X

آرشیف

روند تداوی افراد معتاد در ولایت غور افزایش یافته‌است.

فضل احمد، نام مستعار یک جوانی غوری است که می گوید کودکی بیش نبود که به کشور ایران رفت و در همانجا به مواد مخدر مبتلا شد.

او که پنج سال پیش به زادگایش فیروزکوه، مرکز غور بازگشته و در پروژه های ساختمانی زیادی نیز کارکرده است می گوید، دراین مدت سعی کرده تا استفاده از مواد مخدر را ترک کند، اما موفق نشده است.

او پس از سقوط شهرفیروزکوه و ترس از طالبان به شفاخانه 20 بستر تداوی معتادین این ولایت مراجعه کرده است.

موصوف می گوید:« خیلی طفل بودیم رفتیم به ایران خلاصه بچه های آنجا بودند که مواد مخدر استفاده می کردند بعدن خوب کار می کردند، مه هم کم کم به همراه آنها استفاده کردیم و رفتیم دنبال این عمل، چندین پروژه بزرگ بزرگ را در انیجا کار کردم و بعد بازهم دنبال این عمل رفتم باز فعلن که امارت گرفته کاملن کار خوابیده، دو پروژه نمیه کاره داشتم که صاحب کارها متوقف کردند کار را»

تنها فضل احمد نیست که به اعتیاد روی آورده است بلکه ده ها زن و مرد و حتا کودکانی وجود دارند که در این ولایت به اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند.

گل احمد نام مستعار جوانی غوری دیگرست که می گوید معتاد بودنش زیان های مالی و اجتماعی زیادی بروی به میان آورده است.

او می گوید:« امارت اسلامی آمده ما خود ما دو طلبانه آمدیم به شفاخانه تصمیم گرفیتم که ترک کنیم، دیگه مواد پودر استفاده می کردم. چیزی را که هم درخانه داشتم آنرا هم خرج کردم و از دستم رفته و از قوم و اقارب هم مه روی گردان شدم»

از سوی هم محمد عمر لعل زاد رئیس شفاخانه 20 بستر تداوی معتادین غور به سلام وطندار می گوید، از زمان سقوط این ولایت به دست افراد امارت اسلامی، روزانه بین 1 تا 3 نفر بخاطر ترک اعتیاد به این مرکز درمانی مراجعه می کنند.

آقای لعل زاد می گوید:« معتادین بعد از پیروزی امارت اسلامی احساس این را دارند و یا میترسند که باید هرچه عاجل ترما ترک بکنیم و یا سر اینها فشار است. به همین خاطر از زمانیکه ولسوالی های سقوط کرده بود مراجعین ما اضافتر شد و تا این حال هم مراجعین ما هستند و ما آنها را مطابق به پلان که داریم اول در لیست انتظار میگریم و بعدن آنها را پس از تطبیق پروگرام های روان شناسی داخل بسترشده و سپس از بستر خارج می شوند»

در همین حال مولوی عبدالغفار، یک عضو طالبان غور می گوید که آنان تلاش میکنند تا جلوی افزایش معتادین را دراین ولایت بگیرند و جوانان را به ادامه درس و تعلیم تشویق کنند.

« نثل جوان به ثبات به درس های عصری که امروز دنیا پیشرفته باید آنها اطلاع پیدا بکنند و خود را خبر بسازند که از همچین افعال و اعمالی برعلاوه که خود را ممنوع قرار می دهند دیگه قشر جوان و فاملین و خانواده ها آنها سبب شوند که کل مردم را جلوگیری بکنند بخاطر که ضرر آن متعدد است»

به گفته مسئولان شفاخانه بیست بستر معتادان غور، آنان آمار مشخص از افراد معتاد در این ولایت را ندارند، اما سروی های که در سال 2005 صورت گرفته بود نشان می دهد که بیش از 50 هزار فرد معتاد در این ولایت وجود دارد که به این آمار روز به روز افزدو می شود.

معروف سیدی

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.