X

آرشیف

 

توافقات بن در مقطع معين تأريخى مانند آغاز کار و توافقات دوحه همچنان مانند آغاز کار و تفاهم بين الافغانى، جهت راه يابى براى تمرکز اصلى و تصميم ګيرندهء اصلى شدن ملت  وجهت رسيدن به حاکميت و ارادهء ملت  و جهت رسيدن به راههاى توسل به حاکميت مشروع  تجربه شدهء بشرى يعنى ارادهء ملت، در انتخابات آزاد و شفاف  قابل فهم، ضرورت و اقدام خوب بود و  است. اجراات و عمل کرد ها درين زنجيرهء عمل  در هر مرحله بلنګد و به مشکل مواجه باشد، کل پروسه به مشکل جدى مواجه ساخته و ميسازد. زنجير آهنين نيست اګر يک حلقهء زنجير آهنين نباشد. بلى أين ضرورت مذاکره و مصالحهء سياسى بين الافغانى ضرورت بود و است  که ازاين فرصتها بايد و بايد حد اعظم استفادهء مثبت و درست و با  اولويت دادن منافع ملى کشور و مردم  ما در مطابقت به منافع دوستان جهانى افغانستان ميشددو شود. 

مشکل زمانى بروز کرد و ميکند که اين نشستها و تصاميم در چوکات تصاميم و معاملات استخباراتى، با اولويت دادن منافع ديګران، به قيمت پشت پا زدن به عزت و ابروى افغانها و افغانستان،  ګرفتن تصاميم در مورد ما، بدون ما و ملت افغان را عملاً دور زدن نه درست اند، نه مشروع و نه هم قوت عملى کردن خواهند داشت و تجارب  بن بايد به اندازهء کافى  آموزنده باشد. 

دور زدن ملت افغان  در آن زمان هم شد و اينک دارد حالا نيز در حال اجراء  است.

درين نشست ها بايد بر ميکانيزم رفتن به ارادهء ملت بحث و تصاميم مقدماتى ګرفته شود. بحث و تصاميم بر ارزشها و نسخه هاى ارزشى که متعلق به قانون اساسى کشور اند، نه حق، نه صلاحيت و نه هم کار اين تيم هاى مذاکرات سياسى بود و نه هم است.

نظام براندازى و بردن افغانستان به بيست سال قبل  و پيمودن راه هاى  به دشوار و قيمت ګزاف پيموده شده، هم خطاء هم غير منطقى و هم غير مشروع است. 

ګدايى کردن صلح از پاکستان خطاء است و در عمل به صلح باعزت به نسخهء پاکستانى نظام برانداز نمى توان رسيد.

 بخاطر اينکه دير نه شود بايد نيروها رامتحد کرد و تصاميم در مورد ما را در غياب مارد نموده و افشاء ګرى وسيع به عمل آورد. روپوش لويه جرګهء بعدى جهت نهايى شدن معاملات غير مشروع فريب دادن خود است. ما صرف و صرف لويه جرګهء تعريف شدهء قانون اساسى را مرجع مشروعيت ميدانيم. هر لويه جرکه مرجع مشروعيت نسخه ها نيست.

اولاً سه ويا چار جانب مطرح، امريکا و پاکستان و باز طالبان و امريکا و باز طالب و حکومت افغانستان، و توافقات شان  مرجع مشروعيت دهندهء راستين  ارزشها و نسخه ها در جامعهء افغانى نيستند. ملت افغان توقع دارد که اين ګروه طالب، حکومت افغانستان و يک طرف بحث مانند ايالات متحدهء امريکا  و جامعهء جهانى همراه با پيشتازان جامعهء افغان دست به دست هم داده و همه در ساحهء خود براى زمينه سازى هاى لازم براى حاکميت ملت افغان کار کنند و اين ممکن است.

معامله در غياب ملت که همين حالا به آن استقامت کار روان است، مشکل ما را حل نه خواهد کرد وتراژى ملت افغان و شکست مفتضح جامعهء جهانى را در افغانستان حتمى خواهد ساخت. 

 معضل افغانستان معضل  لا ينحل نيست.  اګر از روشهاى درست، منطقى، تجربه شده و علمى کار ګرفته شده و به عزت و ابروى ملت افغان درين حل و رسيدن به صلح و استقرار با عزت توجه شود، آزار ړ اذيت ملت افغان هم کمتر خواهد شد.  رسيدن به هر صلح و هر آآتش بس که آماده ګى براى جنګ ديګر و با طولانى شدن آن عملاً موجب تجزيهء افغانستان  باشد و افغانستان کما کان  تختهء خيز جنګهاى ديګر شود، مردود و قابل قبول نيست. 

تا دير نه شده، ملت افغان و خاصتاً پيشتازان جامعهء افغانى بايد در صف اول بدون توقف با افشاء ګرى ها و تنوير لازم و دوامدار اداى رسالت کنند. 

و ما علينا الا البلاغ المبين 

داکتر صلاح الدين سعيدى 

29/11/2020 

00447886474638

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد
کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.