X

آرشیف

عبدالحفیظ منصور؛ از حزبِ جمعیت تا به فکرِ جمعیت (جمعیت فکر) !

عبدالحفیظ منصور در حال حاضر عضو مجلس نمایندگان افغانستان است. وی از نادر مجاهدینِ است که علاقه ی وافر به مطالعه کتاب دارد و به نوشتن کُتُب و مقالات نیز مشتاق است. باوجود که زاده ی پنجشیر است اما، رای عضویت در مجلس نمایندگان را از کابل گرفته است. 
حزب جمعیت از جمله احزاب سیاسی بزرگ و مقتدرِ افغانستان که موسس آن شهید پروفیسور برهان الدین ربانی رییس جمهور سابق بوده است. از شهادت احمد شاه مسعود تا شهادت برهان الدین ربانی الی اکنون، این حزب به نوسان های زیادی مواجه شده است. از جمله محمد یونس قانوی، احمد ضیا مسعود، احمد ولی مسعود، عبدالله عبدالله و عبدالحفیظ منصور هرکدام به تشکیل و تاسیس حزبِ ویا نهادی پرداختند که درین میان "حزب مردم مسلمان افغانستان" منسوب به ایشان میباشد. حتا، عطا محمد نور رییس اجراییه حزب جمعیت میباشد، درین اواخر به سراغِ ایتلاف بزرگ نجات ملی شتافت. 
بهرحال، عبدالحفیظ منصور در یک دور انتخابات ریاست جمهوری نیز نامزد بود، ولی رای کامیابی بدست نیاورد، البته که این متانتش قابل تحسین است. با این همه افت و خیزها موصوف یگانه فیگوری سیاسی است که هفته نامه پیام مجاهد را تاسیس نمود، به ماندگار فعالیت کرد، به آژانس خبرگزاری باختر و رادیو تلویزیون ملی کشور ایفای مسوولیت نمود. گرچند از نگاه چهره، انسانی متعادلِ به نظر میرسد ولی در یکی از مباحثش در تلویزیون طلوع (پرس و پال یا گفتمان) وی خود را یک بنیاد گرای خطاب نمود که به تکنولوژی معاصر از جمله تلویزیون مشکلِ ندارد. باهمین همه توافقات، وی هنوزهم، دیدگاه پارادوکسی را در قبال شهید دوکتور نجیب الله رییس جمهور اسبق کشور و "خلقی های" آن جریان، دارد.
گرچند که من، چیزی از سیاست سرم نمیشه، لاکن توانستم که فرصتِ صحبتِ کوتاهی را در جریان ماه میزان 1396 با ایشان داشته باشم. در آن وقت تصمیم داشتم که کتاب "شناسنامه ی کندیوال" را به چاپ برسانم. از ایشان تقاضای کمک را شدم، تماسِ گرفت به مسوول "انتشارات سعید" و این باعث شد که کمی در نرخِ طبع ممد واقع شود که درین مورد از وی سپاسمندم. 
اما، آنچه که تفاوت های فردی وی را در تناسب به دیگر مجاهدین تمایز میسازد، تاسیس "جمعیت فکر" میباشد. جمعیت فکر در 22 حوت 1393 توسط وی و جمعی از همفکرانش که خود را دانشمند، نخبه و تحصیلکرده میدانند، تاسیس شد. تا حال حدود 10 جلد کتاب به عنوانین و مضامینِ مختلف توسط شان تحقیق، تتبع و نوشته شده است. جمعیت فکر نشست های هفته وار و دورانی دارد که هدف عمده آن ایجاد انگیزه و تحرک فکری در بین شهروندان کشور میباشد. اینکه این جمعیت، فکر جمعیت را مخشوش میکند یا مبشوش، آینده ثابت خواهد ساخت. 
آنچه، تمایل مرا به نگارش این مقاله جذب کرد، فقط دو نقطه ذیل میباشد: 

  1. هیچ حزبی در افغانستان نتوانسته است که حداقل یک جلد کتاب موثر به مطالعه ی شهروندان قرار دهد، ولی جمعیت فکر لااقل توانسته است که این سنت را بشکند. 
  2. بااینکه جناب عبدالحفیظ منصور متولدِ پنجشیر است، اینبار در انتخابات پارلمانی 1397 نیز خود را نامزدِ مجلس نمایندگان کرد. باتاسف اما، رای جمعیت و خلق افغانستان را بدست نیاورد. 

ازینکه در اعلان نهایی نتایج انتخابات مجلس نمایندگان چی تغییراتِ پیش میاید، پیش بینی اش مشکل است. اما، اگر فکرِ جمعیت کار میکرد، موصوف شخصیت مناسبِ بود برای مجلس نمایندگان جهت نمایندگی خوب، سالم و موثر از خلق افغانستان بود.

درودها نثارتان
غلام رسول مبین
غور، چغچران
25 جدی 1397 هـ.ش.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.