X

آرشیف

قواعد و اصول سرچپه!

مقتدی به مقتدا میگوید که چه کند و چه نه کند؟ 

مرید به پير هدایت داده که چه کند و چه نه کند؟

قرار اظهارات  سید اسحق ګیلانی: مریدانش برای وی هدایت داده اند که به عدالت حاضر نه شود. 

یکی اخلاقیات که درآن محکمهء وجدان و دیدګاه جامعه حاکم میشود و قضاوت آزاد، بدون تحمیل در داخل انسان که وجدان و باور درونی و جامعه قاضی میشود و اما در مسایل حقوقی و تخلف قوانین و اتهام در مورد از جانب حاکمیت اعمال فشار و دست قانون به قوت عمل میکند که درین صورت با هم کار سرچپه و واژګون است و هدایت مرید اقای ګیلانی بالاتر از دست قانون عمل میکنند. 

سوال درین است که این مریدان و ملنګان اجنتان ای اس ای اند و الهام ازمریدان آن جنرالان زور و تفنګ سالاران در افغانستان میګیرند که در اتهامات بس جدی قضایای حقوقی افراد را به اختلاف ارګ با جنرال … خلاصه کردند، کار جدا و بس تأسف بار با عواقب بد است. و اما باید به صورت واضح ګفت که آغاز تحقیق شخصیت کُشی و اثبات جرم نیست و آغاز تحقیق و جُستن عدالت میتواند ثابت سازد که اتهام وارده وارد نیست و شخص را بی ګناه و بر سر افواه  و غیر مستند متهم و شخصیت کُشی و دسیسه میکنند. اما در کشور ما باز هم قواعد معکوس عمل میکنند و اینک دیده میشوداین متهم است که تصمیم بګیرد به تحقیق کدام اتهام حاضر  و به کدام نه شود؟ 

به یقین عدم حضور به تحقیق و عدالت قبل از بررسی اتهام اولی جرم و تخلف ثابت است و درین مورد یعنی عدم حضور به عدالت باید اول اقامهء دعوی شود که فلان زورمند به عدالت حاضر نه شد و بعد در مورد اصل اتهام تحقیق ګردد.

درکشورما قرار تحربه همان قضایا را تحقیق و پيګرد دارند که شخص مورد نظر به اعدام و حبس دوام و بی سرنوشت ماندن مقصود باشد. تحقیق و به عدالت کشاندن زور مندان در سایر موارد یا اصلاً صورت نه ګرفته و یا اصلاً جالب نیست. اتهام به صورت حتمی در حبس و توقیف ګرفتن نیست و باید قبول کرد که توقیف عمل تدبیری و وقایوی است و به متهم به تخلف تا صدور حکم محکمه به صورت شخص بی ګناه معامله و برخورد صورت میګیرد. حتی متهم به ارتکاب ګناه اګر بنا بر ضرورت قانونی به توقیف ګرفته میشود و در صورت حکم محکمه به بی ګناهی و یا عدم ثبوت اتهام منجر میشود، دولت مکلف به پرداخت غرامات است. 

در قضیه و اتهام اقای سید اسحاق ګیلانی که به اتهام اظهارات خاینانه و ضد منافع کشور بدون مستندات به ضد منافع و مصالح کشور افغانستان قرار ګرفته و عمل کرده،  بهتر و قانونی است تا اتهامات را ثابت و مستند سازی کند و در صورت عدم اثبات معذرت خواهی و مسألهء جزا مطرح است که حتمی نیست اشد مجازات چنانچه عادت داریم، مطرح باشد. مجازات از صد افغانی جریمه، توبیخ اخطار و توصیه و … بوده میتواند. مهم این است که جامعه و جهان بدانند که حق چیست و سخنان غیر مسولانه کدام اند. 

از حاکمیت کابل و مراجع عدلی و قضایی خواهانیم تا مسولیت خود را اداء کنند. تخلف از قانون کردن کاری که باید نه شود و نه کردن کاری که باید شود. در هردو حالت مراجع دولتی مکلف به اقدام قانونی اند، در غیر آن خود متخلف اند.  

دیموکراسی و آزادی بیان زمانی مبتذل ومردود است که تحت حاکمیت، کنترول و نظارت قانون نباشد. یکی از عوامل نفرت  ایجاد شده در برابر نام دیموکراسی همین عدم عمل مراجع عدلی و قضایی کشور در همچو قضایا است که زورمندات معافیت حقوقی ګرفته اند. 

 عدهء ګمان دارند و خود را برائت میدهند که ګویا کاری نه کرده اند. بلی همین کم کاری و یا نه کردن کاری در زمانیکه باید بکنند، خود عمل جرمی است. 

بلی با تأسف مثالهای هنګفت در زمینه در قضایای مختلف در افغانستان با لست طویل و عریض در مورد در ۱۷ سال گذشته داریم! 

پایان بی پایان 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.