X

آرشیف

محترم غلام ناصر خاصع والی ولایت غور:

بسم الله الرحمن الرحیم
خیر و شر من الله تعالی
(خیر و شر از جانب الله متعال است).
درمورد سیلاب دهکده ی کندیوال و پیشنهادات مردم اهالی !
محترم غلام ناصر خاصع والی ولایت غور:

جا دارد به نمایندگی از مردم دهکده ی کندیوال از جناب شما بخاطر بازدید از ساحات آسیب دیده ی کندیوال که قدم رنجه فرمودید و با هییات آسیب شناسی طبیعی ازین دهکده دیدن نمودید سپاسگذاری کنم و ازینکه سیبلاب و طوفان مورخ 13 ثور 1395 بهانه ی شد که قدوم مبارک شما را به منطقه ی ما کشانید نیز این شر الهی ها خیر میشمارم.
طوریکه هییات ترکیبی از خانواده های دهن کندیوال الی کندیوال علیا دیدن نموده است شاید به هییات آسیب شناسی طبیعی واضح و آشکار شده باشد که ساحه امن است و هیچگونه تهدید امنیتی بیرونی و داخلی مواجه یی دولت و حکومت محلی غور نیست. قبل ازینکه به پیشنهادات و خواست های مردم بپردازم لازم میبینم که به صورت بسیار فشرده و خلاصه موقعیت جغرافیایی دهکده ی کندیوال را برای شما به معرفی بگیرم، بلی:
دهکده ی کندیوال واقع به 11 کیلو متری سمت جنوب شهر چغچران که حدودا دارای 500 خانوار میباشد موقعیت دارد. این قریه در بیخ بند باین که به نام سیاه کوه و سیاه بند غور مشهور است واقع بوده و از امنیت خوب برخوردار است و اهالی، بزرگان، جوانان و علمای این دهکده همیش به دولت همکار بوده و هیچگاهی بستر مناسب برای مخالفین نبوده است. در کندیوال 12 مسجد و یک مسجد جامع، یک باب مکتب لیسه برای پسرها و یک باب مکتب متوسط برای دخترها وجود دارد و بزرگان و مردم محل پیرامون معارف و کسب علم و دانش همکاری خوبی با ریاست محترم معارف دارند.
ازینکه کندیوال به بُن سلسله کوه باین موقعیت دارد و از مرکز ولایت الی بلندای بند باین حدودا 20 کیلو متر فاصله دارد بنا، مسیر سیلاب زدگی ویا سرگه آن بسیار طولانی و دارای چندین جر خورد و بزرگ میباشد که از حوادث طبیعی و سیلاب های موسمی همیش مورد تهدید قرار گرفته است چنانچه از سال های 1380 الی اکنون این سومین مرتبه است که سیلاب های مهیب و وحشتناک هم مردم اهالی و باشندگان شهر را هم از دید مالی و هم از دید جانی متضرر و خساره مند میسازد.
طوریکه شما شاهد بودید در جریان دو روز پی در پی یعنی روزهای 13 و 14 ثور 1395 به اثر ریزش سنگین باران و ژال که چندین دهکده را در اطرف و اکناف شهر به شمول دکاکین بازرگانان خساره مند ساخته است به خصوص کندیوال که به سمت میسره ی حکومت محلی موقعیت دارد بیشتر از همه متضرر شده اند. درین دهکده صدها جریب زمین زارع، ده ها قطعه زمین توک و علوفه، چندین باغ و باغچه ی مثمر، صدها اصله نهال غیرمثمر، ده ها دربند حویلی و سرای تخریب و چندین راس مواشی هلاک شده اند که ادامه ی این سیلاب طوفانی خانواده های دهن کندیوال، سیلابه ی کندیوال و حتا اهل کسبه و بازرگانان محلی را نیز زیانمند ساخته است که این تلفات به توزیع کمپل ها، بسیکویت ها، خیمه ها و دیگر لوازم و اثاثیه باب ریاست حوادث و موسسات زیربط قابل جبران و پرکاری نیست.
از جاییکه باشندگان کندیوال دورتر از تولد و سن من با دولت های وقت و کنونی به طور دلسوزانه با حکومات محلی همکار و همیار بوده اند، متولیان امور برای شان در امر عرضه خدمات در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و کمک های بشردوستانه طوریکه امید میرفته و میرود، همدست نبوده و همیش از دید مشوره های غلط این دهکده ی امن و مردم با دانش را به زاویه و کنار گذاشته است.
برای اینکه از تخریبات بیشتر سیلاب های آینده جلوگیری درست تر به عمل آید تا اینکه نه مردمان مدنی و نه روستاییان اهالی چنین خسارات و تلفات را متقبل شوند و با تجارب مردم محل پیشنهادات ذیل را که تماما خواست های زیربنایی و آینده ساز است را خدمت شما مینگارم:

1.   ترمیم درست و جغل اندازی سرک کندیوال از مرکز الی بلندی های بند باین هم برای عبور و مرور راکبین و هم برای تامین امنیت بهتر منطقه.
2.    اعمار پلچک در مسیر سرک و نقاط که مورد هجوم طوفان های شدید قرار میگیرد.
3.    اعمار دیوارهای استنادی از محوطه لیسه سلطان شهاب الدین غوری ، لر زیر کلوپ فرماندهی پولیس الی محله ی ته تیل کندیوال.
4.    اعمار بند و سد آبگردان به دشت جروبی (جروفی) کندیوال و اعمار دیوارهای استنادی به محله ی جرنییک کندیوال.
5.    کندنکاری کال و آب کند در آبشارجرهای نییک، قدق ها، پشته ی کوتل و تپه های قسمت پایانی بند باین که از موحش شدن سیلاب جلوگیری نماید. قابل یادآوری است که موسسه محترم سی آر سی کال و آب کندهای در بعضی از نقاط کندیوال حفر کرده بود که خیلی مثمر واقع شد بروی همین ملحوظ تطبیق این پروژه ها با کمک و همکاری مردم محل ثمربخش تر خواهد بود.

از بدو تاسیس و ایجاد شورای انکشافی و همبستگی کندیوال با همکاری برنامه همبستگی ملی زیر رهبری ریاست احیا و انکشاف دهات در بین مردم و باشندگان هماهنگی و همدستی خوبی در جهت پیشبرد پروژه های انکشافی و مسایل اجتماعی وجود دارد که حکومت محلی باهماهنگی شورای انکشافی و همبستگی قریه کندیوال میتواند که در امر بسیج مردم گام بهتر را بردارد. والله خیرالرازقین.
 
باعرض ارادت
غلام رسول مبین
یکتن از باشندگان دهکده کندیوال
0798992909
19 ثور 1395 هـ.ش.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.