X

آرشیف

اخوان المسلمین و احتمال دولت اسلامی در مصر

گسترش شورش و مقاومت مردم مصر علیه حسنی مبارک و دولت وی این پرسش را بمیان می آورد که در صورت سرنگونی او و حکومتش کدام گروه سیاسی دولت آینده را تشکیل خواهد داد ؟ اگر بزرگترین گروه مخالف سیاسی حکومت مبارک شانس رسیدن به اقتدار سیاسی را داشته باشد ، آیا آن گروه اخوان المسلمین است ؟ چون اخوان المسلمین در انتخابات سال 2005 عیسوی یک سوم کرسی های پارلمان (88 کرسی) را علی رغم محرومیت از فعالیت آزادی سیاسی بدست آورد و به عنوان بزرگترین و منظم ترین حزب مخالف دولت مبارک تبارز کرد . هر چند این حزب در انتخابات سال پار ( 2010 عیسوی) به هیچ کرسی در پارلمان دست نیافت . بسیاری از ناظران و آگاهان سیاسی عدم پیروزی اخوان المسلمین را که انتخابات دور دوم را تحریم کرد به سیاست گزینشی دولت و دخالت مستقیم آن در انتخابات پیوند میدهند .
 اگر  اکنون قیام مردم به سرنگونی حسنی مبارک و دولت او بیانجامد ، آیا جانشین آن اخوان المسلمین و دولت اسلامی آن در مصر خواهد بود ؟ و آیا اخوان المسلمین مصر پس از حسنی مبارک در یک انتخابات آزاد و دموکراتیک به پیروزی خواهد رسید ؟ از این مهم تر ، آیا پیروزی احتمالی اخوان المسلمین در انتخابات آینده ، توانایی و مؤفقیت این حزب را در مرحله ی دولت داری به عنوان دولت اسلامی در پی خواهد داشت ؟
پاسخ بسیاری از این پرسش ها را میتوان در بیان و بررسی سه  چالش بزرگ در فرا روی اخوان المسلمین جستجو کرد . اخوان المسلمین نه تنها در دسترسی به دولت مصر در فردای سقوط حسنی مبارک به این چالش ها رو برو است ، بلکه این چالش ها منبع تهدید پیروزی این حزب در انتخابات آزاد و به ویژه عامل ناتوانی و ناکامی دولت منتخب آن خواهد بود . این چالش ها کدام اند ؟
 

  1.   چالش خارجی در سطح منطقوی و بین المللی :

 مخالفت دولت های عرب منطقه از امیران و سلاطین نفتی تا جمهوریت های سلطنتی عرب و مخالفت کشور های غربی برهبری ایالات متحده امریکا و کشور اسرائیل با اقتدار سیاسی اخوان المسلمین نیازی به بیان و بحث بیشتر ندارد . آیا اخوان المسلمین در مسند دولت مصر بدون همکاری منطقوی و بین المللی و در فضای مخالفت و خصومت آنها مؤفق خواهد شد تا همچنان دولت را در دست داشته باشد ؟ اگر  جمهوری اسلامی ایران به عنوان دولت اسلامی نمونه ای از چنین مؤفقیت تلقی شود ، مصر و اخوان المسلمین از زوایای مختلف مصداق نمونه ی ایران نیست . مصر نه کشور ثروتمند و نفت خیز است که اخوان المسلمین در کرسی دولت مانند زمام داران جمهوری اسلامی ایران صد ها ملیارد دالر نفت را در  بقای دولت خویش بکار بگیرند و نه یک کشور مسلمان شیعه که نفوذ و تآثیر گزاری مراجع مذهبی و علمای دینی آن با ایران مقایسه شود . و اگر حکومت حزب عدالت و ترکیه به عنوان یک حزب اسلامی و یا با گرایشات اسلامی نمونه ی مورد نظر اخون المسلمین مصر باشد ، این نمونه برداری نیز نادرست است . کامیابی حزب عدالت و توسعه در ترکیه به خصوص در مسند اقتدار سیاسی مرهون نظام سیاسی سکولار تر کیه است که راه تعارض درونی این حزب را بر سر تعبیر و تفسیر آنها از نظام اسلامی می بندد .
اخوان المسلمین مصر موانع و محدودیت عامل منطقوی و خارجی را در  دسترسی اش به اقتدار سیاسی بیشتر و بهتر از همه درک می کند . 

  1.   چالش خارجی در بیرون از تشکیلات اخوان المسلمین

 
و در درون جامعه مصر:
دومین چالش برای اخوان المسلمین مصر در عرصه ی اقتدار سیاسی و دولت داری ، مخالفت های داخلی در کشور مصر است . این مخالفتها نیز بسیار گسترده و متنوع به نظر میرسد . مخالفین دولت اسلامی اخوان المسلمین شامل بسیاری از احزاب سیاسی مصر و نهاد های مختلف دیگر چون نیروی نظامی به خصوص ارتش مصر می شود . به نظر نمیرسد که اخوان المسلمین توانایی آنرا داشته باشد تا پیروزی خود را در تشکیل و تداوم دولت آینده ی مصر بر روی این همه مخالفت ها جشن بگیرد .

  1.   چالش داخلی در درون تشکیلات اخوان المسلمین :

آخرین و اما بزرگترین چالش برای دولت آینده ی اخوان المسلمین ، چالش درونی این سازمان اسلامی است . اخوان المسلمین در دوران پیش از اقتدار دولتی به عنوان حزب اسلامی مخالف دولت توانایی های زیادی را در تحریک و بسیج جامعه ی مسلمان مصر دارد . اما اخوان المسلمین در دوران اقتدار  نه تنها از چنین توانایی ها و زمینه ها محروم خواهد بود ، بلکه تفاوت و تعارض دیدگاه های عناصر و طیف های مختلف در داخل این تشکیلات بر سر نظام اسلامی زمینه ی تضعیف و شکست اقتدار سیاسی آنرا فراهم خواهد کرد . تفاوت و تعارض بر سر کم و کیف نظام و دولت اسلامی در درون تشکیلات اخوان المسلمین در دوران اقتدار سیاسی یک امر طبیعی و حتمی خواهد بود . ریشه های این تعارض که اخوان المسلمین و هر گروه اسلامی را بر سر تشکیل نظام سیاسی در کشور های اسلامی بسوی ضعف وشکست میبرد به تفسیر و تعبیر متفاوت از متون و نصوص اسلام بر میگردد . صرف نظراز اینکه گره اصلی این تعارض در کدام نقطه قرار دارد  و چه کسی با چه نوع برداشت و دیدگاهی از زاویه ی باور ها و احکام اسلامی حق به جانب است ، دیگر توان و مجالی را برای نظام سازی و دولت داری مؤفق باقی نمیماند .
با توجه به این همه چالش ها و موانعی که بر سر راه اخوان المسلمین مصر قرار دارد چه گزینه ای برای این سازمان اسلامی و بزرگترین گروه مخالف دولت مصر بهتر خواهد بود ؟
از موضع گیری های اخوان المسلمین در جریان شورش های فزاینده ی مصر برای براندازی دولت حسنی مبارک به خوبی پبدا است که اخوان المسلمین بیشتر از همه گزینه ی بهتر را درک و تشخیص میکند . حمایت اخوان المسلمین از البرادعی سکولار در مذاکره بادولت از سوی مخالفان و پر هیز از شعار انقلاب اسلامی و تشکیل دولت اسلامی آینده ، حکایت از این درک و تشخیص دارد . ممکن است اخوان المسلمین هنوز مترصد فرصت باشد تا شورش های خیابانی سقوط حسنی مبارک را به نقطه ی غیر قابل بازگشت ببرد .
اما موضع گیری اخوان المسلمین ناشی از هر عاملی که باشد ، گزینه ی بهتر برای مصر و آینده ی سیاسی این کشور ، نظام سیاسی کثرت گرا  و سکولار همسو و منطبق با ارزش های جامعه ی مصر است .
 
 
محمد اکرام اندیشمند
31 جنوری 2011 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.