X

آرشیف

درود بر مدیر محترم سایت دوست داشتنی جام غور مان

 

امیدوارم این داشتهای (طریقه ها، فرقه های ، صوفیانه را که در عرفان مقام های بلند را احراز دارند و خدماتی قابل وصف را در عرصه های علم عرفان از خودها به جاگذاشتد اند پیشکش پیش حضور نمائیم : آری من در این عرصه بی توشه ام ، از بزرگان و علمانی محترم غور جناب آقا علم صاحب در هالند الحاج وکیل صاحب سید محمد رفیق خان نادم ،قاضی صاحب الحاج مستمند غوری ، استاد فرزانه یگانه صاحب در صوفیه حاج صاحب عبدالشکور خان دهزاد در هرات باستان . امید پوزش دارم که از کنه هام در گذرند و راه ثوابم نمایند . در عرفان صله رحم ، عاطفه به انسان مقام ارجمند را دارند.
طریقه ها و صوفیانه در قرن سوم به وجود آمده اند که این گونه بر شماری میکنم :

1. -محاسبیان – حارث محاسبی 
2. -طقوریان – سلطان با یزید طفور
3. جنید یان – شخ جنید بغدادی
4. کبرویون – شخ نجم الدین کبری
5. مولویون – مولانا صاحب بلخ خواجه صاحب شخ شمس الدین محمد حافظ شیر رازی ادامه دهنده راه و عرفان مولانا صاحب غزل های عرفانش از زمین به سوی آسمانها و از آسمانها به سوی زمین همواره به پرواز و در حرکت است.
6 صفویان – صفی الدین

در حال حاضر این چهار طریقه عرفانی در حال نیمه جان به شور و رقصند :

1 قادر یان 
2 سرور یان 
3 نقشبندیان – شخ بهاوالدین صاحب نقشبندی (رح)
4 چیشتیان – شخ معین الدین چیشتی صاحب

خیلی متاًسفم ام که پیروان این طریقه ها قدسیت عرفان چهار طریقه ارجمند را نتوانسند پاگزه نگهش کنند : پیروان اماتور این طریقه ها با سناچها شان آرد جمع همی نمایند و خود ها را با آنکه توشه ندارند در دهکده ها ، قشلاق ها و روستهای غور مان صاحب کرامت معرفی منیمایند. خیلی بچاره ام که بزرگان به کرسی نشته این عرصه خاموشان اند.

 

یقیوبیان فروزکوهی

از ملک غور

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.