X

آرشیف

پـــــــــــرستار

 

 واژه پرستار به معنای پرستنده، غمخوار و حافظ می‌باشد. و در فرهنگ لاتین پرستار از لغت Nutricious گرفته شده است كه به معنای پروردن، تغذیه كردن و پرورش دادن است. با توجه به این معنا هرگونه مراقبت و مواظبتی كه فرد از فرد دیگری اعم از بیمار یا سالم به عمل آورد پرستاری نامیده می‌شود.
پرستاری حرفه‌ای پویا و حمایت‌گر است كه از قوانین اخلاقی خاصی پیروی می‌كند و ریشه آن مراقبت از بیمار یعنی مفهومی كه در چهار زمینه فعالیت آن(كار عملی؛ آموزش؛ مدیریت و تحقیق) نهفته می‌باشد.
پرستار از اعضای کلیدی تیم مراقبت های بهداشتی و درمانی است که نقش او در:
◦         پیشگیری از بیماری ها
◦          حفظ تندرستی
◦           پیشبرد بهبود و برقراری بهداشت
◦         تسهیل در تطابق و تسکین درد و رنج بیمار
 ارزنده و قابل تقدیر است
پرستار فرشته رحمت براى بیمار است. آن وقت که بیمار از همه جا دستش کوتاه است، در آن ساعاتى که حتى همسر، فرزندان و پدر و مادر بیمار هم بالاى سرش نیستند، چشم امیدش بعد از خدا به پرستار است و این پرستار است که مثل ملائکه آسمانى، مثل فرشتگان رحمت، به دردها، مشکلات و به نیازهاى جسمى و عاطفى او پاسخ میدهد.
حرفه پرستاری در پاسخ به نیاز جامعه به وجود آمده است و در رابطه با سلامت انسان در طول زندگی ایده‌آل‌هایی را مد نظر دارد. پرستاران در جهت پیشبرد، حفظ و بازگرداندن سلامت و پیشگیری از بروز بیماری و تسكین دردها تلاش می‌كنند.
از ابتدای تاریخ، پرستاری به عنوان نوعی از خدمات اجتماعی برای نگهداری و حفاظت از خانواده بود و  با تمایل برای سلامتی افراد و اطمینان خاطر برای بیماران آغاز شده است، آنگاه كه رنج و درد بر كالبد انسان حمله‌ور گشت و سلامت وی را پایان داد، پرستاری به وجود آمد‌ یعنی از زمان پیدایش بشر ‌، این حرفه مقدس بر عرصه گیتی نمایان شده است. در مسیر تاریخ، پرستاری هم پاي پزشكی در خدمت انسان‌ها بوده است و به تدریج، این دو در قالب علم پیشرفت نموده‌اند و در زمان‌های بحرانی، مانند حوادث طبیعی و جنگ‌ها، خدمات شایان توجهی انجام داده‌اند.
در طب هندی که یکی از منابع بزرگ طب جهان است همزمان با درمان بیماران، مراقبت از آنان توسط افرادی که بعدها پرستار نامیده شدند، صورت می گرفت و برای پرستاران خصوصیاتی مثل عفت، پاک چشمی و آشنایی با خواص دارویی لازم بود.
پرستاری چه به مفهوم مراقبت، مواظبت و کمک به افراد نیازمند و رنجوران جسمی و روحی، و چه به لحاظ حرفه پزشکی یعنی اجرای صحیح و دقیق دستورات بهداشتی، درمانی و مراقبتی افراد بیمار یعنی دستیار پزشک، از دیدگاه فرهنگ غنی و پر بار اسلام حرفه ای مقدس و بسیار پرارزش می‌باشد.
سوره مائده آمده است:  32 به طوری که در آیه
"و هر كس انسانی را از مرگ رهایی بخشد، ‌چنان است كه گویی همه مردم را زنده كرده است."
آغاز پرستاری در اسلام با شروع جنگ‌های مسلمین و جهاد بوده است. در این جنگ‌ها؛ هم بانوان خاندان پیامبر صلی ‌الله علیه و آله و هم سائر زنان مسلمان در خدمت پرستاری سهیم بودند.
درخاتمه جا دارد ازاولین دوره فراغت پرستاران زحمت کش,خلاق وشایسته که شب وروز درخدمت صادقانه مردم وملت محروم خود بوده‌اند یادآوری وسپاس گذاری کنم وفراغت شان را به معلمان دلسوزو پرکارشان جناب داکترصاحب جیری وایت وداکترصاحب علی رسولی تبریک وتهنیت عرض داشته وازبارگاه ایزد منان اجرجمیل برای معلمین شان وکامیابی وموفقیت برای شاگردان فارغ آرزودارم و این نبشته را با سطرذیل اختتام میدهم
شما پرستاران عزیز حقیقتاً فرشتگان رحمت براى افراد بیمار و بیماردار جامعه محسوب میشوید
:
.داکترمحمدرفیع موج.
ترینی تخصص جراحی عمومی وجراحی سوختگی شفاخانه استقلال.کابل
قوس 1389

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.