X

آرشیف

وضع محیط زیست افغانستان در حــــال حــاضـــر از چه قــــرار است ؟

 
  پنجاه سال قبل چراگاه های افغانستان غنی و حاصل خیز بود ند. دریا ها در طول سال بستر ساز از آب بودند , نشیب های کوه ها , انواع مختلف بته ها , سبزه ها , نباتات طبی و گیاهان مفید را تولید می نمودند . جنگلهای ایجاد  پسته واوبخت همه قریجات را احاطه نمودندبودند- دریبنجا لغزش زمین ایجاد جرهای آبی و فرسایش خاک به نظر میرسید ،خشکسالی و آب خیزی ها ندراتاً اتفاق می افتید و زمـــین های زراعتی و ادیها حاصلخیز بودند.
  امروزافغانستان از لحاظ منابع طبیعی غریب تر گردیده است ، تخریب این منابع معیشت زنده گی را تهدید می نمایند .زراعت منحصر به موجودیت آب است ، این یک مـــــنـــبع نادر و ذیقیمت اســـــــــت . مردم مجبور هستند ، بته ها ، مواد فاضله باغها ، جنگلها  و حیوانات را برای پخت و تسخین مورد استفاده قرار دهند  . ده ها سال جنگ بسیاری از  فامیل ها را از خانه های شان بیجا ساخت و مرد مان یتیم دار  , بیوه ها و معیوبین را که محتاج کمک اند , بوجود آورد . افغانها میتوانند از طــــریق احیای منابع طبیعی و مدیریت بهتر آن با استفاده از دانش عنعنوی و عصری بخوبی زند ه گی نمایند .
 
 

افغانها چطور میتوانند به محیط زیست نگاه کنند ؟

جوامع افغا نی میتوانند منابع طبیعی کشور را با مدیریت و کارآیی موثر اعاده و حفاظت نماید و به این ترتیب معیشت و کیفیت زند ه گی خویش را بهبود بخشند . در گذشــــــته جوامع روستائی منابع خود را از طریق سیستم های متنوع اجتماعی مانند میر آب منتخب مردم (تنظـــــیم کننده آب )قرغ مال (محافظ نباتات مزروعی ) , پاده وان (گاوران ) , چوپان (محافظ رمه های گوسفند) و توظـــــیف کننده حکومت – مامور جنگل (محافظ جنگل )اداره و تنظیم می نمودند .
   درینجا یک رابطه نزدیک بین تحفظ منابع طبیعی پایدار موجود است . تحفظ غیر ممکن است که اگر احتیاج مردم نادیده گرفته شود ،اما معشیت نمیـــــتواند پایدار باشد ، در حالیکه اگر منابع تخریب میشود بهترین نگهبان و سرپرست جنگلها و علفچر ها ی افغانستان قریه های هستند که در جوار ، حوالی این منابع قرار دارند  ، زیرا که اگر این منابع تخریب گردند ، معیشت  آنها دگرگون میشود . پرنسیپ انکشاف  پایدار طوریست که اگر یک منبع را مورد استفاده قرار میدهد، بهترین سرپرست همان منبع پنداشه میشود . جوامع افغانی میتوانند موفقانه منابع طبیعی خویش را حفظ  ، نگهداری و مورد استـــــــــفاده قرار دهند مشروط بر اینکه حکومت و سایر شرکای کاری از آنها حمایت نموده ، پالیسی و دسترسی به دانش جدید را مهیا سازند .
 

مدیریت اجتما عی منابع طبیعی چه چیز راپیشکش مینماید ؟

مدیریت اجتماعی منابع طبیعی اجازه میدهد که مردم ، جنگلات و منابع آب را بشکل پایدار و همه جانبه مورد استــــفاده قرار داده و از طریق آن احــــــتیاج مردمان  محلی را با استفاده از دانش و منابع محلی  مرفوع ســــازد. این روش پرابلم های را که از اعمال کنونی نشئت میکند در معرض حل قرار میدهد . این اعمال همانا دسترسی آزاد مردم به منابع طبیعی بوده ، میتواند زمین را مورد چرش قرار داده ، درختان ، بته ها و گــیاهان را قطع و یا ریشه کن ساخته ، بدون اینکه در برابر تنظیم و اداره عاقلانه آنها احــــساس مسولیت نمایند . این نوع اعمال منابع طبـــــیعی را شدیداً تخریب نموده ، مردم را در برابر حوادث طبیعی و گرسنگی اسیب پذیر ساخته است.
 

پالیسی افغانستان در مورد منابع طبیعی چیست ؟

حکومت افغانستان و سکتور خصوصی درین مورد نقش کلیدی را ایفا میـــنمایند . پالیسی جدید جنگلات و علفچر هاتصریح مینماید که :1- در این جا ضرور است که توازن بین حفاظت منابع طبیعی و اعاده حاصلخیزی طوری بر قرار گردد، که احتـــیاج مردم افغانستان را مرفوع سازد. 2- جوامع ایکه به منابع طبیعی وابستگی دارند باید حق استفاده از این منابع به آنها طوری محول گردد ، که آنها را به سطح محل تنظیم و اداره نماید .
   قوانین و مقررات زیادی در حال انکشاف اند ، طوریکه یک چارچوب قانونی برای معرفی قواعد مدیریت اجتماعی منابع طبــــــــیعی اعاده کردیده و ازاین طریق مردم را قادر سازد که منابع خود رار بر پایه قواعد انکشاف پایدار تنظیم ، اداره و مورد استفاده قرار دهند .
 

مدیریت منابع طبیعی در عمل چیست ؟

این یک مرام اجتماعی است که طی آن منابع طبیعی به مفاد تمام جامعه تنظیم و مورد استفاده قرار میگیرد . سازماندهی به اساس گروپهای مستفدین منابع مانند انـــــــــجمن های جنگلداری اجتماعی و انجمن های علفچر داری اجتماعی ، جامعه میتوانند اشکال متنوع را تشخیص نمود از ان بهره برده و طور عنعنوی از این منابع برای معشیت زند ه گی خود استفاده نمایند .
این اجازه میدهد که جامعه توافق را در مورد این که توازن را به چی شــــکل بر قرار سازد ، حاصل نموده و احتیاج رقا بتی را در مورد منابع طبیعی محدود تامین نمایند .
این کمک خواهد نمود که منازعات مربوطه به مالکیت زمین را حل نماید هر دوقوانـــین رسمی و عرفی ، موضوع دسترسی ، حقوق بر منابع و مسایل مربوه  به تصرف را تنظیم و اداره مینمایند . حق مالکیت میتواند پیچیده تر شود ، منازعات میتوانند قبل از اینکه یک مدیریت موثر آغاز گردد. با استفاده از بحث وگفتگو ی مردمی حل وفصل گردند . سازمانهای عــــنعنوی مانند شوراهای قومی و همچنان سازمانهای جدید مانند شوراهای انکشافی و شوراهای انکشافی ولایتی و ولسوالی میتوا نند در این زمینه نقش ایفا نمایند .
بعد از اینکه انجمن های جنگلداری و علفچرداری تاســـــــیس گریدند ، آنها باید رهنمود یرا برای مدیریت اجتماعی و اداره ، و تنظیم منابع طبیعی محلی انکشاف دهند . هر انجــــــــمن باید در مقابل اعضای جامعه مرد و زن  ، فقرا و بینوایان ، فعا لین و اشخاص حاشیه ای حسابده باشد .آنها باید قواعد و مقررات را در مورد اداره و تنظیم منابع اجتماعی و نحوه استفاده از انها را طرح نموده  ، قیمت و مفاد مشارک و مسولیت ها و توجه منابع طبیعی داخلی و کمک های بیرونی را سهم بندی نمایند .
   پلانگذاری و نظارت از بهره برداری معقول و مدیریت منابع طبیعی چا لش پذیر اند . جوامع و حکو مت هاشایدمحتاج به دانش و مهارت های جدید باشند از طریق پروسه آموزش ذریعه عمل جوامع استفاده و توانایی خود را بهبود بخشیده تا منابع طبیعی خود را تنظیم نموده و بتواننداین تجارب رابا جوامع دیگر در افغانستان و جا های دیگر شریک سازند .
 
تهیه کننده : احمد (کریمی )تاریخ
23/03/2011 مطابق 1390/01/03

X

به اشتراک بگذارید

Share

نظر تانرا بنویسد

کامنت

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.