X

آرشیف

نــــو روز و ســـــــال نــو و بـهــــــار

 

 
نویسنده: پوهاند دوکتور عبدالاحمد جاوید

اوا یل سا لها ی 2002 میلادی وحمل 1381هجر ِی شمسی بو د روز ی مسئو ل دفتر مها جر ین شهر ما آقا ی رشاد " شکر چی" برا یم تلیفو ن کر د ، گفت وقت دار ی یکبا ر بیا ئی بتو کا ر دار م ، گفتم خو ب می آیم و در دفتر ش ر فتم سر میز او اخبا ر و مجلا ت زیا د بو د ، چشمم بروز نا مه آئینه که مد یر مسئو ل آ ن آ قا ی احد عزیز زاده بو د افتا د دید م که بز با ن شیر ین در ی یا فا ر سی است ، بخوا ند ن شرو ع کر د م پر سا ن کر د ، که عر بی خو ا ند ه میتو ا نی ؟ گفتم بلی مگر این دری و فار سی است ، او که خو د ش کُر د ی عر ا قی تبا ر بو د و گفت فا ر سی ز با ن ایرا نیها میبا شدو شما ا فغا نها هم فا ر سی صحبت میکنید گفتم بلی ا و بر ا یم گفت این اخبا ر بر ا ی ما می آید اگر خو استه با شی من بر ا یت نگا ه میکنم ، گفتم خو ب است و چند ین شما ر ه را بر ایم داد و یکر و ز همین شما ر ه را داد که نو روز و سال نو وبها ر نو شته پوها ند دوکتو ر عبد الاحمد جا وید بو د ومن آنر ابسیا ر دو ستا نه واز صمیم قلب واخلاصیکه برای پو هاند صاحب جا وید داشتم نگا ه کر د م وهم استفا ده خو ب کر دم ، درینروز ها با خو د گفتم نشود این اخبا رو نو شته ها از پیشم گم شو د ودو ستان وعلاقه مند ا ن آثا ر پو ها ند جا وید از آن مستفید نشو ند و با ید دو ستا ن وعلا قه مندان آثا ر پو ها ند جا وید از آ ن استفا ده کنند و من کو شش میکنم با همه اما نت دار ی آنرا خد مت دو ستا ن تقد یم کنم ، کم من وکر م شما . 
(سال نو ،نوروز نو وبها ر نو، را برای همه دو ستان ،عزیزا ن ونوروز باوران ووطنداران عزیز خود در هر گو شه وکنار دنیا که هستند ، از صمیم قلب تبر یک وتهنیت عر ض میکنم ، اول ، صحت راکه بهتر ین ،بزر گتر ین وبا ارزشترین نعمت خدا وند است برای شما عزیزان میخواهم ، سال صلح ،صفا ، دوستی وصمیمیت و سر شار از خو شی ها ی دنیا را برای شان آرزو مینما یم ملکزاده )

نو روز –
روز اول ما ه حمل یا روز نوروزابتد ای بها ر است .نوروز بدو گو نه است ، یکی نوروزعا مه ودیگر ی نو روز خاصه .
خد ا وند (ج)دراو لین روزماه حمل ،نو روز عا مه عا لم را آ فر ینش بخشید .هفت کو کب که در تد ویر بو دند بفر ما ن ایزد متعا ل به دور آمد ند با بای آدم هم درین روز خلق شد .در اساطیر آمد ه است که جمشید پاد شا ه افسا نو ی که در شا هنامه فر دو سی یا د شد ه به سیر عا لم می پر د اخت . درین روز بفر مان او تختی برایش ز دند رو به مشر ق ، تاجی بر سر نها دو رو ی تخت خو د نشست و چو ن آفتا ب بر تا جش درخشید نور ی از آن سرزد و جها نر ا نو ر ا نی کر د . مر د م شا دی میکر دند .ومیگفتند این روز نو است . و اما نو روز خا صه روز ی است به نا م فر دا . و در ششم بر ج حمل در همین روز بود که جمشید شا ه بلخی روی تخت خو د جلو س کر د اعیا ن و بزر گان قو م را پذ یر فت و به ایشا ن فر مان دادکه تن ها ی خو د را به آبها ی پا کیزه بشو یند و هر سال در این روز این عمل را تکر ار کنند .به همین دلیل این روز رانو روز خا صه نا مید ند .
جشن نوروز که بنا مها ی عید نوروز و یا جشن دهقا ن یا جشن فرَ ورد ین یا میله بها ر نیز یاد میشود از او ل ماه شمسی آغاز می یا بد.در کشو ر عز یز ما افغا نستا ن کو د کانی راکه درین روز تولد شده اند نوروز نا م میگذا رندو بد یدار دوستا ن میر وندو جوا نا ن نا مزد شد ه بخوا نواده عرو س خود طعا مها ی نوروزی ولباس ها ی نو میفر ستند .مر دم عمو ما با کو د کان خو د تن شانر ا با لبا سها ی فاخرآراسته و به تماشا ی مناظر طبیعت در دا مان صحر ا ودا منه ها میر وندومیو ه مخصوص هفت سین را تهیه و با مرا سم خا ص از آن تجلیل بعمل می آورند .

جهان خون ریز بنیا د است هشدار

سر سا ل از محر م آفر یدند .
موسم گل است و جشن نوروزی

دلتا ن شاد و لب تان خندا ن با د .

نوروزدلستا ن (1) در کشو ر ی با ستا نی ما ریشه وپیشینۀ کهن داردودر درازا ی زمان یکی از گر ا می تر ین جشن ها بو ده است . در اسا طیر پُر جا ذبه وار جمند ما ،اشار ه ها ی به این جشن فر خند ه(2)شده که زیبا ترین آن افسا نه تخت نشینی جمشید است در بلخ بامی (3).بلخ الحسنا(4) بلخ گز ین(5) با بیر قها ی از حر یر سبز(6) .

تا سال عجم را همه بر شمس رود حکم

چو ن آ نکه رود سال ،عر ب رابه قمر بر .

جا وید بما نا د خد ا وند با قبا ل

 بد خو اه وبد اندیش به نقصا ن وضرر بر .(عنصری)

تا حکم سر سال عجم باشد و نو روز

 چو ن حکم سر سال عر ب ماه محر م .

جا وید جهاندار وخدا وند جها ن باش

 تو شا ه به کام دل و اعدات مُنعم .

در ین روز جهان افروز(7) یا ما ، یما یا جمشید در بلخ (باکتر یا، با ختر یش ،با ختر . بخد ی ، بلهیکا) بر سریر سلطنت می نشیند و سخن سر ای نا مد ار عهد غز نوی دا ستا ن آ نرادر سر دفتر دفتر ها و شا هنا مه ها چنین می آورد .

به فَرَ (8) کیا نی یکی تخت ساخت

چه مایه بدو گو هر اندر نسا خت .

که چو ن خو استی دیو بر دا شتی

ز ها مون بگر دون بر افر اشتی .

چو خو ر شید تا با ن میا ن هوا

 نشسته بر او شا ه فر مان روا .

جهان انجمن شد َبِر تخت اوی

 فرو ماند ه از فَرَۀ بخت اوی .

به جمشید بر ، گو هر افشا ند ند

مر آنروز را روز نو خو اند ند .

سر سال نو ، هر ُمزفَروردین

بر آسُوده از رنج تن ، دل ز کین .

به نوروز نو ، شاه گیتی فروز

بر آن تخت بنشست پیروز روز.

بزر گان بشا دی بیا ر استند

 می ورود و را مشگر ا ن خو استند .

چنین جشن فر خ ، از آن روز گار

بما ند ه از آ ن خسر وان یاد گار .

نوروز که سر آ غاز بها ر،جشن طبیعت و زما ن جُنبش وجوشش و کاشت و بر دا شت است با هیچ کیش وآئینی ار تباط ندا رد و حتی به قو ل ابو ریحا ن نا بغه عهد غز نویا ن پیش از جمشید هم نوروز بزر گ و معظم بو د.
در دوره ها ی تا ریخی پیش از ظهو ر اسلا م، سا یه رو شن ها ی از ین روز نگا رین (9)بما رسید ه است ، نقوش و تصا ویر ی که بر دیوا ر ها وجد ار پلکا نهای آبا دا نا با لبا سها وساز و برگها ی گو نا کون ترسیم شد ه ،از نما یند ه گان مختلف قلمرو هخا منشی حکا یت میکندکه چگو نه سیل منسو جات گر انبها ،قا لینهای ممتا ز ،پار چه ها ی زر بفت، گلد انها و آوا نی طلاو نقر ه وسا یر پیدا وا ر هر سر ز مینی از آنجمله با کتر یا و گند ها را(10) به سمت در با ر بعنو ا ن هد یه ها ی نو روز ی سرا زیر میشو د .
آورده اند که در عهد سا سا نیا ن در روز نوروز موبد مو بدان با جام زرین مَی ، انگشتر ی ،دَ ر همی ودینار خسروا نی و یکد سته سبزه نور سته، شمشیر و کما نی ، دوا تی وقلمی که لاز مه سلطنت پندا شته می شد نزد شا ه می آمد وبه ستا یش ونیایش می پر دا خت سپس بزرگان دو لت و اعیان مر د م یک بیک بار یاب می شد ندو بسخنا ن مو بد موبد ان گو ش میدا دندکه خطاب به شاه میگفت .
شا ها دیر زی، شاد باش ، انوشه خو ر به جام جمشید سر ت سبز باد و جوانیت جا ودان .در سنگ نوشته ها ی کو شا نیا ن آ مد ه که آتشی بنا م نو بها ر می افرو ختند و از بام تاشام بشاد ی ونیایش می پر دا ختند . در سینه دو کتیبه کو شا نی نقش است که جشن آغاز سال در کا پیسا ی پر وان پایتخت تابستا نی آ ن سلاسه برگزار می گر دید .
در عهد اسلامی خا صه هنگام فر مانر وای خلفا ی بغداد نوروز خوش آئین با فَرَ و شکو ه خا صی تجلیل می شد . شعر ای عر ب درتهنیت این روز فر خجسته چا مه ها و چکا مه ها ی دلپذیری سروده اند که بنا مٌ نیر زیا ت ٌ معرو ف است حمزه بن حسن اصفها نی در کتا بی بنا م الاشعا ر السا ئر ه فی النیر وز و المهر جان "مجمو عه این اشعار و مبا ر ک نا مه ها که بهمین منا سبت سرو ده و نگا شته شد ه، جمع و تد وین کر ده است . – در روز گا ر عبا سیا ن نو روز عیدی رسمی بو د و مر اسم خر ا ج و باج و سا و در همین روز صو ر ت میگر فت . – در روز گا ر آ ل سا مان نو روز نیز با دبدبه وطننیه شا ند ا ری تجلیل می شداین روز را به جمشید منسو ب مید ا نستند چنا نجه ابو علی محمد بلعمی متو فی 363هجر ی وزیر منصو ر بن نو ح سا مانی بفر مان شاه تا ریخ ابو جعفر محمد بن جر یر طبر ی را به در ی راه راست در آورد که به تر جمه تا ریخ طبری یا بلعمی مشهو ر است . درین اثر گر انقدر روا یتی بدینسان است :
پس جمشید علما را گر د آ ورد که چیست این پا د شا هی را برمن با قی وپا یند ه دارد ؟
گفتند داد گستر ی میان خلق خدا ی . پس داد بگستر د سپس علما را گفت که روز ی داد خوا هی که من مینشینم شما همه نز د من آئید تا هر چه روا باشد مرا بنما ئید تا کنم ، نخستین روز که به داد خو ا هی ر فت " هر مز روز بود " نخستین روز ماه فر وردین . پس آنروز را او نوروز نام کر دند و تا کنو ن سنت جمشید است (12) .
در عهد غز نویان و غو ر یان اینروز عا لم افروز با چنا ن ابهت و جلا ل بر گزار میگر دید که نظیر آن درهیچ یک از دورۀ های تا ریخی مشر ق زمین دیده نشد ه است تا ریخ بیهقی و دواوین سخن سر ا یان آن عصر گو ا ه راستین مد عا وشا هد قو ل ماست .
دردفتر ها ی آ ن ز ما ن از شعر سرا ئی ها ، هنر نما ئی هاو طبع آز ما ئی ها ی ار با ب ذو ق و در یا فت صله ها از شا ها ن و امر ا،از هدا یا ئ نو رو ز ی بزر گا ن و فر مان روا یان بدر بار و چگو نگی تفو یض منا صب و خلعت ها،تخفیف میعا د زند انیا ن یا عفو آنان تا مجا لس سور و سرور ،پا یکو بی و سر مستی یا د شد ه است . در همین عهد غز نویان بود که از حُسن تصا د ف سا ل نوکه از لحا ظ گر د ش خو ر شید و ما ه به فصل چها ر گا نه سیر میکر د و ما نند عید اضحی و عید فطرهر سال تغیر می یا فت .در نو روز یا روز نخستین سال به نقطۀ اعتدا ل ربیعی قر ار گر فت به بیا ن دیگر جشن بها ر که فصل گل و ریحان و سر سبز ی بو ستا ن است با عید نوروز که یا د گار روز گا ر با ستان بو دیکجا شدآئین وتشریفات هر دوآوا نیکه شب و روز برابر بود ، تو ام آ ن بر گزار گر دید . فر خی درین ابیا ت اشاره به اقترا ن جشن نو روز وماه فر ور دین دارد.

از ین فر خُنده فر وَردین و خُر م جَشن نو روزی .
نصیب خسرو عا دل سعا دت بادو پیروزی .

 

ویا ـ فر خند ه با د بر ملک این روز گا ر عید

این فصل فرّخجسته و نوروز دلستان.

از همین با بت است که ما زیبا تر ین و دل انگیز تر ین شا د باش ها ی جشن نو روز و وصف بها ر رااز اشعا ر شعرای همین عهد می بینیم از میا ن 214 قصید ه فر خی صد و اند قصید ۀ او در ستا یش مظا هر طبیعت ،تهنیت بها ر ونوروز است. فر خی سه تر صیع بند معر و ف دارد که هر سه دربیان شکو ه بها ر ونشاط و عشق سروده شد ه است. از جمله 57 قصید ۀ منو چهر ی بزرگتر ین ستا یشگر طبیعت . 20قصیده اوو از 11 مسمطش5 مسمط اودر تصو یر منا ظرووصف جلو ه ها ی بها ر و یا د ومبا ر کباد نو روز است . این مو ج واوج ستا یش در اشعا ر شعرا ی دیگر آ ن ز مان مانند عنصر ی بلخی ، مختا ر ی غز نوی ، سنا ئی غز نوی و دیگران نیز بمشا هد ه میرسد . باز در سال 471هجر ی قمر ی( 1079میلا دی 458 شمسی) در عهد ملک شا ه سلجو قی او ل فر ورد ین ما ه با سال نو برابر افتا د این بارسلطان دو ر اند یش سلجو قی عد ه ای ازُمنجمان وریا ضی دانان بزرگ چو ن ابو المظفر اسفزاری هروی ، عمر خیآم و ابو الحسن لو کر ی و عبد الر حمن خا ز نی را مأ مو ر کر د تا تقویم شمسی را تر تیب دهند و نا همآ هنگی ها و نا ر سا یی ها ی گاه شما ر ی قمر ی را که از رو ی رو یت هلا ل صو ر ت میگر فت به حسا ب و رصد ، جبرا ن کنند بناً با اساس محا سبات خو بی آ غاز سال در نقطۀ اعتد ال ربیعی برابری شب وروز در او ل بها ر بطو ر دا یم وثا بت قرار گر فت ، وروز او ل سال و سر آغاز فصل بها ر شد و یکی از طبیعی تر ین وسر افراز تر ین اعیاد جها ن .
در عهد فر مانر وا ی آل بابر، وتیمو ریان هر ا ت و سلا له کر ت نو روز جمشید ی از چنا ن احتر ام و عنا یتی بر خو ر دار بود که در مر اسم تا ج گز ار ی و سالگر د جلو س شا ها ن در ین روز پر نشا ط و افتخا ر آمیز برگزار می گر د ید . شا ها ن افغا ن چو ن لو د یها وسو ر یها و خلجی ها نیز این روز پر میمنت را نیز گر امی مید اشتند که یا د وذکر آ ن در مطا وی اسنا دو آ ثا ر آن محمو د رفته است .
مر د م تا امروز روز مقد م میمو ن نو روز را به عنو ا ن جشن ملی ، روز د هقا ن ، سر آغاز فصل بها ر ، زمان تجد ید حیا ت طبیعت ، در شهر ها وروستا ها با هلهله وشا دی فر ا وا ن جشن میگیر ند و بصو ر ت بسیا ر طبیعی وسنتی مر ا سم نو روز را که گنجینه ای از آئین ها ی دلپذ یر است از نها ل شانی و قلبه کشی تا سمنک پزی و تهیه هفت میو ه بجا می اورند .
چنا نکه مید انیم آوا نیکه نو روز در کشو ر افغا نستان و ایر ان بعنو ان بزر گتر ین عید ملی با مر اسم وآداب خا صی وباشکو ه هر چه عظیم تر تجلیل میشد متأسفا نه بر گزار ی این جشن در پنج کشو ر آسیا ی میا نه از بکستا ن ، تا جکستان ،تر کمنستا ن ،قزاقستان و قرقزستا ن منع بو ده است ، اما با و جود سختگیر ی ها این روز بنا م فا ر سی آ ن ٌ نو روزٌ بر سر زبا نها بود و مر د م آ ن ولا این آئین مشتر ک اجتما عی و مر دمی را نها نی استقبال میکر دند و بعضی مر اسم آنر ا پنها نی بر نگ وآهنگ دیگر بر گزار مینمو دند. این کشو ر ها پس از حصو ل استقلا ل دو بار ه این سنت دلپذ یر نیا کا ن فر زا نه خو د را احیا کر دند. و اکنو ن آنر ا بعنو ان جشن وبیر م (تُرکها وترکتبا ر ها عید ر ا بیرم میگو یند) پذ یرا می شو ند و فر ارسید ن آنر ا به یکد یگر شا د باش و مبا ر ک با د میگو یند .
درچین خا صه درشهر ها ی چو ن کا شغر ، ختن، تاشقر غان ولا یت سن کیا نگ که بیش ازده ملیو ن مسلمان قز اق،ایغو ر ، قرقیز و تاجیک در آ ن مناطق بسر میبر ند از سالیا ن دراز با ین سو آمد آ مد بها ر و نو روز پیرو ز را گرا می می شما ر ند و در آستا نۀ این فصل به پا ک کا ر ی ،خا نه تکا نی ، رنگما لی و تز ئین بیر و ن ودرو ن خا نه ها پخش شیر ینی ها ی گو نا گو ن و دو ختن لباس های نو می پر دا زند و با ین تر تیب حلو ل این روز را که ٌ شگو ن بها ر ً می نا مند ، اسقبال می کنند ..
نو روز در قلمر و خلا فت عثمانی بعنو ا ن یک عید رسمی در سرا سر تر کیه شنا خته می شد . در زمان سلطا ن احمد سو م جشن نو روز یکی از چها ر عید در با ر عثمانی بشما ر میز فت . در عر ا ق و سو ر یه و سا یر متصر فا ت سا بق عثما نی این جشن و بیر م از تو جه مر د م دور نما ند ه بو د .- در گا ه نا مه های سو ر ی و لبنا نی در ستو ن و وقایع ایام نو روز سلطا نی یک روز بعد از نوروز فعلی ر قم میخو ر د . در هند نو روز بو یژه در عهد با بر ، اکبر جها نگیر و شاه جها ن مقا ر ن با مر اسم جلو س سالیا نه تجلیل میگر دید . درآ ن روز شهر را آ ذ ین می بستند ، دیو ا ر ها و ستو نها ی دربا ر را در قما ش و پر د ه ها ی مصو ر میگر فتند و سرا سر کاخ و حیا ط را زینت مید ا دند و بار گا ه وشکو هی شا هی بنو عی می آ راستند که به قو ل تا ر یخ نو یسان نظار کیا ن را از مشا هد ه آ ن حیر ت به حیر ت می افزود . صحن دو لت خا نه ها و دیوار ها را به شا ه میانه ها ی زردو زی و زر بفت تر تیب مید ا دند . شب ها را با فا نو س ها ی رنگی می آرا ستند . تختی از طلا را که با یا قو ت ولایی مر صع میبو د در آ ن میان می نها دند وآ نر ا برا ی جلو س آ ما ده می سا ختند .
او رنگ زیب شا ه متحجر و متعصب هند رسم وآئین نو روز ی را درآ ن سر زمین بر اند خت و زمینه برا ی شگو فا یی جشن ها ی هنو د مانند بنست ، هو لی و دیو الی مسا عد ساخت . او خو د ر فت واین مظلمه تا ابد بگر د ن او با قی ماند . در کشو ر ارو پا یی خا صه انگلستا ن هم سال نو همان اول فروردین یا حمل یا 21 ما ر چ بو د که بعداٌ بنا بر ملا حظا تی آنرا بد نبا ل عید مسیح یا کر سمس قر ار دادند چنا نچه سال ما لی انگلیس هنو ز هم 21 ما ر چ است .
اسا می ما ها ی سبتمبر سیپتال ( هفت) اکتو بر اوکتا گو نال (هشت)نومبر نووینا (نه ) دسمبر یا( ده )دیس که به تر تیب معا نی ما ها ی هفتم و هشتم و نهم و دهم سا ل را میر سا ند یا د آو ر سا لهای است که آن سالها از فروردین یعنی ما ر چ شر و ع میشد ه نه از جنو ر ی .
چو ن نورو ز عمر ی بد راز ی اقو ا م آ ریا یی دارد و ریشۀ عمیق در تا ر یخ و فر هنگ ما ازآن لحا ظ بسیا ر ی از رو یدا د ها ی جا لب تاریخی ، و دینی واسا طیر ی را به آ ن مر تبط مید ا نند .مثلاٌ میگو یند خد ا وند آد م را درین روز آ فر ید ه . درین روز کیو مر س (گر شاه) یا نخستین بشر رو ی زمین بزعم آر یاییا ن بپا د شا هی ر سید ه . در همین روز نیشکر بد ست جمشید شکسته و خو ر ده شد و آ بش معلو م و معر و ف گر د ید که ازآ ن شکر سا ختند (از همین با بت است که خو رد ن شکر در نو روز وهد یه کر د ن شکر از راه تبر ک بیکد یگر مر سو م شد )در همین روز زر د شت بعمر30 سی ساله گی دین بهی را آشکا ر کر د .
در همین روز است که کشتی نو ح از طو فا ن بلا جُست و بر کو ه جو د ی نشست . گو یند در همین روز حضر ت مو سی وحی گر فته است . آور د ه اند که حضر ت عیسی به پیغمبر ی مبعو ث گر د ید .ودر همین روز نو روزحضر ت سلیمان انگشتر خو د را که راز حشمت و حکمت او بو د بعد از چهل روز باز یافت و یا خلقت آد م در همین روز پا یان یا فت و ـ ـ ـ ابو ریحا ن در آ ثا ر البا قیه (ص 325)بر وا یتی از قو ل عبد الصمد بن علی نقل میکند که در نو روز جا م سیمین که پُراز حلو ا بو د بر ای جد ش پیغمبر اکر م ص هد یه آ ور د ند . آن حضر ت پُرسید که این چیست ؟ گفتند امروز روز نو روز است.پر سید نو روز چیست ؟گفتند عید بزر گ ( آریائیان) ایرا نیا ن است . فر مو د آر ی که در ین روز بو د که خد ا وند عسکر ه را زند ه کر د . پُر سید ند . عسکر ه چیست ؟فر مو د عسکر ه هز ا را ن مر د م بو د ند که از تر س مر گ تر ک دیا ر کر د ند و سر به بیا با ن نها دند و خد اوند به آ نان گفت بمیر ید ، بمُر دند . پس آنها را زند ه کر د و ابر ها را فر مود که به آنان ببا رد و از اینرو ست که پا شید ن آ ب در ین رو ز رسم شد ه . پس از حلوا تنا ول کر د و جا م را میان اصحا ب خو د قسمت فر مو د و گفت کا ش هر روز بر ما نو روز بو د .ظاهراٌاین نخستین با ر است که وا ژه نو روز بز با ن مبا ر ک جا ر ی شد و به عر بی راه یا فت .
این روا یا ت نه تنها نو روز را عزیز کر د بلکه به بقأ ودوا م آ ن افزود .- با ز در روا یا ت آمد ه که در ین روز پیغمبر اکر م ص در موضع غدیر خم ،حضر ت علی را به خلا فت منصو ب کر د .- با ینصو ر ت روز نوروز مصا د ف است با سلطنت صو ر ی مولای متقیا ن . این ابیا ت کا شف از همین تقا ر ن است :

نوروز از آ ن شد پُرسحف،هم صا حب عزو شر ف . 
کا نروز سالار نجف آمد به تخت سر ور ی .

هما یو ن روز نو روز است امروزو به فیر و زی .
بر او ر نگ خلا فت کر د شاه لا فتی مأوا .

 

شهنشاه غضنفر فر ،یل بنگ آویز اژدر در

امیر المو منین حیدرعلی عالی اعلأ .

بهمین منا سبت است که که در روز نو روز جهند ۀ شا ه ولا یت مآ ب بر افر اشته میشو د و بر ای چهل روز مر اسم نو روز بنا م جشن گل سر خ در مز ا ر شر یف بر گز ار میگر دد. 
در عهد سلطا ن سنجر سلجو قی متو فی 552 هجر ی در مرو اسنا د و وثا یقی پید ا شد که حا کی از صو ر ت انتقال تا بو ت مبا ر ک حضر ت علی کر م الله وجهه به بلخ بو د .- بمو جب این اسنا د گو یا اما م جعفر صا د ق علیه السلام به ابو مسلم دستو ر داده که جسد مطهر جد ش را از نجف به بلخ انتقا ل دهد تا زما نیکه فتنه خو ا ر ج آ را م گیر د که آنگا ه آنرا بمد ینه منو ر ه انتقا ل دهند – ابو مسلم چنا ن کر د و جنا ز ۀ مبا ر ک را نها نی به بلخ آور د و در خو اجه خیر ا ن از نظر خوا ر ج پنها ن نگهد ا شت . 
در ز مان احمد قما چ وا لی بلخ سال 548 هجر ی دو سنگ رخا م پد ید ار گشت که کتا به آ ن این بو د هذ ا ولی الله علی اسد الله ا خ رسول الله وقتی سلطا ن سنجرسلجو قی آ ن دو کتیبه را دید امر فر مو د تا بنا ی بجا ی آن سنگ آ با د کنند . این ابیا ت بر لو ح سنگ نگا شتند .

گیتی به آستا ن او میبر د پنا ه

دور ان بخا ک با ر گهش میخو رد قسم .

گشت از ظهو ر رو ضۀ رضوا ن مأ ب او

خاک زمین بلخ به از گلشن ارم.

رو ا یت دیگر آ نست که مز ار حضر ت علی را در نجف گو یا ها رو ن الر شید در سال 157 هجر ی در موقع شکا ر یا فته بو د ودر سال 366 هجر ی عنصر الد وله دیلمی عما ر ت بر آ ن سا خت و سپس غا زا ن خان آنر ا زینت ووسعت داد.. در قرن نهم بزرگان عهد بشمو ل امیر علی شیر نو ا یی بز یا ر تگا ه ر فتند و مزار و لو حه سنگ مبا ر ک را پیدا کر دند وبار گا هی از کا شی ها ی زیبا برآن افر اشتند . علی شیر که در رأس هیا ت قر ار دا شت اطلاع مفصلی از ین حا دثه عصر بدر با ر هر ا ت نوشت وشر و ع اطلا عیه خو د را به این آیۀ متینه نمو د . بشر المومنین بان لهم فضلاٌ کبیرا ( آیۀ 48 سو ره الا حز ا ب ) تر جمه بشا ر ت دهید مو منا ن را که بر ا ی آ نا ن از جا نب خد ا بخشا یش بزر گ آ ما ده است . از آنروز به بعد شهر بلخ بنا م مز ار شر یف مسمی و معر و ف گشت واز آ نرو ز تا امر وز زیا رتگا ه اهل دل وار با ب نیا ز است.

جا می به نکته چنین اشا ر ه می کند :

گو یند که مر تضی علی در نجف است

 

در بلخ بیا ببین که بیت الشر ف است .
جا می نی عد ن گو ی و نی بین ا لجبلین

خو ر شید یکی و نور ش از هر طر ف است .

نو ا یی قصید ه بلند بالا یی بهمین منا سبت سر و ده است که مطلع آ ن اینست .

بز م می در کا م درد آشا م بلخ آ مد پد ید .

اینهمه آغا ز از انجا م بلخ آمد پدید .

آنجا که میگو یند :

گو هر ی غا یب شد اندر قعر در یا ی نجف .

وین ز ما ن از قبه اسلا م بلخ آمد پد ید .

ثا نی خلد بر ین یعنی مز ار شا ه دین .
در مقا م لا ز م ا لا کرا م بلخ آمد پد ید .

جا می بمنا سبت ظهو ر ی تر بت مو لا ی متقیا ن غز لی نیز دار د که دو بیت آغا ز ین آن اینست.

گنجی و خا ک بلخ سپر آشکا ر کر د

آنر ا وسیلۀ شر ف روز گا ر کر د .

آن گنج مر قد اسد الله غالب است

آنکو جها ن به بند ه گیش افتخا ر کر د .

و قتی سلطا ن حسین میر زا با تن رنجو ر و وغلتا ن خو د را به موضع مد فن مبا ر ک ر سا ند التجا نا مه با گر یه وصد ا ی بلند خو ا ند که مطلع آ ن این است :

بر در ت آمد ه گد ا ی بینو ا سلطا ن حسین –. ر حم کن بر حا ل این مشتاق ای شاه کرا م. عد ه ای این بیت مو لا نا را نا ظر بر همین مو ضو ع مید ا نند.

یا د م نیا ید آ ن چنا ن کی منت از ر ضو ا ن کشم .
تا کر د ه در بلخم گز ین آنجا ن شرینم وطن .

همچنین این بیت انو ر ی هم اشا ر ه بهمین مز ار مبا رک و هم اشا ر ه بمنز لگه قا ضی حمید الد ین بلخی ، هر دو مید انند:

افتخا ر خا ندا ن مصطفی در بلخ ومن. 
کر د ه ام مسلما نی اند ر خد متش هم بو ذر ی .

ا بو المعا نی بید ل در ین معنی گو ید :

ز اقبا ل عر ب غا فل مبا شید ای عجم زادان .
سر یر اقتد ار بلخ هم شاه نجف دار د

هر چند سینه عا ر فا ن مز ار سالا ران دینست باز هم بید ل میگو ید :

از ما مقا م و مد فن بید ل مکن سر ا غ

هر جا که بو ی دل دهد آنجا ی بید ل است .

• دیگر ی را جع به همین مو ضو ع گفته :

در ین صحر ا بیا و پُرس و جو کن

ز هر خا کی کمی بر دار و بو کن .

زهر خا کی که بو ی عشق بر خا ست

یقین دان مد فن لیلی هما نجا ست .

گر ا مید ا شت و تجلیل ازروز ها ی آغا ز سال در بین قبا یل و عشا یر پشتو ن اعم از شهر نشین ،دهنشین،چادر نشین و کو ه نشین کم وبیش تفا وت دارد بطو ر عمو م در آستا نه بها ر بزر گر ا ن ودهقا نا ن با استفا ده از فصل مسا عد و آب هوا ی گو ا را به کشت وزرع و،شخم زنی وقلبه کشی بذر افشا نی و نها ل شانی می پر داز ند ،بخا نه وجا مه خود تو جه میکنند لبا سها ی نو وپا کیز ه می پو شند و از خو یشا ن و عزیزا ن با کما ل مهما نواز ی که خا صه وخصلت آنها است پذ یرای میکنند و خوا ن وسفر ه خو د را با طعا مها ی لذیذ میآ را یند مثلا در وادی هیر مند خو رد و بزرگ در ایا م عید و جشن و روز ها ی آدینه در نا حیه خلیج جمع می شو ند وبسو ر وسرور می پر داز ند . اها لی قند ها ر هم در چنین روز ها به تفر یح گا ه با با ولی وهیر مند می آیند ودر نز هتگا ه خلیج بخو شی و سا عت تیر ی مشغو ل میشو ند در همه ا حو ا ل ز نها در گو شه فر ا غتی برا ی خو د محفل جد ا بر پا میسا ز ند و میله میکنند .
بزرگتر ین تفر یح و سر گر می همه پسند جوا نا ن درمو سم بها ر نشا نگیر ی ، نیز ه زنی ، وحلقه ربائی،رقص و اتن ملی است. صدا ی آهنگین دهل با آواز دل پذیر ُسر نا فضا را پر از نشاط وشادی میسازد . در بسا نقا ط روستا ئیان در نو روز وروز ها ی عید جهت خشنو د ی ار واح گذ شته گا ن بزیا رت قبو ر میر وند واتحا ف دعا و طلب فتو ح میکنند ونشا ن مید هند که که در روز ها ی خو شی زنده گی خو د هم بیاد آنان هستند .بعضی از زایران در طا قچه ها ی زیا رت شمع رو شن میکنند وبعضی دیگر چرا غک ها ی در چرا غدانها میگذار ند. عده ای بر سم نذر ونیاز نیتی خا صی بد ل می پر ورا نند وتکه وپاره ها ی را بر تو غ یا شا خه ها ی در خت مزار می آویزند . سُر مه کر دن چشم،خضا ب مو ی وحنا کر دن دست وپای کودکان وجامه ها ی رنگا رنگ اطفا ل در چنین موا قع خا صه در شهر ها وروستا ها جلو ه خا صی دار د . در ولا یت ورد ک جوانان به پیشواز ماه رمضان وروئیت هلال بکوه بر میشو ند وهیز م جمع میکنند و آتش می افرو زند که یا د آور جشن سو ر ی وجشن سده است که حا لیا رنگ مذ هبی گر فته.
لند ی ها ی زیا دی در وصف بها ر داریم ، ازآن جمله است .

دگل گلا ب دگل دپاره

انجو نی ولاری دبا غوان سلام کوینه .

لیلا په با غ کی مسته گر زی

تیکر ی نشته مخ په پانو پتو ینه .

دنوروز صفت په باغ دی په صحراهم

نو را نی یی شی له فیضه دا هم (خوشحال)

شعرا ی گرانقدر پشتو سروده ها ی زیبا و دلنیشی در ستا یش بها ر و جلوه ها ی طبیعت دارند مثلا کا ظم شیداقصید ه ای قریب دوصد بیت در وصف بها ردارد بدین مطلع:

بیا تحو یل شو دحمل گو ره آثار

شگفته په هر طر ف تازه بها ر.

غز ل عبد القادر خان ختک بردیف گل بسیا ر معر و ف است .

شگفته په با غ وراغ شو دبها ر گل

هم په بام هم په کو چه هم په دیوار گل.

معز الله مومند وایی:

گل په سر، پیا له په لاس کشی،نگار راغی

مبا رک،می پر ستا نو بهار راغی.

شمس الدین کا کر از فرارسیدن نوروز ابراز شا دی میکند:

راشه راشه زما شمع دل افروز

منتظر دی دراتلو ته یمه شب وروز .

سخت هجران دزمستان را با ند ی تیر شو

زرمی شاد کره اوس دوصل دنوروز.

عبد الر حیم هو تک غز ل زیبا یی در وصف نو روز دارد :

که شا مار زلفی شانه کا په نو روز

کُل عالم به دیوانه کا په نوروز .

دمجنو ن په سیر به سر ی ،نار ی وکر م

که لیلا مخ را شکا ره کا په نوروز.

تل به مست و ی په مجلس کی د رندانو

که مأوا،سوک په میخانه کا په نوروز.

زا هدا ن تلاش پر زُهدوپر تقوا کا

عا شقان یی ننداره کا په نو روز .

له سا قی سخه پیا له، پردهن اکشیزده

چه له مّی پُره پیاله کا په نوروز.

زاهدان که له نیشی دمّی خبر شی

خپل وطن به میخا نه کا په نو روز .

ای رحیمه له رندانو سر ه اکشینه

گو ند ی مست دی په پیا له کا په نو روز .

دو کتا ب بز بان پشتو دار یم بنا م جشن نوروز ی وبها ر نو روز ی که گلچینی از شعرا ی معا صر مؤ لف نو رو ز است . در ین مجمو عه ها اشعا ر ی در وصف بها ر ونوروز نیز در ج است .خلا صه نوروز جشن بسیا ر طبیعی و وملی ، سراسر ی افغا نستا ن است . این سال وهمه سالها برا ی مر دم ستمد یده و رنج کشید ه ما سال هما یو ن ، مبا ر ک ، پُر میمنت و بر کت با د .

از ین فر خند ه فر ور دین وخُر م جشن نو رو ز ی .

نصیب ملت افغا ن سعا دت با د پیروزی .

(1)فرخنده باد بر ملک این روز گا ر عید

وین فصل فر خجسته ونوروز دلستان (فرخی)

(2)از ین فر خند ه فر وردین وخُر م جشن نوروز ی .
نصیب خسرو عا دل سعا دت باد وپیروز ی . (فر خی)

(3) با می ،با مین که صفات بلخ است ازریشه واصل بامیک پهلو ی بمعنا ی در خشان، زیبا وبا شکوه است چنانکه در واژه ها ی با مداد،بام – سحر- وبامیان نیز دیده میشو د ، نا صر خسرو لفظ بامین را چنین بکا ر بُرده است :
گو ید که فلان فقیه گفته است آنفخر امام بلخ بامین .
در آثا ر عر بی ودر ی بلخ باین صفا ت والقاب یاد شده:
بلخ الحسنا(زیبا) بلخ بهیه (روشن ) بلخ غرا (درخشان ) ام البلاد ( مادر شهر ها) جنته الارض (بهشت رو ی زمین)، خیر التراب (بهتر ین خا ک زمین)، قبه الاسلام(مرکز،جایگاه وجلوه گاه اسلام ) ( قُبه به بنای گو یند که سقف آن گر د وبر آمده با شد مانند قُبه خُضرأ که کنا یه از آسمان است ) نا صر خسرو بلخ را از همین با بت خانه حکمت گفته است:

حکمت را خانه بو د بلخ و کنو ن

خانه اش ویران وبخت وارو ن شد .

(4) به بلخ گز ین شد بدان نو بها ر

که یز دا ن پر ستا ن آنرو ز گا ر .

مر آن خانه را داشتند ی چنا ن

که مر مکه رااین زمان تازیان .

(5) بلخ در او ستا بدین عبا رت وصفت یا د شده .

Bakhdium- sariram- ordovo .

(6)شهر زیبا با بیر قها ی بلند – پر چم ها ی افرا شته .
(7) صنعتی است که در توا ریخ هند مانند جها نگیر نامه، اکبر نامه و…به نو روز داده اند .
(8) فره ایز دی نو ریست که از جانب خدا یتعالی بر خلا یق فا یزمیشو د که بو سیله آ ن قادر شو ند بریا ست،حر فه ها وصنعتها واز این نو ر آنچه خا ص است به پاد شاهان بزر گ عالم وعاد ل تعلق گیر د . 
(9) از پی تهنیت نو روز آمد بَر شاه- 
سَدۀ فَرُخ روز دهم بهمن ماه –
به خبر دادن نوروز نگا رین سو ی میر .
سیصدوشصت شبا نروز همی تاخت براه (فرخی) .
(10) گند ها را اطلا ق می شده بر حو زه کا بل تا پیشا ور که دارا ی مدنیت درخشان بود وصنعت گر یکو وبو دیک. – پیکر تراشی که آمیزه ای از شهر یو نا نی والها مات بو دا ئی بو د- نمو نه هنر وهنر مند ی این واد ی است .
(11) یبا تا شا د بگذار یم بستا ن غز نین را –
مکن بر من تباه این جشن نوروز ی خو ش آئین را-
(12) خیام در نو روز نا مه گو ید : جمشید جواهر از معا دن بیرو ن آورد وسا لح ها وپیرایه ها همه او ساخت وزر ونقره ومس وسر ب از کانها بیرو ن آورد وتخت وتاج وباره وطو ق وانگشتر ی او همه بد ست آورد پس در ین روز که یا د کر دیم ،جشن ساخت ونو روز نا م نها د. ابو سعید عبد الحی گر دیز ی در زین الاخبا ر ( تألیف در عهد عبد الشکو ر بن مسعو د غز نوی )
میگو یند این روز را روز نو گو یند زیرا سر سال روزنه ها افتد .وسلام

 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.