آرشیف

2014-12-26

استاد محمود بی پروا

چغچران ونهالشانی

 
786

سلام واحترامات بی پایان به انسانان که درجهت نهالشانی و سرسبزی غور خاصتا شهر گردزده و خاکستر نشسته چغچران کمر همت بسته اند ، سلام بیش از درختان شانده شده به شاروال سبزکوش شهر چغچران که ازانتهای تلاش و ازخود گذری در راه غرس نهالان بخاطرسرسبزی شهر، خودرا بهر قریه و بهر دروازه وبهر مکان به زحمت انداخت وتوانست برای هر همشهری خویش نهال های بید، سفیدار وعرعر تهیه وبدسترس آنان قراردهد.
 
پس از عرض سلام وادب اینکه:
فصل بهار که آغازگر حیات وتلاش نوین درزندگی میباشد، از هر انسان می طلبد تا در زیبا سازی طبیعت از طریق نهال شانی و کاشت غله وسبزی دست بکار شوند. این مطلب خاصتا از سال پار به اینسو در مرکز غور عمومیت یافته است که الحمد الله ساکنین چغچران نهایت دراین راستا کوشا میباشند بخصوص جوانان این دیار بسیار جدی هستند وهر کدام سعی دارند تا پیشروی منزل وکنار جاده محل زیست خودرا با شاندن نهالی سرسبز و زیبا سازند.
به یقین اگر ده سال پیش مردم وجوانان اینجا چنین میکردند حالا چغچران دیگر سیما وچهرۀ گردآلود نمیداشت ومورد تمسخر وپوزخند ولایات دیگر افغانستان قرار نمیگرفت. حالا هم دیرنشده است وجای بس افتخار وشکران است که فرهنگ نهالشانی دراینجا رونق دلپذیر یافته است.
امسال بهار نازنین باباران های ممتد و ملایم و نسیم وهوای خوشگوار، روحیه جوانان چغچران را تازه و پرتحرک ساخته است تا از جای خویش تکان خورده و بسوی رنگینی طبیعت بشتابند که چنین کردند.درداخل هرحویلی ودرکنارهرجاده و ساحۀ هر منزل غرس نهالان بید وسفیدار برجسته دیده میشود، جوانان را درهرجا مشاهده کرده میتوانیم که سرگرم جویکاری و تنظیم محل نهال های غرس شدۀ خویش اند. موترها، سایکل ها، و مرکب ها با پشتاره ها و محموله های نهالان درهر سرک چغچران اینطرف وآنطرف دررفت وآمد میباشند. باد حالا بهر چند قدمی به نهالی برمیخورد که از طریق جوانی شانده شده است وجرئت آنرا ندارد که بیباک همچون گذشته و با تکبر و گردنکشی بدود و خاک ، گرد وخاکستررا بروی مردم پاشک دهد.
این وضع چندین اندیشه را در فکر بیننده به نمایش میگذارد که گوئی این محل فقط صلح است وکار وشوق وشعف وخوش بینی درآینده. با این نگاه نمیشود درفکر این افتید که این قسمت نیز مربوط کشوری است که انسانان آن سربریده میشوند، لت وکوب میگردند،  بیداد می بینند، فروخته میشوند، تحقیر میگردند، درکانتینرها جان میدهند و درگرداب فساد غرق و هلاک میگردند.
بلی! اینها از همچو قماش مردمانی نیستند که فروخته به پول ودالر وپوند ویورو باشند تا به نابودسازی همچون خود فکر وتلاش نمایند. اینان با زندگی وآرامش پروریده شده اند وچیزی بهتر از صلح وصمیمیت را سراغ ندارند. اینان نهال میشانند به امید اینکه در خواطر آرام درسایۀ ان راحت باشند، از چوب آن بخود خانه وکاشانه بسازند واز برگ و چهرۀ سبز آن هوای صاف و معطر نصیب گردند واز شاخه و پوست آن خودرا گرم  نگاه کنند زیرا آرزو دارند صحت،آرام و بیغم ودور از همه کشاکش گیتی ودور ازبیدادگری و طاغوتی اهریمنی باشند. از رقص درختان باساز باد لذت کامل ببرند واز سستی وکسالت به دور باشند. درسایه درختان درس بخوانند، تفریح کنند، به گردش بپردازند و افسردگی را از خود دور سازند.
آری! قادر یکتا اول بهشت را آفرید وبعد آدم را خلق کرد تاآدم بداند که بهشت جای اصلی زندگی اوست و او بهمین خواطر آفریده شده است تادربهشت وتنها دربهشت زندگی کند. این الهام  لوح زرین خلقت اوست تا بداند که خالق او ویرا این چنین بوجود آورده است تا بداند که درختان وسبزیها جزء زندگی او میباشند واو نمیتواند بدون این موجودات سبز زنده زندگی کند واوباید بداند که سبزیها و درختان ممد حیات او میباشند.
این رمز زندگی را جوانان غور با خون ورگ وپوست خود شناخته ودرک کرده اند که ازهمین خواطر کمر همت رابسته ودر شاندن و سرسبز ساختن محوطۀ حویلی، کنار جادۀ کوچه ، پیشر وی دکاکین، بالای تپه ها ، کنار دریای خروشان هریرود وشهر خود شتافته اند.
اما این حرکت درحقیقت یک جوش درونی وخودی و سمبول غیرت، همت ومردانگی خود جوانان و ساکنین شهر چغچران بوده است ودراین کار حکمت و تعلیم واندیشه ئی آنان را رهنمون و همکار نگردیده است. چه خوب می شد اگر ایشان دراین راستا رهنمون میشدند تا از زحمت دست خویش مزد وحاصل بیشتر وبهتری میگرفتند.
چه می شد اگر تلویزیونی می بود که از محدودۀ خانوادگی می برآمد وپروگرام های تعلیمی ،علمی و رهنمودی  به ایشان تهیه میدید. خیلی خوب می بود اگر ریاست زراعت فعال وجراری با کارمندان ترویجی فعال و انسان دوست  وجود میداشت که خطاب به جوانان نموده چنین آنان را رهنمون میشد که :
ای جوانان زنده دل و پرانرجی و صلح دوست ! سپاس وشکران فراوان و بیرون از حد ازشما که نهال می شانید تا محیط خودرا سبز وگلستان سازید. ولی بخاطر بسپارید که این چند حرف برادران حقیر و ناتوان خودرا درگوش کرده واز یاد نبرید وآن اینکه:

  1.    اگر ازعهدۀ آبیاری و محافظت نهالان شانده شده خویش برآمده نمیتوانید هیچ گاه آنهارا نشانید وبناحق شاخ درختان را نبرید، بگذارید تا در شاخ درخت باقی مانده و درآنجا کلان وبزرگ شده و به درد هیزم شما بخورند.

  2.    نهالان جدید را درسایه نهالان که درسالهای پیش غرس شده وجای رااشغال کرده اند ننشانید زیرا آنها به این تازه شروع به زندگی کرده ها این اجازه را نمیدهند که در محل زیست آنها اشغال موقعیت کنند وباعث درد سر به آنها شوند بناء از طریق انداختن سایه به زندگی این تازه ها خاتمه میدهند.

  3.    نهالان جدید را بشکل جوره ننشانید زیرا درختان خوش ندارند که باهم جوره شانده شوند. بخاطری که ریشه های انها با هم جور نمی آیند وبا افروختن آتش خشم قومی چنان میکنند که حالا ما افغانها میکنیم یعنی به فساد رو می آورند و نسل کشی و انزجار قومی. قوم بید از سفیدار بد می برد وقوم سفیدار از بید درحالیکه قوم عرعر هردو را خوش ندارد.

  4.    نهالان را هم قد بنشانید نکنید که قد بلندی را بالای چند تا قد کوتاه حاکم گردانید ورنه قد بلند سر همه قد کوتاه هارا میخورد عینا مثل اینکه چند زورآور(قدبلند ) سر همه مردم افغانستان را خورد. چنین نکنید ورنه چنان آتش زورگوئی بین آنها شعله ور خوا��د شد که ناچارید پای دول پرقدرت و ملل دنیارا درمیان بکشید که درآنصورت شما اشخاص عقب مانده بحساب می آئید.

  5.    جای شاندن نهال را خوب نرم و چقور بیل زده وبعداز غرس نهال اطراف انرا خوب سخت نموده وبعد فی البدیهه نهالان شانده شده را آبیاری کنید تا آب خاک را به تماس نهال آورده ، هوا یا خلای موجود در اطراف نهال را برطرف کرده و زمینه ریشه زدن نهال را مساعد وآسان سازد.

  6.    بجای شاخۀ مکمل، قلمه بنشانید یعنی شاخه را بطول 20 تا 30 سانتی متر قطع کرده تا از یک شاخه چندین قلمه حاصل کنید بعد این قلمه هارا طوری بنشانید که حد اقل نصف قلمه درزیر خاک ونصف دیگرش درروی خاک باشد اما بهتر این خواهد بود تا دوحصه درخاک ویک حصه دربالای خاک قرارداشته باشد. بدینترتیب باد سبب اهتزاز وبیجا شدن نهال نگردیده درنتیجه نهال به آسانی ریشه کشیده وچانس سبزشدن و زنده ماندنش  زیاد میگردد.

  7.    فاصله بین دو نهال غیر مثمر نباید حد اقل از 20 سانتی کمتر باشد ولی بهتر آنست تا بین دونهال 40 سانتی متر یابیشترفاصله بگذارید تا جای کافی و دل پذیر را به نهال تهیه دیده باشید.

اگر شما جوانان عزیز ونازنین این چند رهنمون را در شاندن نهال های غیر مثمر در نظر بگیرید انشاءالله آرزومندم که نتایج خوب وپر میمنت را کمائی خواهی کرد.
به امید شاد وبهزستی و درخت پروری شما جوانان تازه به ثمر رسیده غور و باالخصوص مرکز چغچران.
بااحترام . محمود بی پروا.
چغچران ، شام 27 حمل سال 1388.