X

آرشیف

به مسؤولین 24 ساعت

جناب قیوم "بشیر "
در پناه خدا باشید.
اشعاریکه زیر نام مشاعره روی صفحات سایت 24ساعت قرار گرفت به یک تعداد درجه ی امتیاز دادید و آنها را در خور نقد و امتیاز دانستید.چنین قضاوت در تاریخ جامعه ی بشری دیده نشده بود. در همه اروپا هشتصد شاعر پیدا نمیشود که روی اشعار شما قضاوت مینمودند و موی را از خمیر مایه جدا میکردند برای کسانیکه امتیاز ادبی گرفته اند جوایز ادبی داده میشد.اصولآ انجمن ادبی که شاعران اعضای آن میبودند اشعار را نقد و بررسی می نمودند و شعرای توانا در قضاوت و تحلیل و تجربه سهم میگرفتندو طرف انتقاد جدی قرار نمی داشتند.
شعر یکه درآن صنایع بدیعی نباشد و از تشبیهات مزین نگردد چندان شعری نیست و برای خواننده و شنوده تاثر نمی گذارد و گوشها را نوازش نمیدهد.
چند رهگذری را بخیالم در دفتر کار خویش جمع نموده اید یا چند نفر را که با شما شناسایی دارند نامهای شانرا در صندوق ریختید و به افراد که دلتان میشد یک چنین نام را گذاشتید.
من در برخی ادبیات خویش صناعی شعری را نشان میدهم که در اشعار شما روی تصادف نیامده باشد ،بحساب پرنسیب صنایع و شعری هرگز نمی آید و ممکن ندانید چون شما به این فن آشنا نیستید.
بخانه ی شکسته در و بی حصار و فقل کلید
یتیم بی سر و سامان و انتظار رسید
در کلمات احصار قفل و کلید صنعت مراعات انظیر است.
مراعات ا نظیر به صنعتی شعری میگوید که از یک خانواده باشند و یا با هم قرابت و نزدیکی داشته که آنرا در شعر بیاورد.
در بیت دیگر شرق و غرب آمده است و بین هر دو تظاد و مخالفت است و صنعت تظاد دو کلیمه یی را میگویند که با هم در مخالفت و تضاد باشد که بین شرق و غرب کاملا مخالفت است در یک بیت دیگر یک واژه ی هندی (راجکمار) آمده است که آنرا صنعت ملمع میگویند .
صنعت ملمع به صنعتی میگویند که به وسیله ی کلیمه ی بیگانه پر شده باشد.
پنج و شش که در بیت دیگر آمده است ، آنرا سیاق اعداد میگویند.

اگرچه همه صناعی این شعر بیان گرددچندین اوراق را در بر میگیرد و مقال به درازا میکشد که از دیگران صرف نظر میکنیم.
و از تشبهات نیز مملو است. مثلا مرغ را به انسان تشبه میکنند وبه او دل ثابت میکنند که دارای پای است و این پای را به زلف یار بسته می نماید که به هیچ چیز دیگر بسته نمیشود.
تشبهات از چهار رکن عبارت است :مشبه ،مشبه به ، ادات تشبیه و صفت مشترک و فکر نکنم که شما این مطالب را در زندگی شنیده باشید.
یک مرجع ادبی باید اشعار را تحت تحلیل و تجزیه بگیرد و اورا تحلیل کند که کدام یک از این شعر ها در خور جایزه است.هر ادم عادی که به فنون آن آشنا نیست چگونه میتواند اشعار خوب و خراب را تحلیل و تجزیه کند و هر یک را امتیاز بدهد.
چنین تقلب دور از انصاف است که از یک مرجع ادبی صورت میگیرد ، مردم افغانستان از کرزی ، فهیم و دیگران که دارای قدرت وتفنگ اند ،چه امید داشته باشد.
اگر این اشعاردرست تحلیل و تجزیه نگردد این مطلب را به همه رسانه ها میفرستم و همه اشعار را در اختیار آنها قرار میدهم که آنها قضاوت کنند.
 

 

 
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.