X

آرشیف

شش سال محاصره در ولسوالی چهارسده؛ سربازان در نبود غذا «علف» می‌خورند
مقام‌های محلی ولسوالی «چهارسده» ولایت غور، جایی که از شش سال به این‌سو در محاصره نظامی و از سه سال پیش زیر تحریم شدید اقتصادی طالبان است، از وقوع فاجعه‌ی بزرگ انسانی هشدار می‌دهند. به روایت آنان، بیش‌تر از یک‌هزار خانواده در مرکز ولسوالی زنده‌گی می‌کنند، اما تحریم شدید طالبان سبب شده که مردم به مواد خوراکی، دوا و دیگر نیازمندی‌های ابتدایی دست‌رسی نداشته باشند.
 
فرمانده پولیس چهارسده مدعی است که نیروهای امنیتی و نیروهای خیزش‌ مردمی که پشتی‌بان حکومت هستند، در نبود مواد خوراکی، مجبور می‌شوند از شدت گرسنه‌گی «علف و گیاه کوهی» بخورند. برخی بزرگان قومی این ولسوالی نیز باور دارند که به دنبال شش سال محاصره نظامی و سه سال تحریم شدید اقتصادی، مردم با مشکلات فراوانی دست‌به‌گریبان هستند و برخی‌ها دچار مشکلات روانی شده‌اند.
 
از دید نماینده‌گان غور در مجلس نماینده‌گان و اعضای شورای ولایتی، حکومت مرکزی و اداره محلی در شکستن محاصره و رساندن مواد غذایی به مردم، ناتوان هستند و با وجود وعده‌های پی‌ هم، اقدامی در این مورد صورت نگرفته است. مقام‌های محلی غور حاضر نشدند در این مورد چیزی بگویند، اما سخنگویان گروه طالبان ادعا دارند که گروهی از نظامیان حکومت در مرکز ولسوالی زیر محاصره آنان هستند.
 
گیاه کوهی و «علف» غذای سربازان و خیزش‌های مردمی
حدود ۱۲۰ کیلومتر دورتر از شمال شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، ساکنان ولسوالی چهارسده شش سال می‌شود که در محاصره نظامی طالبان هستند و از سه سال به این‌سو زیر تحریم شدید اقتصادی قرار دارند.
 
در اوضاعی که زنده‌گی زیر سایه‌ی محاصره نظامی و تحریم اقتصادی گلوی مردم و نیروهای امنیتی را می‌فشارد، چهارسده، پنج سال می‌شود که ولسوال ندارد و کارهای اداری آن از سوی فرمانده پولیس پیش بُرده می‌شود.
 
حبیب‌االله راجی، فرمانده پولیس چهارسده می‌گوید جاده‌های کوچک و غیرمعیاری که از دل کوه‌ها می‌گذرد و مرکز ولسوالی را به شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، وصل می‌کند، شش سال است که از سوی طالبان مسدود شده است.
 
تنها راه رساندن مواد خوراکی، تجهیزات، جنگ‌افزار، مهمات و دوا به این منطقه «اکمالات هوایی» است. چشم مردم و نیروهای امنیتی مستقر در ولسوالی، به سوی آسمان و چرخ‌بال‌های ارتش دوخته شده تا برای‌شان مواد خوراکی و دوا برسد.
 
فرمانده پولیس چهارسده می‌افزاید که نیروهای امنیتی، نیروهای تفنگ‌دار خیزش ‌مردمی که از نیروهای امنیتی پشتی‌بانی می‌کنند و مردم عادی که زیر محاصره هستند، در نبود مواد خوراکی، از گرسنه‌گی شدید و برای زنده ماندن مجبور می‌شوند گیاه کوهی و «علف» بخورند.
 
آقای راجی می‌گوید چهار ماه می‌شود که معاش سربازان پولیس پرداخت نشده و آنان با شکم گرسنه، در نبود غذا و مواد خوراکی، هم‌چنان در برابر طالبان می‌رزمند و اجازه نمی‌دهند مناطق‌شان به دست جنگ‌جویان طالبان سقوط کند.
 
فاجعه‌ی بزرگ انسانی در راه است
روایت ساکنان ولسوالی چهارسده، از شب‌ و روزهای دشواری که زیر تحریم اقتصادی و محاصره نظامی طالبان سپری می‌کنند، وحشت‌ناک و دردآور است. افزون بر گرسنه‌گی و نبود مواد خوراکی، تحریم و محاصره نظامی، سکتورهای صحت، معارف و اقتصاد را کاملاً فلج کرده است.
 
احمد، از بزرگان قومی چهارسده می‌گوید که به دلیل نبود دوا در مرکز صحی ولسوالی، زمینه‌ی درمان بیماران وجود ندارد و اگر فردی بیمار شود، وابسته‌گانش باید برای مرگش انتظار بکشند.
 
وضعیت کودکان بسیار دشوارتر از بزرگ‌سالان است. مطابق آن‌چه ساکنان مرکز ولسوالی روایت می‌کنند، از زمان آغاز محاصره نظامی و تحریم اقتصادی، کودکان زیادی به دلیل نبود دوا در مرکز صحی ولسوالی، جان‌ باخته‌اند.
 
عبدالبصیر، از ساکنان چهارسده می‌گوید مواد خوراکی در این ولسوالی بسیار کم‌یاب است و یک بشکه روغن خوراکی حدود ۴ هزار افغانی فروخته می‌شود. به گفته‌ی او، برخی باشنده‌گان ولسوالی به دلیل دشواری ناشی از محاصره نظامی و تحریم اقتصادی، دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند. او می‌افزاید که هر شش ماه یک ‌بار مقدار اندکی آرد، برنج و مهمات نظامی با استفاده از چرخ‌بال‌های ارتش به مرکز ولسوالی انتقال می‌باید که برای مصرف سربازان پولیس و خیزش مردمی کافی نیست.
 
‌ساکنان چهارسده هشدار می‌دهند که اگر حکومت برای شکستن محاصره نظامی و تحریم اقتصادی اقدام نکند، در نبود مواد خوراکی، سوخت، دوا و مشکلات شدید اقتصادی، فاجعه‌ی بزرگ انسانی روی خواهد داد.
 
حکومت وعده «سرخرمن» می‌دهد، مردم جان می‌دهند
اعضای شورای ولایتی غور می‌پذیرند که ولسوالی چهارسده در محاصره طالبان است و حکومت برای شکستن محاصره اقدامی نکرده است. فضل‌الحق احسان، رییس این شورا، اداره محلی غور و حکومت مرکزی را به ناتوانی در اجرای عملیات نظامی و شکستن محاصره متهم می‌کند.
 
برخی نماینده‌گان غور در مجلس نماینده‌گان کشور، از دادخواهی برای رسیده‌گی به این مشکل در سطح حکومت مرکزی سخن می‌زنند. کرام‌الدین رضازاده، عضو مجلس نماینده‌گان، در صحبت با ۸صبح می‌گوید مشکل چهارسده با وزارت دفاع، وزارت داخله، شورای امنیت ملی و ریاست ‌جمهوری در میان گذاشته شده است. او توضیح می‌دهد که مقام‌های ارشد وزارت دفاع از پی‎‌گیری قضیه و ارسال کمک نظامی و مواد خوراکی در هم‌آهنگی با قول اردوی ۲۰۷ ظفر سخن گفتند، اما تاکنون هیچ اقدامی نشده است. افزون بر چهارسده، ولسوالی پسابند غور نیز در محاصره نظامی و تحریم طالبان قرار دارد.
 
مقام‌های محلی غور حاضر نشدند در این مورد چیزی بگویند و به تماس‌های روزنامه ۸صبح پاسخ ندادند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفت‌وگو با ۸صبح ادعا می‌کند که گروهی از نظامیان وفادار به حکومت، در بخشی از ولسوالی چهارسده در محاصره آنان هستند، اما از حضور غیرنظامیان معلومات دقیقی وجود ندارد.
 
در آخرین دقایق گفت‌وگو با فرمانده پولیس ولسوالی چهارسده از او پرسیدم چه خواسته‌ای از حکومت مرکزی دارد؟ در پاسخ گفت، از وزیر داخله می‌خواهم پیش از آن‌که نیروهای پولیس و مردم عادی تلف شوند، برای شکستن محاصره اقدام کند و جان ساکنان چهاره‌سده را نجات دهد.
 
٨ صبح
۲۵اسد , ۱۳۹۹
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.