X

آرشیف

ده ها خانواده غوری به دلیل خشکسالی به شهرهای بزرگ مهاجر شدند

ده ها خانواده از اطراف فیروزکوه، مرکز ولایت غور، به دلیل خشکسالی بی سابقه در آن ولایت، به ولایت هرات بیجا شدند.
عبدالقیوم باشنده قریه اخته خانه مربوط فیروزکوه می گوید که بیش از ده خانواده از محل آنان به دلیل خشکسالی مواشی خود را فروخته و به ولایت هرات رفته اند.
به گفته وی در حال حاضر بسیاری از خانواده ها قریه های شان را ترک میکنند و یا هم نیمی از اعضای خانواده خود را به دیگر ولایات میفرستند.
این باشنده اخته خانه می گوید، بیشتر چاهای آب آشامیدنی خشک شده و حتی در برخی مناطق آب کافی برای حیوانات نیز در دسترس نیست.
عبدالواحد باشنده قریه بهاری مربوط فیروزکوه در گفتگو با بخش خبر وبسایت جام غور گفت، آب نوشیدنی نل هاییکه از چشمه های بند باین به قریه آنان کشیده شده بود، نیز کاهش یافته و احتمالا تا مدتی نل های آنان خشک گردد.
کمبود آب آشامیدنی در شهر فیروزکوه نیز بی سابقه بوده است، شهرنشینان نیز از کمبود و خشک شدن چاهای شان سخن می گویند.
احمد جاوید باشنده فامیلی های دره قاضی شهر فیروزکوه، آب آشامیدنی را از فاصله یک کیلومتری تهیه میکند، به گفته وی آب چاهای نزدیک خانه خشک شده است.
وی گفت، از چند روز به  این طرف آب برخی چاها خشک و یا هم کم شده و ما ناچار از چاهای دورتر که آب دارند استفاده نماییم:" از فاصله یک کیلومتری آب نوشیدنی را انتقال میتیم، بر سر چاه نوبت نیست، برای اطفال زیر سن مشکل است ده لیتر آب را در دوساعت تهیه نمایند".
عبدالقاسم مردی است ۵۰ ساله و مخارج خانواده ۱۴ نفری اش را با دهقانی زمین های دیگران تامین میکند. او گفت، امسال زمین خشک است، برف و بارانی نشد؛ یک پسرم به ایران است، این روزها میخواهم ۲ پسر دیگرم را نیز به ایران بفرستم.
در همین حال، عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور از بیجاشدن مردم فیروزکوه به دلیل خشکسالی و عدم دسترسی به آب آشامیدنی اظهار بی خبری میکند، اما می گوید که برخی از خانواده های ولسوالی تیوره بنابر خشکسالی و نبود امنیت پاسپورت های فامیلی میگیرند و تلاش دارند تا کشور را ترک نمایند.
آقای خطیبی گفت، ۷۰ درصد جوانان ولسوالیهای تیوره و ساغر بخاطر کار به کشور ایران و ولایات های دیگر بسر میبرند و این روند درحال افزایش است.
وی گفت، نظر به گزارش اداره محلی از ۵۰ الی ۷۰ درصد محصولات زراعتی و مالداری در سال ۱۳۹۶ کاهش یافته بود که در حال حاضر فیصدی بیشتر از شهروندان غور دسترسی به ابتدایی ترین امکانات زندگی ندارند.
آقای خطیبی گفت، با گرم شدن هوا ممکن برخی از خانواده ها محلات شان را به دلیل عدم دسترسی به آب و نبود امکانات زراعت و مالداری، ترک نمایند.
از سوی هم، عبدالروف غفوری رییس امور مهاجرین و عودت کنندگان غور گفت، در صورت که دولت و موسسات ملی و بین المللی به غور توجه بیشتر و فراتر از سالهای قبل نکنند، احتمال میرود تا فیصدی بزرگ از شهروندان غور به ولایات دیگر بیجا شوند.
به گفته وی، گندم کمک شده اداره ملی مبارزه با حوادث به هیچ وجه گرسنگی مردم را کاهش داده نمتیواند، بر بنیاد آمار های ارایه شده هر فامیل 100 کیلوگرام گندم را دریافت میکنند که به گفته رییس امور مهاجرین، مردم نیازمند کمک بیشتر از این هستند.
گفتنی است که دولت مرکزی ۷۱۸۲ تُن گندم را برای شهروندان غور به دلیل خشکسالی و کاهش محصولات زراعتی اختصاص داده است و به گفته مسوولان اداره محلی قسمت بزرگ از این گندم به فیروزکوه مواصلت ورزیده است.
 
پنجشنبه ۳ حوت ۱۳۹۶ برابر است با ۲۲ فبروری ۲۰۱۸
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور
 

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.