X

آرشیف

پدر معارف غور

احمد تواب در ماۀ اخیر سال 1389 به مقام ریاست معارف غور انتصاب شد ، او همزمان به تقررش علیه فساد به مبارزه بر خواست ، افراد که با دامن تَر در رَده های دوم و سوم معارف قرار داشتند و موجبات زندانی شدن محمد نعیم فروغ رییس اسبق معارف را فراهم کرده بودند ؛ سلب صلاحیت کرد. احمد تواب ظاهراً به خاطر مبارزه علیه فساد به آدمی تند خُو و دو آتشۀ معروف شد . هیولای که تمام کارمندان معارف جرئت ملاقات با وی را از دست داده بودند . سناتور محمد داود غفاری عضو کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگۀ جمهوری اسلامی افغانستان با نقلِ قول از فاروق وردک وزیر معارف در نشست غیر رسمی گفت :« اوضاع معارف غور مطالعه شده ، نابسامانی ها و خلا های کلانی مشهود بود که  وزیر معارف را مجبور ساخت تا غرض اصلاح امور احمد تواب را به این  مقام نصب کند» . در آغاز کار ؛ احمد تواب دستگاۀ فاسد قدیمه را صلب صلاحیت و خانه نشین کرد و به هیچ کسی فرصت نداد تا به کار هایش دخالت کند . امّا قاچاقبران سیاست و دلاّلان پول  و اداره ؛ او را از خط  السیر تعیین شده منحرف نمودند و با دستگاۀ فاسد خریداری شده همکاسه اش کردند . « هر چند پس منظر مأموریت های سابقه وی هم مطلوب نبوده » تا اینکه در چاۀ فساد؛ تنها سقوط کرد .
شناختی که ما از معارف غور داریم این است که دستگاۀ دلاّل و وجدان فروش معارف غور از پایین تا  بالا فاسد است . افراد دست چهارم ، سوم و دوم معارف غور؛ ده سال تمام است که این اداره را بی پالان سواری می کنند ، فساد از دامن به روان آنها سرایت کرده است و به خاطر نجات خود تا آخرین نَفَس تلاش می کنند که قناعت رَده های بالا را فراهم کنند که کرده اند.
روزی 3 حمل 1390 با جمعی اساتید دارالمعلمین عالی  و فرهنگیان غور به دفتر داکتر عبدالله هیواد والی غور رفتیم  و از رویۀ و طرز سلوک احمد تواب با مشتریان ادارۀ معارف شکایت کردیم والی غور احمد تواب را با اوصاف نیک توصیف کرد و طرز سلوک او  را به مقصد ترمیم و اصلاح وضعیت فعلی معارف نیک پنداشت و گفت :« به جای رییس معارف من از شما معذرت می خواهم ، فساد حاکم در دستگاۀ معارف او را مجبور کرده که  چنین رویه کند . افراد فاسد و ناشایسته و ناباب معارف می خواهند او  را به کار نگذارند ، قرار بود هشت نفر افراد فاسد معارف همین روز ها به سارنوالی معرفی شوند اما آنها متوصل به عذر شدند و دست های فاسد خود را به یخن رییس معارف انداختند ، من هم آنها را برای همین بار بخشیدم» .  قرار معلوم قناعت آقای هیواد هم فراهم شده بود. احمد تواب هم با یک تن از مسؤلین مربوط معارف گفته بود : « وزیر صاحب معارف برایم گفته است که ولایت غور زیاد مشکل دارد ، جدی رفتار کن » . این موضوع در مقالۀ زیر نام  «هشت نفر» در شمارۀ ماۀ حمل 1390 ماهنامۀ فیروزکوه چاپ شده بود . در آن مقاله از عبدالله هیواد خواهش کرده بودیم که عفو این هشت نفر به معنی جای دادن مار در آستین حکومت است . زیرا این همان هشت نفرِ آلوده ای اند که به خاطر نجات خود همیشه رؤسای معارف و والی ها را به هر شکل که شده قناعت داده و به دام انداخته اند و این بار هم احمد تواب را عالمانه و سنجیده «چپ بلا» کردند تا بار دیگر معارف را به میل خویش سواری کنند .احساس مسؤلیت ، وظیفه شناسی ، تعهد و ایمانداری کارمندان فعاّل و میهن دوست امنیت ملی در راۀ مبارزه علیه فساد اداری قابل ستایش و تقدیر است . برای آنها از بارگاۀ حق توفیق بیشتر آرزو می کنم . زیرا ؛ اصلاح وقتی  در روان اداره نفوذ می کند که ارگان های کشفی ، عدلی و قضایی بر مجرمین سهل نگیرند و احکام قوانین به معنی واقعی بدون استثنا در جامعه تطبیق شود . اما سؤال اینجاست؛ احمد توابی به آن تندی که به قول خودش فاروق وردک کمر همتش را بسته بود تا با فساد مبارزه کند ؛ چگونه به کُوکَن این ها سر گذاشت ؟  از باب دیگر فاروق وردک با اعتماد و اتکا به احمد تواب و امثالهُ در باب شفافیت کار های معارف کلمۀ « چلنج» را بی محابا به زبان می راند یا کدام مرجعی دیگری ؟؟  هشت نفر فاسد که شهرت مکمل آنها تا اکنون هم به کیسۀ چپن عبدالله هیواد به سر می برد ؛ در ابتدا سلب صلاحیت شده بودند، از کدام راه وارد عمل شدند و قناعت احمد تواب را فراهم کردند؟؟؟  هشت نفری که به منظور برأت خود و به هدف اینکه با وزیر معارف و والی غور ظاهراً خود را غم شریک نشان دهند ؛ و باز هم از این آب گِل ماهی بگیرند کوچه به کوچه ؛ دروازه های ارگان های ذیربط را تک تک می کنند تا با نشان دادن همدردی  بار دیگر سر نوشت معارف به آنها تعلق بگیرد .
توقع می رود ارگان های کشفی ، عدلی و قضایی دویدن و واسطه بازی اینها را در ردیف ادلۀ اثبات جرم قلمداد نمایند. زیرا اسنادی که از دورۀ مأموریت آنها به دسترس رسانه ها قرار دارد ؛ اگر ریشه یی و بدون مسامحه بررّسی شود بدون شک پرده از روی کار های جعلی آنها بر می دارد و چهره های حقیقی آنها به نمایش گذارد و بعد همه ایمان خواهند آورد که هیچ اداره ای به اندازۀ معارف فاسد نبوده ؛ حتا شاروالی !!
انتظار داریم که والی ولایت غور هم بعد از این رسوایی به مسایل عمیق شود و به عنوان زادۀ غور متوجۀ قضاوت تاریخ غور در قبال مدیریت خود باشد . بیشتر از این به پارت و تیم فکر نکند . شهرت « هشت نفر» که به گفتۀ خودش دلایل الزام کافی برای محاکمۀ آنها را آرشیف نموده است به ارگان های عدلی و قضایی بسپارد تا عدالت جامۀ عمل بپوشد در غیر آن روزی خواهد رسید که به عنوان مسؤل درجه (1) ادارۀ محلی غور به سر نوشت احمد تواب دچار شود . 
پیشنهاد ما به وزیر معارف این است که  باید به تعهد خود در باب مبارزه با فساد عمل کند و فساد حاکم در دستگاۀ معارف غور را از پایین به بالا ریشه کن سازد و نگذارد که ادارۀ معارف بیشتر از این توسط افراد شکم پرست گول زده شود  . افرادی که این روز ها خود را غم شریک ادارۀ حکومت تعریف می کنند و با تماس های تلفونی پی در پی چاشت 30 میزان 1390  به وزیر صاحب معارف اعضای تیم خود را پدر معارف تراشیدند و مدعی شدند که :« فلانی پدر معارف غور است و مجاهد است و مسلمان است …» ما او را به عنوان سرپرست معارف لازم دیده و تعیین کرده ایم شما هرچه عاجلتر مکتوب او را روان کنید . با جعل و تراشیدن اوصاف دروغین می خواهند به اعتماد مردم نسبت به وزیر و وزارت معارف را بیشتر صدمه وارد کنند. بناءً خواهش ما از وزیر معارف این است که شخص خودش به حال معارف غور فکری مناسب و عالمانۀ کند زیرا طی ده سال گذشته یکنفر مؤمن ، متعهد و صادق حتا در رَده های دوم معارف هم استخدام نشده است ، توقع می رود این بار به حال معارف غور تصمیم عالمانۀ و عاقلانۀ گرفته شود . انتصاب و انتخاب افراد که در تجربه ، برایند نیک نداده اند ؛ در رأس معارف برای هیچ کسی قابل قبول نیست زیرا همین ها بوده اند که رؤسای معارف را به بیراهه برده اند در صورت که اینها فاسد نمی بودند ، یک نفر که از خارج ولایت به عنوان رییس تعیین می شود به هیچ صورت دست به فساد برده نمی تواند .  بناءً ایجاب می کند که آقای وردک وزیر معارف جمهوری اسلامی افغانستان به هدف حل مشکل معارف غور ، خود دست به کار شود تا بیشتر از این اعتماد مردم نسبت به معارف آسیب نبیند .  در غیر آن هر آدم معتمد را که به اینجا بفرستد ، بعد از چند همکاسۀ بزرگان می شود و تا دستگیر شدن ، معارف سوزی می کند که سودی ندارد به جز بدنامی .

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.