X

آرشیف

با ابراز سپاس از برپا کنندگان این سمینار ارزشمند و با پاسداری صمیمانه از این ابتکار مهم و ارجمند

به سمینار  نکوداشت از 2880 مین سالیاد تاریخ تاسیس کابل شهر

 
خانم ها و آقایان !
 
     دانشمندان گرامی !
 
          مهمانان عالیقدر و دوستداران کابل !
                   
 
بیاری داده های تاریخ و برگهای بازشناسی شده ی دورانهای پیشین ، ملتها مایل اند زاده گاه و جایگاه آغاز تمدن شهری و شهر زیستی خویش را که شامل سرگذشت آنهاست ، به شایستگی بشناسند و آن را به نیروی معنوی و انرژی ملی دوران کنونی دگر سازی کنند ، دانستن نیکو از احوال پیشینیان و بررسی سزاوار آهنگ تمدن گرائی و  آرمانشهری ؛ برای ملتهای امروز مایه ی مباهات و پایه ی افتخارات آنها میشود.
سر زمین ما نیز بعنوان بخشی از تمدن بشری ، یادنامه ی با شکوه چندین شهر و برآمدگاه جهانداری و تبار خانواده تاریخی را در خویش مزین دارد . بخشی ازنامها در تاریخ این سرزمین فرخندگی و شکوه فرازمندی را بر میتابد و شماری هم تلخیهای فراوانی را بررخ نسلهای پسین میکشند که خوانش دوبارۀ آن روان خواننده را دژم مینماید . بازشناسی درست نخستین آرمانشهر و آموزش گذشته ی مردم وسرزمین در تشکیل جغرافیای تاریخی این مرز پر گهر ، تاریخ پیشینیان را به امروزیان آفتابی میکند و دست ما را گرفته تا دور دستهای زمانه ی کهن میبرد. با این حال نا چاریم تاریخ تلخ و شیرین این سرزمین را به نسلهای نو بیان کنیم و گذشته خود را پاس داریم، چون هر چه باشد این همان سرگذشت نیاکان ماست.
بنیاد فرهنگی جهانداران غوری ، برگزاری سمینار بزرگ پاسداری از تاریخ تمدن کهن و پایتخت فرازمند سرزمین ما را ، دست آورد و فرزانگی و باور شهریارمان به سیاست فرهنگی برامده از شهرگرائی و تاریخباوری ایشان میداند . اما بهر روی این نخستین پاسداری و تاریخ پیرائی رسمی شهرداران ما نسبت به سرگذشت مردم و تاریخ باهمی مردم در پایتخت ما است.
کابلزمین را سمینار امروز بیشتر بما آشنا خواهند نمود ، ولی غور باستان و شناسنامه ی امپراتوری غوریها را بنیاد فرهنگی "جهانداران غوری" با این پیام تهنیت در چند پاراگراف فشرده و کوتاه ، به شما فرزانگان پیشکش مینماید . شادبختانه همه نویسندگان و مورخان دیروز و امروز اهل این آب و خاک و برون ا زحوزه تمدنی ما ؛ کم وبیش اما به نیکوئی تاریخ و شناسنامه ی غوریها و جهانداران غور را ، منهای داستان به زیر کشیدن تاج و تخت غزنه بدست سلطان علاءالدین پهلوان غوری ؛ که ما در اغراق و مبالغه بدخواهان نسبت به آن قانع نیستیم ؛ بیان کرده اند.
جز این مورد که انگیزه و بهانه ی بسیار دارد، امپراتوری غور و فرمانداران غوری در این سرزمین و هند پهناور ، سالها فرمان رانده اند ، اما هم در اینجا و هم در سکنای هند ، فرهنگدوستی و مردم نوازی را پایه ی سیاست و کیاست خویش قرار داده بودند . در میان بیش ازپانزده دوده و تبار فرمانفرما در فلات و فراز آریانا ، که مادها ، پیشدادیها ، هخامنشیان ، اشکانیها ، کوشانیها ، ساسانیان ، یفتلیها ، اعراب ، طاهریان ، صفاریان ، سامانیان و غزنویان از آن شمار اند ، هیچ دودمان دیگری به پایه جهانداران غور خویشتن دار، مردم پسند ، سخن پذیر ، رهائی آور و آسودگی بخش نبوده اند.
رونق و رواج تمدن و فرهنگ ، دانش و تجربه دردوره ی غوریها دست آورد بزرگی را در پی داشته است ، نقش انها در گسترش ارزشهای باوری و توسعه تنوع فرهنگی بیش از ان بود که در دوده ها و دوره های پیشین پیگیری شده باشد . امپراتورهای غوری ، در هیچ شهر و دیاری ودر هیچ کشور همجواری ، دست به ویرانگری و ریشه کن سازی ارزشهای دیگران نزده اند . حضور فلاسفه و حکیمان نامدار ، مفسران و متکلمان بزرگ ، منجمان و ستاره شناسان ، معبران و تحلیلگران ، دانشمندان و شاعران پرآوازه ، مبلغان و مورخان صاحبنام ، مدرسان و مترجمان اگاه ، فقها و روحانیان ، هنرمندان و موسیقیدانها و لشکریان و رزمندگان کاردان و دیگر دانایان حرفه ها و پیشه ها اثبات ادعای ماست .
غوریها افزون بر توسعه ی آموزش ادبیات و فقه ، فلسفه و تفسیر ، هنر و الهیات ، در زمینه ی دانش عقلی منجمله طب ، ریاضیات ، نجوم ، فلکیات ، گیاه شناسی و … پیشرفتهای چشمگیری داشته اند . موجودیت فقیه نامدار و مفسر بزرگ علامه شیخ الاسلام امام فخر رازی (رح) صاحب تفسیر کبیر ، همچنان مورخ پرآوازه و صاحب طبقات ناصری (منهاج سراج جوزجانی )، در حوزه فلسفه بزرگانی چون حکیم ضیاءالدین عبدالرفیع هروی که خود مرجع بود و مقلدان زیادی داشت ، علمای فقه و منطق نیز فراوان بودند چنانچه سلطان علاءالدین اتسز فرزند سلطان بزرگ علاءالدین حسین جهاندارغوری ، خود از شمار فقها بود و کتاب "فقه مسعودی " را در حالیکه تدریس مینمود از بر نموده بود.
بهاءالدین ابوبکراستاد استادان ریاضی در خراسان بود ، او جوانان خراسان و کابلستان را از نام شاهنشاه غور ، گرد اورده بود تا دانش ریاضی را گسترش بیشتر بدهد و علوم و فنون را پایدار سازد . امیر عباس غوری یکی از شاهان غور بزرگترین منجم آن دوران در سراسر قلمرو اقتدار غوریها به شمار میرفت .
فراموش نکنیم که در سده پسین علامه ها :کاتب هزاره ، مرحوم غبار ، احمد علی کهزاد ، عبدالحی حبیبی ، محمد صدیق فرهنگ عزیزاحمد پنجشیری  شاهمحمود محمودو دیگران در کشور خودمان نیز نسبت به تاریخ و جغرافیای غور پژوهشهای مهمی انجام داده اند .
برگزاری این سیمنار از این باور ما را شادمان کرده است که به پیروی از فرزانگان و فرهیخته پادشاهان و شاهنشاهان فرهنگ پرور غوری ؛ رهبران و بزرگان کابل شهر نیز همان میکنند که با آرزوهای ما پیوند و خویشی دارد. کابل شهر؛ روزگاری برای غوریها نقش دو خانه و یک خانواده را داشت و نسبت و پیوند غور باستان با کابلستان ، چندان گسترده و پهناور است که محتاج بازگوئی نمیشود . این پیوستگی سه روزنه آفتابی را برروی ما می گشاید.

یک – کهن ترین دوران ظهور غوریها و پایه گذاران شهر کابل که بیاری تاریخ نزدیک یک هزار سال بیش از میلاد بر میگردد ، اما به پنداشت فردوسی  بزرگ روایتهای اسطوره ای آن به چند هزار سال پیشترازان نزدیک است .این دو نهادتمدنی که پای درسرگذشت مانها ده  پیشینه ی همانند و مشترکی دارند.

دو – هر دو پایگاه را تبار و تمدن آریائی بنا کرده است . هم غوریها و هم کابل نشینان دوران کهن، تبار آریائی دارند و فرهنگ یگانه یی آنها را بهم پیوند میزند .
سه – داده های تاریخ گذشته و دور ما و حتی همین هزاره پسین؛ گواه بر انستکه ، گاه پادشاهان کابل بر گستره ی غور و پیرامون ان سیطره یافتند و گاه جهانداران غوری بر کابل زمین حاکمیت بنا کرده اند . این ماجرا بارها تکرار شده است.
با نگاه به این داده ها پیداست که در هم تنیدگی و بافت چندین سویه در پیوند غور باستان و کابلستان در پیراستن ارزشهای فرهنگی و انسانی، چشمگیر است . اکنون راهها و رفت و گذرهای فراوانی را میتوان از گذشته به میراث امروز پیش آورد و چون نگین پر درخشش بر صفحه ی انگشتر کابل نشاند و آن نسبتهای مشترک و زیبا را بر زندگی امروز بسط داد.
 
 
با تشکر از توجه تان

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.