آرشیف

2015-12-13

جام غور

در محفل سالروز جهانی حقوق بشر،سرپرست محاکم غورگفت: "محکمۀ که خارج از تشکیلات محاکم صورت میگیرد مردود است"

در محفل سالروز جهانی حقوق بشر،سرپرست محاکم غورگفت:

در محفل سالروز جهانی حقوق بشر،سرپرست محاکم غورگفت:

در محفل سالروز جهانی حقوق بشر،سرپرست محاکم غورگفت:

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دفتر ولایتی غور ، به تاریخ 19 قوس 1394 با حضور مقام ولایت بانو سیما جوینده، زمان خان عظیمی آمر امنیت قوماندانی امنیه ، احمد شاه مجیدی رئیس ارشاد حج واوقاف، قاضی دلاوری سر پرست محکمه استیناف، و دیگر رؤسا ونمایندگان ادارات دولتی و غیر دولتی، اعضای شورای ولایتی،نمایندگان  نهاد های جامعه مدنی،  رسانه ها و محصلین  در دفتر ولایتی کمیسیون به مناسبت روز جهانی حقوق بشر و روز ملی قربانیان طی یک محفلی گرامی داشت به عمل آورد.
در این محفل محمد جواد علوی سر پرست دفتر ولایتی غور، ضمن خوش آمدید وخیر مقدم به اشتراک کنندگان بیان داشت: مردم ولایت غور سالیان دراز از اکثر حقوق بنیادین بشری خود محروم بوده است. به گفته اقای علوی مردم ولایات غور، دایکندی، بامیان و باد غیس در رژیم های گذشته مورد بی مهری قرار داشته واز رشد متوازن در این ولایات خبری نبوده است. نبود اسفالت شاهراه کابل غور هرات، فقدان انرژی برق، بی توجهی به توسعه ورشد متوازن در این ولایت ها با عث توسعه نیافتگی شده است واین توسعه نیافتگی تأثیرات شگرفی بر روح وروان مردم این ولایات داشته است.  امروز موجودیت صد ها گروپ مسلح غیر مسؤل، تعذیب انسان ها، خشونت علیه زنان و تدویر محاکم صحرایی نتایج این بی مهری ها است که در طول سالیان متمادی بر این مردم روا داشته شده است.
سخنران بعدی بانو سیما جوینده والی ولایت غور، ضمن تهنیت و تسلیت به مناسبت روز جهانی حقوق بشر وروز ملی قربانیان، در مورد ارزش های حقوق بشر و دین اسلام صحبت کرد. وی حقوق که در دین اسلام برای مردم داده شده بالاتر از همه خوانده وافزود : "اگر مسلمان ها رسالت شان را ادا کنند نیاز به حقوق بشر نیست  در حالیکه تجاوز به حقوق یکدیگر، برادر کشی، انفجار وانتحار دادن بنام اسلام صورت میگیرد و اینجا است که حقوق بشر می تواند کاربرد داشته باشد".
عبدالحمید ناطقی عضو شورای ولایتی غور به نمایندگی از این شورا در مورد تاریخچه حقوق بشر صحبت کرد. موصوف در قسمت از سخنانش بیان داشت؛  مسائل حقوق بشری از گذشته تا امروز به عنوان دغدغه اصلی جامعه انسانی بوده و این مسائل به اوج تکامل خود رسیده است. با تاسف وتأثر با اینکه از لحاظ معیار های حقوقی کدام نقص ومشکلی در مسائل حقوق بشری ومصوبه های حقوق بشر نیست در عین حال نقض حقوق بشری را بصورت گسترده ما شاهد هستیم. امروز یک پیوند به سالیان گذشته که برای ما یاد آوری صورت بگیرد که ما به عنوان کسانیکه در یک اداره کار می کنیم و یابعنوان یک محصل یا یک شهروند در یک کشوری زندگی داریم در نخست توجه به مسائل حقوق بشری داشته باشیم، از جایگاه خود بر نقض حقوق بشری کار نگیریم، با رعایت عدالت اجتماعی و حفظ رسالت انسانی مسائل حقوق بشری انسانها را در نظر داشته باشیم ، تا خشونت های را که استخوان جامعه را شکار قرار میدهد وطبقات اسیب پذیر را متضر می سازد ریشه کن نماییم.
 زمان خان  عظیمی، آمر امنیت قومادندانی امنیه غور به نمایندگی از قوماندانی امنیه ونیروهای امنیتی غور، در قسمت از صحبتهایش در این محفل بیان داشت؛ عدالت انصاف، مساوات، اخوت برادری  را در دین اسلام داریم  اگر به فرمایشات دین اسلام عمل کنیم، حقوق والدین واستادان، همسایه وغیره را مراعات کنیم  دیگر چیزی باقی نمی ماند.  شکنجه، قتل، اختطاف، سرقت  بی عدالتی، نا برابری، ظلم و خشونت در دین اسلام منع شده است.  ولی متاسفانه یک تعداد بنام اسلام و دین این اعمال ضد دینی را انجام میدهند. وی سنگسار رخشانه را به عنوان نمونه یاد آوری کرد  و افزود: "به عنوان نیروهای امنیتی وعده می دهیم که نیروهای امنیتی شما در برابر متجاوزان مبارزه می کنند". آمر امنیت قوماندانی در ایشاره به قضایا و واقعات 1394 بیان داشت؛ از جمله قضایای که در مرکز و ولسوالیهای غور صورت گرفته  163 واقعه کشف وتعداد 10 واقعه تحت کشف قرار دارد. واقعه های متفرقه :  35 قتل، 33 مجروحیت، 4 واقعه اختطاف، 4 واقعه قتل ترافیکی، سه واقعه سرقت مسلحانه، 28 واقعه سرقت و باقی جرایم متفرقه است که تحت کار وبررسی ما قرار دارد. در پیوند با قضایا 203 نفر مظنون گرفتار، که از جمله 185 مرد و 7 آن زن و دو پسر و دو دختر می باشند. به تعداد 128 نفر در پیوند با قضایا مفرور است. فعلا در محبس غور به تعداد 210 نفر محبوس می باشند که به تعداد 5 خانم و 205 مرد به جرایم مختلف النوع گرفتار شده و در محبس بسر می برند.
حاج احمد شاه مجیدی رئیس ارشاد حج واوقاف، پیرامون آیه "یا ایهاالناس انا خلقنام من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقیکم"  در موردنفی تبعض صحبت کرده و میزان برتری را تقوای بیان کرد  ودر ضمن یاد آور شد که کسی گفته نمی تواند که من پرهیزگار هستم و این پرهیزگاری نزد خدا است. آقای مجیدی اولین ناقض حقوق بشر را قابل و اولین کسیکه طعم تلخ نقض حقوق بشر را چشیده هابیل،  در اسلام اولین کسیکه جنایت کرد، ابو جهل و اولین کسیکه طعم تلخ نقض حقوق بشر را چشید یک خواهر بنام سمیه بوده است. وی تامین حقوق بشری را از وظیفه  و مکلفیت نظام ها و حکومت ها می داند و می افزاید که امروزه تعداد ناقضین حقوق بشر از مدافعین آن بیشتر است. توصیه رئیس ارشاد در تأمین حقوق بشر این است که هر کس اصلاحات و رعایت حقوق بشر را از خود و خانواده خود شروع کند تا به اجتماع.
محترم قاضی دلاوری سر پرست محکمه استیناف غور، حقوق بشر را برگرفته شده از نظام اسلام خواند.  وی میگوید خداوند ذریعه قرآن آیه الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی.. تمام بخش ها را،  چه سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی برای ما بیان کرده و پیام تمام موضوعات حقوق بشری در اسلام آمده است و ارزشهای حقوق بشری که در مصوبه شورای امنیت ملل متحد آمده بر گرفته از اسلام است. در قسمت دیگر از سخنانش افزود: این دره زدن ها، سنگ سار ها و قضایای خشونت،  خلاف اصول ومقررات بوده و موقف ستره محکمه در این موارد روشن است هر محکمه که خارج از تشکیلات  محاکم افغانستان صورت گیرد از نظر محاکم مردود است و رسمیت ندارد و چنین محاکم نمایندگی از قضارا نمی کند.
استاد فضل الحق فایق رئیس دارالمعلمین عالی غور، در صحبت هایش انسان را اشرف مخلوقات بیان داشته و افزود انسان ها  در ساختار نظام جهان آنچه توانمندی بشری که دارد می تواند قوانین ومقررات را وضع و آنها را تنظیم نماید. آقای فایق حقوق بشری را به دسته های حقوق مدنی و سیاسی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی طبقه بندی نموده وروی مصداق های هریک بحث نموده وافزود ما مسلمانها متاسفانه به همان باورها و ارزشهای خود در شعار متکی هستیم ولی در عمل اتکا نداریم.
بعدا آقای سرحدی به نمایندگی از ورزشکاران در مورد حقوق بشری، سنت های نا پسند، بی توجهی در مقابل محیط زیست و موانع موجوده فراراه حق گشت وگذار صحبت کرد.
محمد نبی ساقی استاد دارالمعلمین و یک تن فعال مدنی در مورد  تفکیک نکردن مردم بین واژه های حقوق بشر و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و نظام های ملی وبین المللی دیگر حقوق بشر، توضیحات داد.
آقای ساقی گفت: اگر حکومت ما، سیستم عدلی وقضایی ما خوب کار بکند حقوق بشر رعایت می شود. اگر کمبودات در قوانین، پالیسی ها، اجرآت وجود داشته باشد، موجودیت فساد عدم حکومت داری خوب باعث اتلاف حقوق بشر می گردد. وی نیز پیشنهدادات ذیل را در مورد بهبود وضعیت حقوق بشر ارائه داشت.
تأمین امنیت: یکی از حقوق بشری مردم امنیت بوده و موجودیت این حق دسترسی به سایر حقوق را مساعد می سازد.
فرهنگ سازی حقوق بشر: امروزه تبلیغات منفی که در جامعه انجام می شود بیشتر از تبلیغات است که برای نهادینه سازی آن انجام می گیرد. تبلغات لازم صورت نگرفته اگر صورت گرفته بسنده نبوده و باید توسعه داده شود؛
 اصلاح نصاب تعلیمی افغانستان:  نصاب تعلیمی افغانستان از صنف اول تا 12 و دوره دانشگاه انسان محور باشد. یک مورد و یک مقاله در مورد حقوق بشر کفایت نمی کند؛ تمام کلمات از از نقطه نظر حقوق بشری سنجیده شود تا حقوق بشر خود بخود در اذهان نسل آینده جا بجا گردد؛
نفی تبعیض در ارگانهای عدلی وقضایی: در اجرآت ارگانهای عدلی و قضایی تبعیضات از بین برود و اجراآت بر مبنای عدالت باشد.
در اخیر حسن حکیمی یک تن از فعالین جامعه مدنی جلسه را جمع بندی نموده و در ضمن در مورد جلوگیری از جنایات، تطبیق قوانین تلاش های حکومت محلی و ارگانهای عدلی و قضایی و نیروهای امنیتی را  مهم و مؤثر خواند. همچنین آقای حکیمی در مورد حساسیت های بی مورد در باره برون شدن زنان از منزل اشاره داشته و درحالیکه در اغفال نگهداشتن زنان و فرزندان از امور دینی ، اخلاقی و تعلیم وتربیه  این حساسیت ها وجود ندارد. وی نیز در مورد تبعیضات و برخورد  دوگانگی ادارات به اساس طبقات اجتماعی و اقتصادی اشاره داشته و افزود یک غریب با کوچکترین مشکل زندانی می شود و یک نفر با میلیون ها اختلاس از بودجه ملی مفتخر وآزادانه گشت و گذار دارد. محفل با دعای خیر خاتمه یافت.

 سجاد ساحل