X

آرشیف

سفير امريکا به مردم ولايت غور وعدۀ همکارى داد

سفير امريکا به مردم ولايت غور وعدۀ همکارى داد

آژانس خبرى پژواک

جمعه 27 سنبله 1388 برابر با 18 سپتمبر 2009

سفيرامريکا مقيم کابل امروز طى سفرى به ولايت غور، به مردم آن ولايت وعده همکارى نمود. در اين سفر، سفير امريکا، که از سوى سفير ليتوانيا و نماينده کشور چاپان همراهى مى شد، با والى، مسوولين ومردم ولايت غور ديدار نمود. در اين ديدارسيد اقبال منيب والى غور در مورد وضعيت آن ولايت معلومات داده گفت:  (غور يکى از ولايات با امن بوده  ولى مورد بى توحهى جامعه جهانى و دولت قرار دارد.)

وى اظهار داشت که در اين ولايت باز سازى صورت گرفته ولى آنقدر چشمگير نمى باشد و اين بازسازى در بر گيرندۀ پروژه هاى کوچک مى باشد. منيب علاوه کرد: که ولايت غور ٣٨٠ کيلو متر با ولايت هرات و ٤٨٠ کيلو متر با ولايت کابل فاصله دارد، اما تا حال سرک مرکزى اين ولايت قيرريزى نشده و راه هاى که به ولسوالى هاى اين ولايت منتهى مى شود نسبت نبود سرک مناسب براى شش ماه در فصل زمستان مسدود مى باشد. والى غور افزود که بر علاوه اين که ٩٥ فيصد  مردم  ولايت غور به مالدارى و زراعت اشتغال دارند، توجه به زراعت اين ولايت صورت نگرفته  و زراعت اين کشور مانند ٢٠٠ سال قبل است. وى در مورد مشکلات معارف ياد اورشد که   در ولايت غور ٦٢٠ باب مکتب فعال بوده و در آن ١٥٠ هزارشاگرد مصروف آموزش بوده و اکثر اين مکاتب تعمير ومعلمين مسلکى ندارند . منيب،  نبود شفاخانه را از مشکلات ديگر آن ولايت ياد آورى نموده  افزود که  در اين ولايت  يک شفاخانه فعال بوده با امکانات و بستر خيلى کم که مريض داران از اين ناحيه دچار مشکل مى باشند.

همچنان والى غور  از سفير امريکا خواست تا در تجهيز و آموزش پوليس آن ولايت همکارى نمايد. در اين ديدار ايکن برى سفير امريکا  ضمن آنکه وعده هر گونه همکارى را با مردم ولايت غور ابراز نمود گفت :  ( دولت امريکا ٢٠ مليون دالر در باز سازى ولايت غور کمک نموده و آمادۀ همکارى  در ساير بخش اين ولايت نيز مى باشد. ) به همين گونه سفير امريکا در جريان سفرش به ولايت غور از مرکز پوليس آن ولايت که يک سال قبل توسط دولت امريکا به هزينۀ پنج مليون دالر اعمار شده است ديدن نمود و وعده همکارى هاى تخنيکى را با پوليس آن ولايت داد. بيرى  در شهر چغچران با مردم آن شهر ديدار نمود. در اين ديار مردم آن شهر مشکلات شان را از ناحيه سرک، برق، صحت عامه و معارف ابراز داشتند. در اين سفر ، سفير ليتوانيا نيز وعده اعمار شفاخانۀ  ولايت غور را به مسوولين و مردم آن ولايت ابراز نمود.  

 

يک جوان آنقدر لت وکوب شده که چهره اش شناخته نمى شود

آژانس خبرى پژواک

جمعه 27 سنبله 1388 برابر با 18 سپتمبر 2009

يک جوان بر سر ملکيت زمين در ولايت غور با سنگ آنقدر لت و کوب شده که چهره اش درست شناخته نمى شود. این جوان عبدالله فرزند محمد موسی باشنده ولسوالی لعل سرجنگل غوربوده و توسط پسران کاکايش، لت و کوب شده است. علی اعتمادی ولسوال لعل سرجنگل به آژانس خبری پژواگ گفت که دربین دوپسر کاکا دعواى زمین وجود داشت ، منازعه به درگيرى کشانده شد و عبدالله توسط جانب مقابل شدیداً لت و کوب شد. اعتمادى ميگويد که آنها بر سر و روى پسر با سنگ کوبيده  و او را سخت مجروح ساخته بودند، اما پسردر شفاخانه ولسوالى تحت تداوی قرار گفته و فعلاً وضع صحى اش بهبود يافته است. وی افزود که یکتن از مجرمین فرار نموده، اما یکتن دیگر  در توقیف به سر ميبرد.  دوسیه وى به څارنوالی راجع شده و آنچه قانون حکم کند اجراات خواهد شد.

اما  مل پاسوال عبدالباقی نورستانی قوماندان امنيه غور از دستگيرى پنج تن در رابطه به قضيه خبر داده، گفت که آنها تحت توقيف بوده  و دوسیۀ شان به څارنوالی فرستاده شده است. نورستانى ميگويد که جانب مقابل،علاوه بر عبدالله، پدر ومادر او را نيز شدیداً لت و کوب نموده اند.  قرارمعلومات وى، هر دو طرف ادعاى ملکيت بر زمين را دارند، اما جانب مقابل زور مند بوده و پسر مربوط خانوادۀ ضعيف است. با وجود تلاش زیاد دسترسى بخاطر اخذ نظر فاميل پسر و جانب مقابل  پيدا نشد. لعل سرجنگل ازجملۀ ولسوالى هاى دور دست غور بوده و با ولايت باميان سرحد دارد. درگذشته منازعات بر سر زمين حتى منجر به قتل افراد شده است. در بهار امسال دو طرف متخاصم بر سر ملکيت زمين  درقريۀ سوختۀ چغچران( مرکز غور) با هم درگير شدند و مولوى نوراحمد کشته شد. بعداً پسر مولوى نور احمد دو تن از جانب مقابل به قتل رسانده و فرار نمود و تا هنوز پوليس نتوانسته او را دستگير نمايد.

 

ولسوال چهار سده از يک سو قصد جان به سلامت برد 
آژانس خبرى وخت

دوشنبه 16 سنبله 1388 برابر با 7 سپتمبر 2009 
مقامات محلى در ولايت غور مي گويند ولسوال چهار سده اين ولايت از يك سو قصد افراد مسلح جان به سلامت برده و سه تن را به اين اتهام بازداشت كرده اند. مل پاسوال عبدالباقی نورستانی قوماندان امنیه ولایت غور مي به آژانس وخت گفت : ((بر اساس گزارش هاي رسيده حوالي ساعت 9 شب گذشته زمانى كه حاجى هارون ولسوال چهار سده از مسجد بيرون شده بود مورد حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت)). وى ميگويد که، در اين رويداد به ولسوال و محافظينش هيچ اسيبى نرسيده است. او افزود که ،به اتهام اين قضيه سه فرد مظنون را بازداشت كرده اند و تحقيقات از انها جهت روشن شدن موضوع ادامه دارد. بنا به اظهارات وي طالبان مسلح در تلاش هستند تا مقامات محلى ولسوالى هاى اين ولايت را هدف قرار بدهند. 
تاكنون مخالفين مسلح دولت در اين مورد اظهار نظرى نكرده اند. 

 

کارساختمان یک مکتب دخترانه درغور آغاز شد

یکشنبه 15 سنبله 1388 برابر با 6 سپتمبر 2009

آژانس خبری باختر

ساختمان این مکتب در یک طبقه به هزینه نودو دو هزار دالر امریکایی کمک اداره یونسف ساخته میشود. به گزارش آژانس باختر، در خبرنامه که دراین مورد از طریق وزارت معارف منتشر گردیده گفته شد در ساختمان این مکتب شش صنف درسی درنظر گرفته شده است. منبع افزود ، با اعمار ساختمان مکتب متذکره مشکلات بیشتر از دوصد شاگرد از ناحیه نبود صنوف درسی رفع خواهد گردید .

 

پولیس ولایت غور یکتن را به اتهام حریق نمودن 5 عراده موتر کاماز دستگیر نمود

شنبه 14 سنبله برابر با 5 سپتمبر 2009

آژانس اطلاع رسانی باختر

مل پاسوال عبد الباقی قوماندان امنیه ولایت غور به آژانس باخترگفت، چندی قبل 5 عراده موتر کاماز که برای قوای ائتلاف اکمالات موادخوراکه مینمود در21 کیلومتری شهر چغچران توسط مخالفین دولت به آتش کشیده شد. پولیس غور شب گذشته موفق شد علاوه والدین یکتن از سرگروپ مخالفین دولت که گفته شده در این قضیه دست دارد از ولسوالی پساوند انولایت بادومیل اسلحه گرفتار کند، تلاش غرض گرفتاری سایر عاملین این قضیه ادامه دارد.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.