X

آرشیف

سفر سفير كشور ژاپن به ولايت غور

سفر سفير كشور ژاپن به ولايت غور

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا)هرات

شنبه 18 سرطان 1388 برابر با 10 اکتوبر 2009

چالشهای موجود در غور در بخشهای اقتصادی , اجتماعی , معارف , آب و برق , پروژه های شهری , راه های مواصلاتی و کمبود مواد غذایی از جمله مسائلی عنوان شده که طرفین روی آن بحث ونبادل نظرنمودند.

آقای ژیکی هیروکی سفیر کشور جاپان در افغانستان روز گذشته با تیم همراهش وارد ولایت غربی غور شد و با مقامات و نمایندگان مردم در آن ولایت دیدار کرد. درجريان اين سفر قرارداد اعمار چهار باب مکتب به هزینه بیش از 350 هزار دالر آمریکایی میان سفیر کشور جاپان در افغانستان و والی غور به امضاء رسید. چالشهای موجود در غور در بخشهای اقتصادی , اجتماعی , معارف , آب و برق , پروژه های شهری , راه های مواصلاتی و کمبود مواد غذایی از جمله مسائلی عنوان شده که طرفین روی آن بحث ونبادل نظرنمودند. آقای هیروکی در این سفر از مصرف 78/1 میلیارد دالر به افغانستان و تطبیق 695 پروژه در 34 ولایت کشور خبر داد و مدعی شد که ژاپن این کمکها را در افغانستان به خصوص در ولایت غور تداوم خواهد داد. گفته می‏شود سفیر کشورژاپن در حاشیه سفرش به ولایت غربی غور قرار داد اعمار چهار باب مکتب را به هزینه 350 هزار دالر آمریکایی با والی آن ولایت امضاء کرد. احیاء و انکشاف زیربناهای شهری ولایت و تامین برق از جمله مواردیست که در این قرار داد ذکر شده است. مقامات محلی در ولایت غور اظهار امیدواری می‏کنند که سفر سفیر ژاپن به آن ولایت در بهبود مشکلات اقتصادی موجود در غور تأثیر گذار باشد. 

 

دستگیری دو نفر در ولسوالی چهار سده ولایت غور

منبع : خبرگزاری صدای افغان(آوا)هرات

شنبه 18 سرطان 1388 برابر با 10 اکتوبر 2009

در پی بروز این حادثه نیروهای پولیس تحقیقات را آغاز نمودند که در نتیجه شب گذشته توانستند دو تن از عاملین قضیه را دستگیر نمایند.

بنا به اعلام مقامات پولیس غور،  دو تن از مخالفین دولت را به اتهام حمله بالای ولسوال چهارسده آن ولایت دستگیر نمودند. 
محمد هارون ولسوال چهارسده ولایت غور ، 20 روز قبل زمانیکه جهت ادای نماز به سمت مسجد در حرکت بود هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرار گرفت که از این حادثه سؤقصد جان سالم بدربرد. مل پاسوال عبدالباقی نورستانی فرمانده پوليس ولایت غور گفت: در پی بروز این حادثه نیروهای پولیس تحقیقات را آغاز نمودند که در نتیجه شب گذشته توانستند دو تن از عاملین قضیه را دستگیر نمایند. وی افزود: این افراد بنام های ملا جلیل و ملا نوزاد میباشند که با افراد وابسته به گروه طالبان در ارتباط بودند. بنا به اظهارت وی یکتن از این افراد قبلا" در چوکات پولیس ملی ایفای وظیفه مینمود. آقای نورستانی می‏گوید افراد دستگیر شده جهت تحقیقات به ریاست امنیت ملی ولایت غور منتقل شدند. پولیس غور در حالی از بازداشت دو تن از مخالفین دولت به اتهام حمله بالای ولسوال چهارسده آن ولایت خبر داد که چندی قبل ولسوال تیوره آن ولایت در مربوطات شهر چغچران مرکز ولایت غور توسط مخالفین دولت به قتل رسید. 

 

د دطالبانو خښ کړل شوي ماین شپږ ملکي کسانو ته مرګ ژوبله واړوله

شنبه 18 سرطان 1388 برابر با 10 اکتوبر 2009

جام غور
دپکتیکا ولایت په زیړوک ولسوالۍ کې د ملکي وګړو پر موټر دماین چاودنې له امله ۳ تنه شهیدان او ۳ تنه هم ټپيان شويدي.
دغه پيښه پرون چهارشنبې دغرمې مهال رامنځته شوه.
دلازیاتو معلوماتو لپاره په لاندې پتو اړيکې ونيسی:
فون: ۰۷۹۹۳۰۱۹۵۹
بريښناک:hamidzhwak09@gmail.com

 

درگيرى بين دو قوماندان محلى ٣ کشته بر جا گذاشت

آژانس خبرى پژواک

دوشنبه 13 میزان برابر با 5 اکتوبر 2009

مسوولين محلى ميگويندکه در درگيرى بين دوقوماندان محلی در غور، يک پوليس و دو فرد مُلکى کشته  و يک تبعۀ خارجى در هرات از چنگ اختطافگران آزاد شد. مل پاسوال عبدالباقی نورستانی قوماندان امنيۀ غور به آژانس خبری پژواک گفت که  اين درگيرى عصر گذشته بين افراد ارباب صمد وقوماندان عطاء محمد درولسوالی دولینه ولایت غور صورت گرفت . وى ميگويد که در جريان درگيرى، يک  خانم ویک طفل کشته شد. نورستانى افزود که بعد ازچند ساعت پولیس به منطقه اعزام گرديد و درحال خاموش کردن درگيرى بود که افراد مسلح قوماندان عطاء  يک پوليس را نيز با ضرب گلوله به قتل رساندند . قوماندان امنيه اضافه نمود، هر دو قوماندان که افراد مسلح غير قانونى دارند،فرار نموده، اما پوليس مى کوشد که آنها را دستگير نمايد. او از عطاء به حيث  قوماندان سابق جمعيت اسلامى ياد کرده، اما درمورد وابستگى قوماندان صمد به کدام تنظيم چيزى نگفت. دسترسى بخاطر اخذ نظر از اين دو قوماندان ، پيدا نشد. عبدالحی خطيبی سخنگوی والی غور نيز ميگويد که موجوديت سلاح نزد   اين دو قوماندان محلى، باعث درگيرى بين طرفين و کشته شدن مردم ميشود. او گفت که برنامه دایاگ ( انحلال گروپهاى مسلح غير قانونى) در غور  به کُندی به پیش می رود و شمارى از قوماندانان محلی هنوز هم مسلح اند. اما ازکسى مشخصاً نام نبرد. ماه گذشته قوماندان ملامحمود و نصرالدین دو قوماندان سابق محلى در ولسوالى  دولينه نيز با هم درگير شدند و طى آن يکتن کشته و يکتن زخمی  شد.

 

دو موتر اكمالاتى در ولايت غور حريق گرديد  
دوشنبه 13 میزان برابر با 5 اکتوبر 2009

آژانس خبری وخت 
دو موتر اكمالاتي نيروهاي خارجي در ولسوالى دولينه ولايت غور در جريان حمله افراد وابسته به گروه طالبان حريق گرديد. عبدالباقى نورستاني قوماندان امنيه ولايت غور به آژانس خبرى گفت که ، اين رويداد زماني به وقوع پيوست كه كاروان موتر هاي نيروهاي خارجي كه از كابل امده بود از طريق ولسوالي دولينه عازم ولايت هرات بودند. او افزود: سي عراده موتر اكمالاتي نيروهاي خارجي در حال حركت بودند كه طالبان مسلح با سلاح گرم بالايشان اتش گشودند و در نتيجه دو موتر حريق شده است. وي مي گويدکه به رانندگان اين موتر هاي هيچ اسيبي نرسيده است و در حال حاضر در مركز ولسوالي دولينه بسر مي برند. شاهدان عيني در محل مي گويند پس از درگيري كوتاه مدت يك چرخ بال نيروهاي خارجي در هوا به پرواز در امده است و چند نقطه را مورد هدف قرار داده است. نيروهاي خارجى تاكنون در اين مورد اظهار نظرى نكرده اند. در عين حال طالبان مسلح مي گويند چهار موتر نيروهاى خارجى را حريق و چند تن را به قتل رسانده اند.

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.