آرشیف

2015-6-19

سیداکرام الدین طاهری

گرامیداشت از روز جهـانــــی حقوق بشر در هالند

به منظور بزرگداشت از روز جهانی حقوق بشر بتاریخ 10 دسمبر2013 فدراسیون جهانی صلح و فدراسیون جهانی زنان برای صلح کنفرانس را در شهر دنهاخ – هالند برگزار کردند که در این کنفرانس نهاد ها و احزاب زیاد دعوت گردیده بودند. 
نخست کنفرانس با اجرای آهنگ در مورد صلح گشایش یافت و پس از آن جویسی برون میزبان با خوانش کارنامه های سازمان جهانی حقوق بشر در کشور های مختلف پرداخت و از دستاورد ها و کمی و کاستی یادآوری نمود. سپس بانو برون از سخنران نخست کنفرانس آقای بکهاوس عضو کلیدی حزب لیبرال خواهش نمود تا به سخنرانی بپردازد . آقای بکهاوس در سخنرانی خود به نقض حقوق بشر در جهان پرداخته و در مورد اینکه چرا در جهان هنوز هم چنین کار زشت صورت میگیرد را روشن ساخت وافزود : نبود مدیریت درست ، تفاوت دیدگاه ، برتری خواهی و نژادپرستی و سیاست دوگانه دولت ها  در جهان را باعث افزایش آن دانست و خواهان همکاری های مشترک جهانی در از بین بردن چالش های حقوق بشری شد. 
پس ازآن رشته سخن به آقای جیحون استوار سپرده شد وی در سخنرانی خویش مبارزه در از بین بردن نقض حقوق بشر را وظیفه هرشهروند جهان دانست و نقش دولت ها در محو کامل آن را تاثیر گذار خواند. ایشان در مورد اینکه چرا پدیده زشت خشونت و نقض حقوق بشری در جهان رو به افزایش است را ، نبود تعهد و مسوولیت پذیری نهاد های مسوول بیان کرد و ابراز امیدواری کرد تا همه در یک کار مشترک در مورد، دست بکار جدی بخاطر رهایی ازین پدیده ناپسند بزنند.
پس از آقای استوار هانس کمپ رییس دهکده صلح جهانی هالند رشته سخن را در دست گرفت و کوتاه یادآور شد:
برای زدودن چالش های پیشروی حقوق بشر در جهان لازم است تا سازمان ملل با همکاری دولت ها روی برنامه درست که بتواند در از بین بردن نقض حقوق بشر کمک کند ، کار نمایند . 
پس از آن آقای گیدو فرسلوت از نهاد( دی پی ار کا ) که بتازه گی از کوریایی شمالی بازدید کرده بود ، از نقض حقوق بشری در آنکشور  یادآور شد و ازینکه جهان درمورد آن بنابر هر ملحوظ خاموشی اختیار کرده اند، انتقاد نموده وسیاست سازمان ملل در امور کشورها را دوگانه قلمداد کرد.
پس از آن بانو رجینی گوری از نهاد جهانی دفاع از حقوق بشر از کارکرد های نهاد خویش در کشورهای مختلف از جمله هند ، نیپال ، پاکستان ، بنگله دیش یاد نمود و از تجربه های نهاد جهانی دفاع از حقوق بشر بخاطر کاهش نقض حقوق بشر در جهان یادآور شد و فرمود : نهاد ما در دو جهت بیشتر توجه مینماید. 
آموزش و پرورش 
آگاهی دهی در مورد حقوق بشر
 
در فرجام کنفرانس آقای بای گوربخش سنگ فعال جامعه مدنی سیکها در اروپا که در برنامه سخنرانی نبود ، از میزبابان درخواست چند دقیقه سخنرانی را نمود که قابل قبول آنها قرار گرفت و همه با دقت به سخنان ایشان گوش فرا دادند. آقای سنگ سیاست های جهانی در مورد حقوق بشر را ابزاری بیان نموده و آنرا نکوهش کرد و به نقض کامل حقوق شهروندان" سیک" در کشور هند اشاره نمود. نکته خیلی حیرت انگیزبود. چون ما همیشه از مردم سالاری درکشور هندوستان شنیده ایم نه از نقض حقوق بشری اقلیت های مذهبی که آنها دست و پنجه نرم میکنند. آقای سنگ ابراز امیدواری کرد که جهان و بویژه سازمان ملل و کشور های اروپایی در زمینه برقرار حقوق بشر سیکها در هند گام های عملی بردارند.  
کنفرانس با خوردن عصریه که در نظر گرفته شده بود پایان یافت.