آرشیف

2015-2-18

امين الحق امین

نیم نگاهی به وضعیت داخلی مرغاب

مرغاب منطقه کاملا کوهستانی شمال شرق ولایت غور که یکی از دریاهای مشهور کشور یعنی همان دریای مرغاب از وسط این دره میگذرد و این منطقه از لحاظ موقعیت یک منطقه استراتیژیک در بین ولایات غور،سرپل،فاریاب و بامیان میباشد ، با سه ولایات همجوار غور هم سرحد میباشد و ازهمین لحاظ من کلمه استراتیژیک را به کار بردم . 
این منطقه از بدو تشکیل ولایت غور شاهد حوادث گوناگون و مبارزات حق طلبانه مردم غیورش بوده است که از جمله میتوان از جهاد مردم آن در مقابل قشون سرخ ، مبازره در مقابل گروه ظالم طالبان و سهم گرفتن این مردم در تمام امور سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی استان غور و کشور  نامبرد.
اما! باوجود اینکه درمبارزات خود در مقابل گروه طالبان ضربات جانی ، مالی  و اقتصادی زیادی را متقبل شدند باز هم یکتعداد افراد خود خواه و جاهل بعد از شکست این گروه(طالبان) بدون کدام تعمق فکری حمایت خویش را از این گروه(طالبان) اعلان نموده و با آزار و ازیت دادن مردم و جنگ های نمایشی با دولت  جامعه مرغاب را از رشد اجتماعی و تعلیمی باز داشته  و در طی چند سال گذشته با کشتن افراد بیگناه و آزار وازیت مردم عام بزرگترین جرم و جنایات را مسئول شده و دید تمام مردم را نظر به مرغاب بد بین نگه داشته اند.
مرغاب در طی چند سال گذشته شاهد جنگ های داخلی بیشماری بوده که بیشتر آن بخاطر جلوگیر از بار آوری گروه طالبان این منطقه بوده است که بعدا از ترور جنرال احمد خان مرغابی جانبازان این گروه از هم پاشید و گروه دومی هم از بین شان قد اعلم کرده و بیرق سیاه را سایه اختیار کردند.ودر حال حاضر جمعی از این افراد(طالب خواهان) از لست فدائیان طالبان هم حذف شده و در جامعه هم خود را در امن دیده نمیتوانند بناء در تلاش جای پای در کدام گروه دیگر میباشند که بعد از تفکر و مشوره های بین البینی خود داعش را بدیل طالبان یافته اند. و با تغییر پرچم خویش از سفید به سیاه میخواهند که جنایات بیشتری را که در سر پرورانیده اند جامه عمل بپوشانند .
در حال حاضر منطقه مرغاب دچار بزرگترین چالش های داخلی است که ممکن در آینده برای مردم آن منطقه و اطرافیانش درد سر ساز باشد یعنی اینکه در بهار پیش رو میتوان پیش بینی جنگ های داخلی بین مردم عام  و گروه های نا راضی از حکومت را در منطقه مرغاب پیش بینی کرد ، و از طرف دیگر تبدیل شدن مرغاب به یک ساحه نا امن برای حکومت محلی غور مشکل ساز ببار خواهد آمد که به گفته عام وقایع بهتر از تداوی میتواند پیش نگری گردد، و حکومت محلی غور باید این توانمندی را درخود جای دهد که با حمایت کردن مردم عام منطقه از نفوذ گروهای یاد شده جلوگیری نماید. در حالیکه اگر مشکلات فعلی حکومت محلی همچنان  ادامه داشته باشد ، ناتوان تر از آنست که به بحران داخلی مرغاب رسیدگی نماید و بنده در حال حاضر بعید میدانم که حکومت محلی همچون جرأت را در خود ببیند که به مشکل فراتر از مشکل خود رسیدگی نماید.
بناء مردم  شریف وغیور غور باید این را درک نمایند که حکومت محلی شان بیچاره تر از آنست که در تأمین امنیت ولایتشان اقدام به عملی مثبت نماید و مردم عام این ولایت را در مقابل سبوتاژ بیگانگان حمایت نماید ، چی در مرغاب باشد و چی در چهارسده و پسابند . بناء مردم باید خود دست به دست هم داده و از برادران خویش که بخاطر تأمین امنیت این مرز وبوم جان خویش را به خطر انداخته و در مقابل دسایس و اشرار گروهای دهشت افگن ایستادگی مینمایند ، حمایت نموده و ولایت و کشور خویش را از شر جاسوسان و فرهنگ گریخته گان نا اهل نجات دهند.