آرشیف

2015-1-10

عبدالبصیر صهیب صدیقی

نقد تفکر دینی مبتنی بر انکار سنت و احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم
 
چوکات بحث نقد تفکر دینی مبتنی بر انکار سنت به تاریخ 20 جولای در برنامۀ زهره شو در تیلویزون آریانا افغانستان.
زمینۀ تاریخی ظهور:
قرن دوم هجری در یک زمینۀ اجتماعی با درجات بالای علمی و با خصیصۀ غالب بودن امت مسلمه ، یعنی اینکه یک امت فاتح و غالب بود.:
1 ـ خوارج ( یک حرکت سیاسی و حقوقی را برپایۀ انکار سنت و احادیث رسول الله صلی الله علیه و سلم پی ریزی کردند که بلآخره منجر به تروریزم شد و گروه آزارقه به رهبری نافع بن ازرق با تشکیل محکمۀ تفتیش عقاید بنام محنه به عمال تروریستی خود شدت بخشیدند.
2 ـ معتزله ( این گروه با اثر پذیری از فلسفۀ یونان برخی احادیث و سنت های رسول الله صلی الله علیه و سلم را انکار کردند و یا توجیهات عقلی می کردند ).
یعنی اینکه در این دوره نزاکت های علمی کاملا مراعات می شدند و منکرین احادیث  و سنت رسول الله صلی الله علیه با درک سویۀ علمی جوامع اسلامی محطاطانه  نظریاتشان را انتشار می دادند .
این دورۀ ظهور با تلاش مفسرین و جد و جهد بلیغ محدثین به افول گرائید و  درمصر و عراق پس از ظهور های مقطعی دوباره سر به استان نیستی گذاشته است.
قرن سیزدهم هجری یا قرن نوزدهم میلادی در زمان حاکمیت استعمار و ضعف امت مسلمه:
1 ـ آغاز حرکت در شکل معتزلی توسط سر سید احمد خان .
بعد از سر سید احمد خان:
1 ـ مولوی چراغ علی.
2 ـ مولوی عبدالله چکرالوی.
3 ـ مولوی اسلم جیراج پوری
4 ـ غلام احمد پرویز
غلام احمد پرویز تفکر دینی مبتنی بر انکار سنت و احادیث رسول الله صلی الله علیه وسلم را به نهایت درجۀ ابتذال رسانید و آناینکه :
کمونیزم خدا باور بر سه اصل:
1 ـ قرآنی نظام ربوبیت ( الغای مالکیت شخصی ) ( کمونیزم )
2 ـ مرکز ملت ( خدا و رسول یعنی سبوح و قدوس ) ( طبقۀ حاکمه ، دولت و حکومت )
3 ـ الغای تمام تشکلات سیاسی و حقوقی  مستقل و آزاد.
نوت :
مرکز ملت حق دارد که هر فهم دینی و حقوقی و سیاسی مخالف فهم مرکز ملت ( طبقۀ حاکمه )  را چانس بروز و ابراز و اظهار ندهد.
مرکز ملت تنها ادارۀ است که حق تعیین حلال و حرام را دارد.
مرکز ملت تعیین کنندۀ درستی و نادرستی فکر دینی است، یا به عبارۀ دیگر ، این صلاحیت را دارد که مواردی را درست گوید و مواردی را نادرست.
کمونیزم خدا باور مرزا صاحب غلام احمد پرویز در میانۀ کمونیزم ایدیالستی افلاطون و کمونیزم الحادی مارکسیزم قرار دارد یعنی بعضی مماثلت ها با هردو با وجود حفظ اختلافات با هردو ، دارد.
نتایج و پی آمد ها :
1 ـ تفکر دینی مبتنی بر انکار سنت نو نیست ، تاریخ طولانی و مشخص دارد.
2 ـ تفکر دینی مبتنی بر انکار سنت رابطۀ مستقیم تاریخی با تروریزم دارد.
3 ـ در سیاست ، در رابطه با قدرت ، ارائه دهندۀ اسلام سیاسی است.
4 ـ استبداد مذهبی از خصایص عمده و اساسی تفکر دینی مبتی بر انکار سنت است.
5 ـ تفکر دینی مبتنی بر انکار سنت راه به شرک می برد و ثنویت یا دوآلیزم و یا دو خدائی در آن برجسته و چشمگیر است و رابطه هایش با توحید گسسته و منفصل است.
6 ـ تفکر دینی مبتنی بر انکار سنت ، ارائه دهندۀ پیامبری است که به طور کلی در تضاد با قرآنکریم قراردارد و متن قرآنکریم آنرا تائید نه می کند.
7 ـ تفکر دینی مبتنی بر انکار سنت ، خاستگاه اختلافات و تفاوت های لایتناهی در تفکر دینی است که این خود زمینۀ بروز جنگ های خانمان بر انداز می شود و وحدت جوامع دینی را آسیب جدی می رساند و در رابطه های بین المللی خطر بروز جنگ ها را افزایش می دهد.