آرشیف

2014-11-29

زمان الدین حبیبی

معلم سفیراست پیام آور آرزوها ….:

معلم درحقیقت سفیراست پیام آورآرزوها وآرمانهای جامعه که با رسالت مقدس ودیپلوماسی موفق خود راه های بسته را بازومشکلات حل ناپذیرمارا حل میسازد، معلم ابری است که با باران علم و دانش خود سرزمین جهل  را آبیاری نموده وچراغ علم را روشن ودروازه های امیدواری وآرمش ر اباز میسازد.
معلم شمع است فروزان که همواره خود میسوزد ومیسازد تاباشد که اطرافیان خود را نور افشان ساخته ودیگران ازروشنی وی مستفید شوند.
معلمی رسالت است مقدس وباارزش یعنی معلمی  شغل و حرفه نیست، بلکه ذوق ، هنرو توانمندیست که بدیگران توانائی وسعادت میبخشد.
 تعلیم وخواندن بعنوان جلوه تجلی نورالهی قلمداد شده است ومقام معلم ووظیفه آن آنقدرباارزش وبلند است که برای اولین بار درکلام آسمانی به سرداربشریت به عنوان اولین فرمان الهی  چنین خطاب می شود :
اقرأ باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم الذی علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم »(علق آیه 1-5).
ناگفته نباید گذاشت که معلم صرف برای کسی گفته نمیشود که در مکتب یا مدرسه تدریس میکند، بلکه  ازهر آنکس که در امور زندگی چیزی می آموزی ویا هنری را بتو تعلیم میدهد که در زندگیت مؤثر باشد آن شخص معلم تو گفته میشود. 
بناءً بیجا نخواهد بود اگر گفته شود که معلم ابری است که با باران علم سرزمین خشک و بی بر جهل را آبیاری نموده و ملت آن سرزمین را ازخشک سالی جهل نجات می بخشد. شاعری درین باره میفرماید:

معلم گر نمیبود این قدر علم از کجا میشد
به الفاظ و به معنی طالبان چون آشنا میشد
اگر استاد در تحصیل شاگردان نمی کوشید
چگونه از غبار جهل این دلها صفا میشد

معلم را میتوان به مثابه باغبانی قرار داد که نونهالان جامعه را تربیت وپرورش میکند  تا باشد آنها بزرگ و پر ثمر گردند و بتوانند با ثمره دست داشته شان مصدرخدمت به وطن وملت خود گردند همانگونه که در یک باغ، باغبان نباشد در آن باغ بجای گل گیاه هرزه میروید، به همین ترتیب اگر در یک جامعه هم معلم نباشد در آنجا جزعلف جهل چیزی دیگری نروید. معلم است که فرزندان جامعه را پرورش داده وازشورزار باغ گل میسازد, شاعری درین مورد شعررا سروده است:

باغ گل بی سرپرستی زود گردد خاروزار 
شورزار ازتربیت روزی گلستان می شود

این معلم است که باغ های بی سرپرست را باغبانی کرده وتوسط کاروزحمتش آنها را به ثمرمیرساند، آنهائیکه امید وآرمان خانواده ها ، دوستان ، مردم وکشور خودهستند.درحقیقت معلم سفیراست پیام آورآرزوها وامیدهای جامعه ، که باهنر، استعداد ودیپلوماسی خوب که دارد ارتباطات انسانی را با اهداف وآرمانهای شان نزدیک وتحقق می بخشد، این معلم است که ازذره خورشید تابان میگرداند.

ذره ازعلم وهنرخورشید تابان می شود 
موراگرعرفان بیاموزد سلیمان می شود

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وسلم بااین کلام مبارک شان که فرموده « انّما بعثت  معلّماً» افتخاربزرگی را برای معلمین بخشیده است ، زیرا معلمی درحقیقت یعنی جانشینی واجرای سنت ووظیفه ای مقدس است که سردار عالم به آن افتخارنموده است.