آرشیف

2015-1-10

شاهد بیدار

قـــــــــــرآن شفا بخش جسم و روح انـســــان

 

تعالیم والای قرآن بدون شک شفای جسمی وروحی انسان را تضمین مکیند و بسیاری از ایات قرآن کریم من حیث نسخۀ شفاه ده و حیات بخش روح وجسم انسان را شفا بخش است همان است که خدا وند ج بطور کل فر موده است( وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤ منین ولایزید الظا لمین إلا خسارا) واینکه چگونه قرآن منبع شفاء و صفاست لازم می افتد وارد جزئیات وآیاتی شویم که درین راستا من حیث چراغ هدایت بر انسانها نازل شده است.

اول باید این مسئله را روشن سازیم که انسان همانطوریکه جسما مریض ومعلول میشود از لحاظ روحی نیز دچار کسالت خستگی ومریضی میگردد و قرآن در جنب ارائه نسخه معالج امراض جسمی بخاطر تداوی امراض روحی انسان نیز نسخه های را تجویز نموده است که در ذیل نوشته حاضر به توضیح آن می پردازیم.

توصیه های حیات بخش قرآن در بخش سلامت جسمی یا شفای جسم:

قبل از هر چیز، لازم است گفته شود؛ قر آن كتاب هدایت و تربیت معنوی افراد و جامعه است. و اگر به مطالب صحی و بهداشتی و علمی اشاره‌ای كرده است به خاطر این است كه راه خداشناسی را هموار وحس كنجكاوی بشر را تحریك نماید تا در زمینۀ  کسب علوم تجربی رشد و در پی كشف آن برآیند.  از آنجائیکه بهبود صحت جسم بر روان تأثیر دارد خداوند ج با بیان آیات متعدد در بخش صحت اعجاز علمی قرآن را به اثبات رسانیده است. لذا قرآن برای تامین سلامتی و بهداشت جسم مطالبی بیان فرموده است كه اگر در حد اعجاز علمی نباشد قطعاً برخی آنها جزء شگفتی‌های علمی می‌باشد. برای مثال:
الف: 
صحت در بخش غذاقرآن کریم بخاطر پیشگری از ابتلاء به امراض مز من وخطر ناک: خوردن غذاهای پاك را توصیه فرموده واز خوردن غذای های غیر صحی جدا نهی کرده است.  وحتی در خوردن غذا حدی را تعین نموده که نباید مقصد پر کردن تنور شکم باشد بلکه رفع گر سنگی وگر فتن انرژی لازم بخاطر حر کت بیشتر نه اینکه آنقدر در خوردن اسراف شود که دیگران دستت را بگیرند ودر بستر ومضطراب ببرند. به عین تر تیب قرآن کریم مردم را از خوردن گوشت خود مرده که خون از وی بیرون نشده منع کرده است که طبعا مسئله طبی وصحی آن به همه روشن است چون خونیکه در بدن جریان دارد حامل انواع مکروب هاست که از یکجا به جای دیگر نقل میکند  البته مصیبت هولناک انفلونزای خوکی چیزیست که حالا مردم بچشم سر دیده اند وقران قبلا انسانهارا از خوردن گوشت این حیوان نجس هوشدار داده است.به ادامه این مسئله خود داری از نوشیدن شراب که باعث ازاله عقل وبر هم خوردن ادب اجتماع میگردد نیز از توصیه های جدی قرآن است.در کشور هائیکه نوشیدن شراب رواج دارد به خطرات آن قبلا متوجه اند چنانچه نوشیدن مشروب به زمان ومکان خاص دور از اجتماع وانظار عامه اختصاص یافته یعنی در خانه در روز های رخصتی ودور از اجتماع بخاطر رفتن بخواب وبیهوش شدن وفراموش کردن کوتا مدت غم ها وفشار های کار .که بعدا دوباره با همان مصیبت روحی مبتلا اند ولاجرم با مستی وبیهوشی خودرا از زیر فشار نجات میدهند که کاریست مقطعی وکوتا مدت.
ب: توصیه به طهارت ونظافت بخاطر صحت:): مانند: وضو، غسل، طهارت لباس، پاكیزگی محیط زیست…
ج:
صحت در مسائل جنسی: مانند: ممنوعیت آمیزش با زنان در حالت عادت ماهانه ـ دوری از زنا ـ دوری از لواط ـ دوری از استمناء. 
د . عسل و درمان بیماری‌های جسمی.
هـ. روزه و درمان بیماری‌های جسمی.
و. تاثیر آوای قرآن بر كاهش دردهای جسمی بعد از عمل جراحی.
حاصل سخن اینكه قرآن برای بیماری‌های اعتقادی، روحی، روانی، اخلاقی و اجتماعی به صورت مستقیم دستور دارد حتی هدف از نزول خود را نجات انسان‌ها از بیماری اعتقادی و روحی و اخلاقی می‌داند.
اما برای بیماری‌های جسمی و بهداشت فردی و اجتماعی و درمانی آن به صورت كنایه‌ای و در پرتو دستورات و در قالب باید و نباید (حرام و حلال) و هست و نیست (ارشادی) بیان كرده است.
 اضطراب واختلال بخش دیگری میگردد.با ملاحظه کیفیت وزمان نزول تدریجی آیات قرآن کریم به این حقیقت پی می بریم که قرآن شریف نخست به معالجه روح وتز کیه اعقاد انسانها پرداخته است.هر گاه روح مکدر وتاریک باشد ویا معلول ومعیوب باشد جسم از آن مـتأثر میگردد به همین تر تیب عکس آن را میتوان درک نمود. صیقل وتز کیه روح باعث هدایت ورهنمای سالم جسم میگردد در آیات متعددی به این مسئله پرداخته شده كه هدف قرآن این است كه شما را از ظلمت جهل به نور دانش، از كفر به نور ایمان، از ظلمات ستمگری به نور عدالت،‌ از فساد به صلاح، از گناه به نور تقوی رهبری كند. 
با بررسی ابعاد مختلف انسان 
به این حقیقت پی می بریم که نمی‌توان برای انسان فقط بیماری جسم را در نظر گرفت و در بهبودی آن تلاش كرد بلكه انسان از روح وجسم مشتر کا ساخته شده كه هر كدام ممكن است در معرض بیماری قرار بگیرند و بیماری هر كدام موجب اختلال در كارائی ابعاد دیگر انسان می‌شود
1. 
قرآن شفا بخش مریضی های روحی و روانی: پیام های نخستین قرآن شفا بخشی روح واصلاح اندیشه بوده است. شفا وتز کیه روح از دید قر ان کریم در جایگاه خاص قرار دارد وعلامه اقبال لاهوری به تأسی از روش قرآن چنین سروده است.

 

گر شود اندیشۀ قومـی خــــراب  *  نا سره گردد بدستش سیم ناب  *

پس نخستین باید ش تطهیر فکر *  بعد از آن آسان شود تعمیر فکر.

نزول قرآن در مرحله‌ی اول برای درمان بیماری‌های اعتقادی مردم بوده تا آنها را از شرك و كفر و تاریكی‌ها به توحید و اسلام و روشنایی رهنمون سازد هر گاه اندیشه سالم نباشد عمل گاهی هم سالم نخواهد بود چون عمل چکیده وعصاره فکر واندیشه است. آنچه در فکر ما خطور کرد آنرا عملی میسازیم چه این اندیشه انعکاس از واقعیت های بیرون باشد وچه نتیجه تفکر انسان به جهان کائنات وپذیرش هدایات آسمانی… 
امراض اعتقادی و قلبی از امراض جسم شدیدتر است. لذا قرآن شفاء و رحمت است؛ یعنی برای امراض اعتقادی مانند كفر، نفاق، شرك،
 خود خواهی بی عدالتی وغیره درمان می‌باشد.بدون شك بیماری‌های روحی و اخلاقی انسان، شباهت زیادی با بیماری‌های جسمی او دارد. هر دو كشنده است. هر دو نیاز به طبیب و درمان و پرهیز دارد. قرآن نسخه حیات بخشی است برای آنها كه می‌خواهند با كبر، غرور، حسد و نفاق به مبارزه برخیزند. و همچنین برای برطرف كردن ضعف‌ها و ترس‌ها، اختلاف‌ها و پراكندگی‌ها ست.
بهترین دلیل برای اثبات این كلام كه قرآن برای بر طرف ساختن بیماری‌های اخلاقی شفا بخش است؛ مقایسه وضع عرب جاهلی با تربیت شدگان مكتب پیامبر(ص) در آغاز اسلام است. چگونه آن قوم جاهل و نادان كه انواع بیماری‌های اجتماعی و اخلاقی سر تا پای وجودشان را فرا گرفته بود. با استفاده از این نسخه شفا بخش نه تنها درمان یافتند، بلكه آنچنان نیرومند و قوی شدند كه هیچ نیروی نمی‌توانست در مقابلشان ایستادگی كند. 
 
برخی از روانشناسان با تحقیق در آیات قرآن دریافته‌اند كه قرآن تاثیرزیاد بر روان انسان می‌گذارد و شفابخشی قرآن را با علوم تجربی مقایسه نموده‌اند. و نتایج حاصل از آن تحت عنوان تاثیر قرائت قرآن 
در بهبود وضعیت روانی وکاهش تشویش های روحی انسان منتشر شده است:نتائج تحقیقات در کشور های اسلامی نیزنشان داده است آنعده کسانیکه چه مرد وچه زن به تلاوت وتر جمه قرآن عادت دارند مریضی های روحی از قبیل فشار دلتنگی ومأیوسیت به سراغ شان نمی اید.در قرآن همه مصائب وناگواری من حیث پدیدۀ اجتناب نا پذیر جهان هستی تذکر رفته وراه های مقابله با آن بدرستی توصیه شده است وامید واری های قرآن به آینده انسان را از یأس ونا امیدی نجات میدهد.امید، صبر، ذکر خدا وآرامش قلبی همه از توصیه های است که در جهت کاهش امراض روحی توصیه شده است.خود کشی که فعلا زیر نام اسلام صورت میگیرد گاهی هم ریشه در دساتیر وتعالیم اسلام ندارد وقرآن وهدایات پیامبر این اقدام جا هلانه را به شدت نکوهش نموده است. توکل بخدا، یادی خدا اطمینان قلب، احترام به والدین شفقت بر خوردان پرده وحجاب برای زنان بخاطر مصئونیت از تجاوز زبانی وجسمی، ادای نماز وگر فتن آرامش روحی، ممنوعیت بد گمانی، تهمت افتراء وبلند کردن اواز وأعصاب خرابی همه نسخه های است که در جهت آرامش روح اثر خاص خودرا دارد نه تنها بر فرد که بر اجتماع نیز اثر مثبت میگذاردبه عبارت دیگر می‌توان گفت: همه‌ی دستورات الهی به نوعی برای آرامش فردی و اجتماعی و رشد و بالندگی فرد و جامعه آمده است.