X

آرشیف

سرگذشت گنی بای
گنی بای ارباب قبیله ای بود و عاقلترین فرد به حساب می آمد، برای حل معضله های روزگار به او مراجعه می کردند. روزی، گاوی یکی از افراد قبیله، جهت خوردن کنجاره ، سرش را داخل کوزه ای کرد و در آن بند ماند. اعضای قبیله گرد آمدند و از حل معضله عاجز شدند. دست به دامن گنی بای بردند و از وی کمک خواستند. او وقتی بین مردم آمد ، مشکل را به چشم سر دید، بگریست و بخندید، آنگاه گفت: گریه ام می آید که اگر من از این دنیا رفتم مشکلات شمارا کی حل خواهد کرد؟ و می خندم از اینکه شما چقدر کودن هستید، مشکلی با این آسانی را چرا نمی توانید حل کنید؟ آنگا به فکر خودش طرح عمیق و زیرکانه ای به کار بست. دستور داد فوری سرگاو را ببرند، بعد سر گاو داخل کوزه افتاد، گفت حالا کوزه را بشکنید تا سر بیرون آید. همه شعار دادند « زنده باد گنی بای بابا»، هم گاو مرد و هم کوزه شکست.
القصه ما هم یک گنی بای و یک غنی بای داریم. غنی بای می گوید که حذف یک ملیارد دالر آمریکا، هیچ تاثیری بر روزگار این کشور ندارد، شوله شده ، پوله شده که ما استقلال داریم و مرغ ما فقط یک لنگ دارد « شملی لرو طوپان لرو»، «زنده باد غنی بای بابا و بی بی گل انا ». اما گنی بای دوم با یک جبهه کمر بسته، دو پای در یک موزه کرده و می گوید:
بیا که بخش کنیم مال پدر را ××× چلیم و سرچلیم پالان خر را
هاو برادر! در چنین اوضاع و احوال ، ساده و غولدینگ کسی است که مسئولیت دست اول را یکه تاز، به گردن می گیرد ، ساده تروغولدینگتر ازان کسی دیگری است که ادعای تقسیم مسئولیت با او را دارد.
بلی ، دشمن متحجر قامت کشیده از قرون وسطی، چون قوم گالیله در کمین، که هنوز نمی داند « زمین مستوی است یا کروی؟»، موقعیت یک ملت در پرتگاه تاریخی، قتل عام مردم بی دفاع ، آمدآمد طاعون مصیبت بار کرونا، هزاران هزار انسان سرگردان و در به در ، برای این دو «گنی بای»چه اهمیتی دارد؟ شاید اراده خدای متعال آن باشد که « یک گنی بای سوم خود را امیرالموءمنین بتراشد و به زور از مردم بیعت گیرد» ، بساط دغدغه های انتخابات و منتخابات، دیموکراسی و میموکرای ، غنی بای وگنی بای جمع گردد تا در چنگال آفتهای روزگار، درسایه سنگین ناسازگاری های گنی بای ها ، همه برباد شوند.
دو نــفــر دزد خـــری دزدیــدنــد××× ســـری تقــسـیـم بهـــــم جنگیــدند
آن دو بودند چو گرم زد و خورد××× دزد سوم خری شان را زد و برد
X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.