آرشیف

2015-11-4

محمد آصف همراز

آیا زنان در غور قربانی دستورات اسلامی می شوند یا ملایان جاهل

؟

زنا چیست؟
زنا در تعریف فقهی آن؛ وطی و آميزش مرد و زن بدون اینکه بين آنان ملکيت شرعی از طریق ازدواج وجود داشته باشد، است که عقوبت این عمل حد زنا است که به سه صورت؛ زدن تازیانه، اگر مرد و زن مجرد باشند، یا تبعيد به مدت یکسال و سنگسار انجام می پذیرد.
فقهای اهل سنت اتفاق نظر دارند که مطابق کتاب و سنت، حد فرد زناکار دارای همسر، سنگسار است. بنابراین شرط اصلی اجرای حکم سنگسار برای فرد زناکار آن است که چنين فردی محصن یا محصنه باشد، پس در اینجا لازم است بدانیم مفهوم احصان به چه معناست؟
 احصان در لغت به معنای منع است، اما در اصطلاح شرعی و فقهی منظور از احصان شروطی است که فرد دارای آن شروط، اگر مرتکب جرم زنا شود، حد رجم بر او جاری می گردد.
 
 
ادله(دلایل وبرهان) حد سنگسار در فقه اهل سنت
به عقیده فقهای اهل سنت، در میان ادله فقهی، کتاب و سنت بر ثبوت حد رجم بر فرد زناکار محصن و محصنه دلالت می کند. دلالت این ادله به شرح زیر است:

 1-قرآن: اهل سنت همانند شیعه برای ثبوت حکم سنگسار به آیات 15 و 16 سوره نساء و آیه 2 سوره نور استناد کرده اند.
آیات 15 و 16 سوره نساء: «وَ اللاَّتي‏ يَأْتينَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِكُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَيْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْكُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ يَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبيلا» «وَالَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحيما». « درباره آن دسته از زنانتان که مرتکب فحشا می‌شوند، پس باید چهار نفر را علیه آنان به شهادت گیرید. پس از آن که شاهدان شهادت دادند، زنان را در خانه حبس کنید تا آن که مرگ آنان فرا رسد و یا خداوند راهی برای ایشان قرار دهد. و درباره مردانی از شما که مرتکب فحشا می‌شوند، پس آنان را آزار دهید. اگر توبه کردند و اصلاح شدند، پس از ایشان دست بردارید که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است
آیه 2 سوره نور: «الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني‏ فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في‏ دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنين». « درباره زن و مرد زناکار، پس هر یک را صد تازیانه زنید و در دین خدا نسبت به آنان رأفت روا مدارید و گروهی از مؤمنان را بر مجازات ایشان شاهد بگیرید
همچنین عده ای از فقهای عامه معتقدند آیه رجم نازل شده است و آن را تلاوت کرده اند، اما پس از مدتی این آیه نسخ شده، ولی حکم آن باقی مانده است.
در نقد سخن فوق باید گفت این دلیل صحیح نیست زیرا به اعتقاد مسلمانان و خصوصاً شیعیان، در قرآن هیچ گونه تحریفی رخ نداده و هیچ آیه ای از کتاب خداوند حذف نشده است و همین مصون ماندن قرآن از تحریف، یکی از وجوه اعجاز آن است. بر این اساس ما معتقدیم هیچگاه آیه ای مبنی بر بیان حکم رجم نازل نشده که نسخ شده باشد.

 2 –دومین دلیل اعتبار حکم سنگسار در میان اهل سنت، روایات است. در این رابطه روایات متعددی دال بر حکم سنگسار ذکر شده است که ما به ذکر نمونه هایی از آنها بسنده می کنیم.

«حَدَّثَنَا آدَمُ حَدَّثَنَا شُعْبَةُ حَدَّثَنَا سَلَمَةُ بْنُ کُهَيْلٍ قَالَ سَمِعْتُ الشَّعْبِىَّ يُحَدِّثُ عَنْ عَلی (رضى الله عنه) حِينَ رَجَمَ الْمَرْأَةَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَقَالَ قَدْ رَجَمْتُهَا بِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم ؛
شعبي نقل مي کند از علي عليه السلام که روز جمعه، زني را رجم کرد و فرمود :بر اساس سنت رسول خدا (ص) او را رجم کردم.» (صحیح بخاری، ج22، ص346)

«و حَدَّثَنِي هَارُونُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا حَجَّاجُ بْنُ مُحَمَّدٍ قَال:  قَالَ ابْنُ جُرَيْجٍ أَخْبَرَنِي أَبُو الزُّبَيْرِ أَنَّهُ سَمِعَ جَابِرَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ :رَجَمَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلًا مِنْ أَسْلَمَ وَرَجُلًا مِنْ الْيَهُودِ وَامْرَأَتَهُ ؛
ابو زبير مي گويد از جابر بن عبدالله شنيدم که مي گفت : رسول خدا(ص) مردي از اسلم، و مردي از يهود و زنش را رجم کرد.» (صحیح مسلم، ج9، ص75)
 
راه های اثبات زنا
اگر فرد محصنه مرتکب عمل زنا شو ، اثبات زنا با 2 امر تحقق می یابد:
1-    
اقرار    2- شهادت شهود.

1- اقرار: اعتراف فرد خطاکار بر انجام عملی که مستحق عقوبت است. اقرار فرد بر عليه خویش دارای شرایطی است که از جمله آن می توان به عقل و بلوغ و توضيح کامل در مورد حقيقت آميزش اشاره کرد، زیرا صرف اقرار کفایت نمی کند و شرط است که اقرار فرد مثل شهادت دادن شهود مفصل باشد.
در فقه حنفی و حنبلی شرط است که اقرار فرد، 4 مرتبه در 4 مجلس مختلف صورت گيرد اما مالکی و شافعی یکبار اقرار فرد بر عمل زنا را نزد قاضی مورد قبول می دانند.
در مورد پذیرش اقرار فرد از سوی قاضی یا حاکم شرع بيان شده است که در هر مرتبه اقرار، قاضی آن را رد می کند و بر قاضی مستحب است که به او تلقين کند؛ مثل اینکه به فرد اقرارکننده بگوید: شاید تو آميزش به شبهه کرده ای، یا شاید او را بوسيده ای، یا او را لمس کرده ای و از این قبيل، اما اگر فرد اقرارکننده در هر مرتبه چگونگی انجام عمل با تمامی جزئيات را اقرار کند، اقرار او مورد پذیرش قرار می گيرد و این اقرار با شرایط بيان شده باعث ثبوت حکم سنگسار بر او می شود، اما اگر فرد اقرارکننده قبل از اجرای حد یا در وسط اجرای حد از اقرار خود بر گردد، رجوع او مورد قبول بوده و رها می شود.

2- شهادت شهود؛ شهادت 4 فرد مسلمان، آزاد و عادل بر انجام عمل زنا اس ، اگر شاهدان از این تعداد کمتر باشند، حکم سنگسار ثابت نمی شود.  
قاضی از شاهدان در مورد ماهيت و کيفيت، مکان و زمان و چگونگی عمل زنا سئوال می نماید که شهادت آنان باید با تعبير صریح و غيرقابل احتمال باشد. اگر این چنين نباشد و قاضی شهادت آنان را غيرقابل قبول بداند، حد قذف )تهمت زدن( به آنان جاری می شود.

موانع اجراي حد سنگسار
اگر حد رَجم با اقرار خود فرد ثابت شده باشد، فرد هرگاه قبل از اجرای حد یا در میان اجرای آن از اقرار خود برگردد، حد ساقط می شود، ولی در جائی که حد با شهادت شهود به اثبات رسيده باشد، رجوع فرد از عمل زنا نمی تواند حکم حد رَجم را نقض کند، اما اگر شهود قبل از اجرای حکم از شهادت خود برگردند، حکم اجرا نمی شود و اگر بعد از اجرای حکم از شهادت خود برگردند، ضامن دیه فرد خواهند بود.
همچنین تمامی فقهای اهل سنت معتقدند اگر زن زناکار که حد رَجم برای او ثبوت یافته، باردار باشد، حد اجرا نمی شود تا اینکه وضع حمل کرده و کسی را برای حضانت و سرپرستی کودک خود پيدا کند. به عقیده برخی از این فقهاء، مریضی فرد نیز مانع از اجرای حد سنگسار تا زمان بهبودی او خواهد بود.
 
با در نظر داشت تمام دستورات اسلامی گرچند مطابق به خواسته های امروز امت اسلامی نیست، آیا خانم رخشانه  واجد شرایط سنگسار بوده است؟
 
 
بنا به گزارش رسانه های بین المللی
رسانه بین المللی رادیو اروپای آزاد ویدئویی ۳۰ ثانیه ای از سنگسار رخشانه را در اینترنت منتشر کرده است. این رسانه صحت ویدئو را تایید کرده است.
زن جوان افغان در این ویدئو درحالی دیده می شود که تا گردن در زمین مدفون است و مردان عمامه‌دار او را حلقه کرده اند و به سویش سنگ می اندازند.
در این ویدئو او عاجزانه و به طور مکرر مسلمانی‌اش را فریاد می کشد.
رخشانه و نامزد ۲۳ ساله او ظاهرا در تلاشی برای ازدواج از خانه های خود گریخته بودند. نامزد رخشانه شلاق خورده است.
مقام‌های محلی ولایت غور یک هفته پیش از این حادثه خبر داده بودند.
عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور به بی‌بی‌سی گفته بود که طالبان این دختر را در مربوطات غلمین این ولایت به اتهام "زنا" سنگسار کردند.
به گفته وی، این دادگاه صحرایی در ۴۵ کیلومتری فیروزکوه، مرکز غور، برگزار شده بود. او گفت که دختر و پسر متهم هر دو مجرد بوده اند و همچنان بانوجوینده تایید کرد که نامزد رخشانه شلاق خورده است.
از این که شهید رخشانه با همسر آینده اش فرار کرده است، و برای زندگی و تلاش بهم رسیدن را داشته است ، هیچ جرمی را نمی توان به آن برچسپ زد.
و اینکه چرا بانو رخشانه از منزل فرار می کند، برمی گردد به رسم و رواج های ناپسند حاکم در جامعه و از سوی دیگر ازدواج کردن در جامعه غور بنابر بلند بودن مصارف ازدواج که بار ها اعتراضات را در پی داشته است، غیر ممکن به نظر می رسد.
یک ازدواج معمولی در حومه های مرکز ولایت غور به 50000 پنچاه و 80000 هشتاد هزار دالر می رسد و این رسم ناپسند که در واقع خود انسان فروشی بیش نیست موجب بربادی حتی قتل و دشمنی میان اقوام ساکن می گردد.
بنابر این شهید رخشانه همچنان یکی از قربانیان رسم و رواج حاکم در جامعه غور می باشد.
بهر صورت بر اساس  گزارش رسانه های جمعی و ادعای مقامات محلی غور، بانو رخشانه بی گناه بوده است و مظلومانه در چنگال درندگان وحشی می افتد و به شهادت می رسد.
و اما باید نوشت و فریاد زد که اسلام با این منش و کنش غیر انسانی به پرتگاه سقوط قرار داد و نهاد های مسول مانند وزارت حج اوقاف، شورای علمای سراسری افغانتسان، تکایا و مساجد باید صدای شان را بلند کنند و در برابر عملکرد وحشیانه جنایت کاران که دین را سپر قرار داده است، موضوع گیری مشخص نمایند و الا سکوت نهاد های مرتبط مهر تایید بر بربریت و حشیگری و انسان کشی خواهد بود که این امر موجب فاصله گرفتن مردم از دین می شود.
و همچنان با تاسف باید نوشت که شورای علمای سراسری افغانستان یک شورای نمادین و منبع مشروعیت برای نهاد ریاست جمهوری کشور بوده است و ماهوار حق السکوت دریافت کرده و به دین و مردم خیانت می کنند و مزدوران نهاد ریاست جمهور است و شورای علماء در ولایت غور همچنان با واکنش نشان ندادن شان  بر رفتار وحشی گرایانه و افراطی طالبان مهر تایید می کوبد و در برابر حاکمیت محلی غور هر روز طوطیه چنی می کند که این عملکردشان نه در نزد اسلام جا دارد و نه در میان مردم مسلمان غور و اینها منافقین بیش نیستند.