X

آرشیف

رمضان ماه تجلی فضائل

ماه مبارک رمضان منبع فیوضات وبرکات بیکران الهی وتجلی رحمت پر وردگار است.درین ماه بندگان بخدا نزدیک واز گناه دوری میجویند رمضان فصل پر نشاط معنویت وفرصت نیکو برای رفع تقصیرات وجبران نا بسامانیهای کل سال است. درین ماه بندگان مؤمن وصادق خدا بیشتر از هر زمان بخدا نزدیک میگردند.لذا چه نیکوست که این فصل از زندگی را عنیمت شمرده در قسمت تز کیه، تر بیه وصیقل روح وروان آنچه در توان داریم انجام دهیم. بلی !نه تنها روح که جسم را نیز سالم وصحتمند سا خته ماشین معده را پاکسازی ومقاومت وجود را بلند بریم، چه پیامبر بزرگوار اسلام فرموده است{صوموا تصحوا ابدانکم} با گر فتن روزه صحت بدن خودرا افزایش دهید. خوب حکمت های این ارشاد پیغمبر به حدی روشن است که نیاز به توضیح وتفسیر ندارد.امروز تمام اطباء ودانشمندان بخاطر جلوگیری از ازدیاد امراض ناشی از چاقی به کم خوری و پر هیز توصیه میکنند. و در سفارش کم خوری بر صحت بدن تمرکز کرده اند در حالیکه دین رحمت علاوه از  صحت جسمی بر ثواب وپا داش معنوی نیز تأکید نموده که روزه گر فتن علاوه ازینکه مایه صحتمندی میگردد مایه زدودن زنگارهای شیطانی از آیینه دل و برافروختن چراغ معرفت در شبستان وجود انسان نیز هست، روزه برای انسان، حکمت به ارمغان می آورد؛ روزه، قلب را از وسواس حفظ می کند؛، نیاز به مردم را کم  نموده، نور، برهان، شفا و رحمت را به ار مغان میآورد، گذشته از آن  روزه، سبب شناخت عیوب نفسانی گشته مانع تأثیر شیطان بر آدمی است؛ انسان به وسیله روزه، آنچه را که تاکنون نمی فهمید می فهمد و آنچه را که نمی دید می بیند.

جلوۀ بر باری در رمضان: شاید شنیده باشید که عدۀ ماه رمضان را ماه بی حوصلگی وماه عصبانیت نامیده اند که جفایست بس بزرگ وتعبیریست نهایت نادرست. چنانچه وقتی کسی عصبانی ونا راحت میشوذ میگویند خیر است روزه دارد،  میگویند در ماه روزه کس عنان غضب را گرفته نمیتواند وحرف های ازین قبیل.! اما شارع روزه را ماه تحمل وبرد باری وماه گذشت وفدا کاری معرفی نموده و روزه دار را بطور قطع از سخنان بد ودشنام منع فرموده است.رسول اکرم صلی الله علیه وسلم میفر ماید.إ..(إذا سابه أحد أو قاتله قلیقل إنی صائم) هر گاه کسی شخص روزه دار را دشنام دهد ویا بمشاجره بر خیزد شخص روزه دار بخون سردی میگوید می بخشید من روزه دارم وحاضر نیستم جواب دشنام شمارا بد بدهم….
درسهایی که از  مفهوم حدیث شریف می‌گیریم این است که ماه رمضان ماه سلامتی روح و روان و ماه بردباری و درس از خود گذشتگی است. این حدیث  بیانگر خارج شدن انسان از اخلاق حیوانی و تبدیل شدن به اخلاق انسانی است. با گرفتن روزه ماه مبارک رمضان اضافه بر اخلاق انسانی، اخلاق اسلامی نیز در  انسان اوج میگیرد و نهادینه می‌شود. این حدیث دعوت به پرهیز از خشونت، پرخاشگری و جدال است. اسلام از نامش تا سلام کردن بر یکدیگر همه بیان سلامتی روح، روان و جسم است؛  این ماه، ماه سلامتی است. تجلی این ماه در شب قدر تبلور می‌یابد که همه سلامتی است؛ «سَلَامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ)آن شب، شب سلامت و رحمت است تا طلوع صبح. بدان که ماه رمضان را دو حرمت است: یکی حرمت رمضان و دیگری حرمت قرآن،  و آن را دو عصمت است: یکی عصمت از شیطان و دیگری عصمت از نیران،  و برای آن دو نعمت است: گشایش درهای بهشت و آرامش دلها، و  آن را دو برکت است: برکت نور، و برکت سحور و نیمه شبها، و  برای آن دو هدیه است: خواب در آن عبادت، و خاموشی در آن تسبیح است، و در آن دو فرح و خوشحالی است: یکی هنگام افطار، و دیگری در ملاقات با ملک جبّار.

 

جلوۀ قرآن در رمضان : ماه مبارک رمضان علاوه  بر همه آثار و برکات روحانی و ملکوتی دیگر، فرصت نیکی است برای احیای نقش و جایگاه قرآن در زندگی اجتماعی،  اصلاح و تحکیم بنیان های فکری و فرهنگی جامعه اسلامی .قرآنکریم در ماه مبارک رمضان درشب قدر از لوح محفوظ به آسمان دنیا نازل شد شبیکه از ویژگی های ماه مبارک رمضان است.  این پیکر اکمل وحی الهی بمثابه چشمه زلال وحدت  پیام صلح دوستی محبت وانسانیت را به انسانها آورد تا دیگر تبعیض جنسی وتعصب قبیلوی در بین انسانها وجود نداشته باشد.آهنگ دلپذیر قران و ومفاهم حیات بخشش آن وقت به دل ها چنگ می زند که انسان به ظرافت های  معنوی آن پی ببرد. هستند انسانها ی از تبار ابوجهل که قبل از دانستن مفاهم وهدایات حیات بخش الهی با تمسک به آیات جهاد وقتال قرآن را کتاب خشونت معرفی کرده اند. در حالیکه جهاد ومقاومت مربوط به شرائط خاص ومسبوق به تجاوز وتعدی دشمنان اسلام است که این نوع صف آرائی بخاطر دفاع از حقوق مظلومان کاملا منطقی ومشروع است.قرآن دستور داده است اگر کسی علیه شما تجاوز وتعدی کند جواب بالمثل بدهید وجائیکه به غلظت وخشونت امر فرموده  مربوط به شرائط خاصی است که بحث علیحده را می طلبد. نمیدانم مخالفین اسلام ودشمنان قرآن جنگ های وخونریزی های که خود براه انداخته اند چگونه تعبیر میکنند.مگر جهان امروز به آتش جنگ  جه کسی میسوزد آنهائیکه میگویند در کتاب های دینی شان جنگ ممنوع است مگر این جنگ وخون ریزی از شاخه آفریقا تا گوشه های دور آسیا را از کدام کتاب ومکتب الهام گرفته اند؟.پس چرا بر خلاف هدایات دینی شان عمل میکنند؟ شاید بگویند بر ما حمله شده جواب حمله را میدهیم مگر اسلام ومسلما نان این حق را ندارند که بعد از حمله  و تجاوز دشمنان از خدود دفاغ کنند؟ دفاع که در بزرگترین ومقدسترین کتاب إعتقادی شان هدایت داده شده. به همه حال آنچه درین پروگراف ذکر شده در پیوند به صلح وسلامتی بود که طور معترضه وارد متن گردید ورنه ایجاب میکند درین مورد مقالات جدا گانه نوشته شود.

قرآن کتاب انقلاب ودگرگونی است هانطوریکه جاهلیت عرب را تغییر داد.(چون که در جان رفت جان دیگر شود   * جان چو دیگر شد جهان دیگر شود.)خلاصه یکی از جلوه های روح پرور وحیات بخش رمضان ندای دلپذیر قرآن است که در اسمان زندگی نیکو کاران طنین می اندازد وباعث آرامش روح وافزایش ثواب میگردد..به همه حال جلوه های زیاد است که بحث پیرامون هریکی ازین جلوه ها به مقاله تحقیقی وعلمی علیحده نیاز مند است در رمضان متجلی میشود.هر چند نشۀ تلاوت قرآن در هر لحظه روح انگیز وجان افزاست اما در ماه رمضان  که عاشقان واقعی خدا از سفره پرفیض الهی بهره بیشتر گرفته با تلاوت آیات دل انگیز قرآن مشام جان را با عطر عبادت و معنویت بیشتر  نوازش میدهند اثر بیشتر دارد.خلاصه این ماه هر دقیقه وهر لمحه ولحظه اش فرصتی است برای بهره گیری از فضل ورحمت الهی.

نشاط وطراوت در رمضان: چرا مینویسم ماه رمضان ما نشاط وتحرک وبیداریست؟ بخاطر اینکه درین ماه  از اثر کم خوری وشب زنده داری بدن انسان صحت میابد وصحت بدن اثر مستقیم بر روح وروان دارد. درین ماه جوال شکم آنقدر پر نیست که بر داشتن آن بر تن روزه دار سنگینی کند، دانشمندان گفته اند خودرا با خوردن زیاد وخوابیدن بیموقع مسموم نسازید.کسانیکه زیاد میخورند وبعد می خسپند دچار مسمومیت  وگرفتگی سوؤ هضم میشوند لذا مسلمانان بایست درین ماه بیشتر از هر زمانی پر نشاط وتحرک بوده شور وشعور شان جلوۀ خاص داشته باشد.کسانیکه درین ماه سستی تنبلی ورخوت بر وجود شان تسلط پیدا میکند روزه نگر فته اند بلکه روزه آنهارا غافلگیر کرده که توان جنبیدن را ندارند، کسانیکه خود با عزم راسخ وتصمیم قاطع روزه میگیرند سستی وتنبلی گاهی در وجود شان رخنه نمیکند.بیا ئید در رمضان با خواب خمیازه وداع کنید با لبخند شوق وشعف این ماه را منور وپر سرور سازید چه درین ماه انتظار چیدن میوه پیروزه از درخت پربار رمضان را دارید می زیبد هر لحظه آنرا با خوشی آذین بخشید.      روزه حصار آهنیناز روزه به عنوان سپر یا محافظ یاد شده است که شخص روزه دار را از آتش دوزخ و سختی های روز قیامت در امان نگاه می دارد. به همان تناسبیکه روزه دار خودرا از منهیات نگاه میکند به همان تنا سب از آفات دنیوی وأخروی نیز محفوظ است. از شگفتیهای روزه آن است که دامنه تأثیرات آن، هر دو زمینه فردی و اجتماعی را در برگرفته و از هر دو بعد به توسعه حیات معنوی مسلمانان کمک می کند. خلاصه روزه ماه جلوه های معنوی زیاد است ومیتوان گفت این ماه  صد ها لقب شایسته ونیکو دارد مانند:ماه رحمت مغفرت برکت، ماه به زنیجر کشیدن شیطان، ماه باز شدن در های جنت، ماه نزول قرآن ماه قدر وسلامت وماه دشمنی با شیطان ،ماه زیبایی و نیکویی، ماه مهمانی خدا وماه آرام بخشی دلها..

ر.ایت از بزرگان: همانا حضرت موسی کلیم(ع) چون گرسنه شد، از خداوند نان خواست. (ربّ انّی لما انزلت الیّ من خیرٍ فقر) و حضرت مسیح(ع) خوان خواست: (ربّنا انزل علینا مائدة من السماء) و احمد مختار(ص) آمرزش و غفران خواست (غفرانک ربّنا و الیک المصیر) پس بکوش که تو نیز در این ماه، چشم از نان وخوان طعام فرو پوشی و دل در گرو رحمت و غفران الهی بندی.

بعضی از سنتهای ماه مبارک رمضان:
1-
  سحری خوردن اگر چه یک دانه خرما یا جرعه آبی باشد.(تسحروا فإن فی السحور برکة)
2-   تعجیل در افطار کردن روزه‌، بلافاصله‌ پس از اذان مغرب.
3-  افطار کردن با خرما یا با آب.
4-  دعا هنگام افطاراللهمَّ لَکَ صُمْتُ وَعَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ وَعَلَى رِزْقِکَ أَفْطَرْتُ.
5- احتراز از طعام مشکوک واشتباهی..

6- خود داری از سخنان بیهوده.

 7- احسان ونیکو کاری بر عیال وخویشاوندان.

 8 – صدقه دادن به فقرا.
9-  دعوت روزه‌داران به افطار ولو به یک قطره  آب.
10  به جا آوردن غسل [واجب] پیش از طلوع آفتاب
11-   ا ستغراق در عبادت.
12– اعتکاف در مسجد خصوصاً در دهه‌ی اخیر رمضان شاید سنت های دیگر هم باشد

– See more at: http://www.firozkoh.com/archive/siasi/abdul_qadir_alam/0142_03042013_alam.htm#.VIoUYjGG9TQ

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.