X

آرشیف

قرآن عظیم الشأن در آیهء (88 و 89 سورهء شعراء ) می فرماید :« یوْمَ لا ینْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ* إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ» (روزى كه هيچ مال و فرزندى سود نمى‏ دهد،مگر كسى كه دلى پاك به سوى خدا بياورد. صدق الله العظیم )
مفسران وعلماء برای « قلب سلیم » تفاسیری متعددی بیان داشته اند که هر کدام از این تعریف ها وتفاسیر دارایی مفاهیم ذیقیمت خاصی خود می باشند .
بصورت کل در تعریف «قلب سلیم » میتوان گفت: که قلب سلیم، عبارت ازقلبی است که پاک ومبرا از شرک باشد. یا قلبی است که خالص از معاصی، کینه و نفاق باشد. و یا قلبی که از عشق دنیا خالی باشدبه این معنا که در حب دنیا اغراق نه نموده و مرز سلیم و در چوکات شرع برای آن قایل باشد.
علماء به این باورند که حب دنیا سرچشمهء همهء اکثر خطاها است. و بالاخره قلبی، که جُز الله تعالی در آن نباشد!
«سلیم» از مادهء «سلامت» است، یعنی قلب که ازهر گونه مریضی وانحراف اخلاقی و اعتقادی پاک ومنزه باشد.
 اگر به واقعیت شئون در این دنیا توجه بعمل اریم با تمام وضاحت در خواهیم یافت: که در نظر اول سرمایهء اساسی انسان را سه چیزی تشکیل میدهد: مال و ثروت فرزندان برومند و دوستان با وفا.
امّا مشکلات محشر و گرفتارى هاى هولناک آن چنین نیست که بتوان با استفاده از مال و ثروت، یا کمک فرزندان و دوستان آنها را برطرف ساخت; و به فرض مثال اگر تمام اموال دنیا به آن جا انتقال یابد و همه فرزندان و دوستان در کنار انسان ایستاده شوند، نمیتوانند برای انسان فایده ای برسانند ، زیرا معیار در آنجا چیز دیگرى است.
حلاّل مشکلات روز محشر همان سرمایهء اصلی و اساسی و آن سرمایهء ایمان و عمل صالح و قلب سلیم است.
قلبى که خالص از هرگونه شرک و ریا باشد و انسان قوم، ایمان و قلب سلیم خویشرا با عمل نیک و زندګی در مطابقت به احکام الهی عیار و تنظيم سازد.
الهی همهء مارا با قلب سلیم، عمل صالح و زندګی در پرتو و مطابق هدایات الهی اعطاء فرما و با این حالت و مارا محشور بداری. امین یا رب العالمین

امین الدین ( سعیدی – سعید افغانی )

X

به اشتراک بگذارید

نظر تانرا بنویسد

نوشتن دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

مطالب مرتبط

پیوند با کانال جام غور در یوتوب

This error message is only visible to WordPress admins

Reconnect to YouTube to show this feed.

To create a new feed, first connect to YouTube using the "Connect to YouTube to Create a Feed" button on the settings page and connect any account.