آرشیف

2005-6-9

جام غور

​ترمینال میدان هوایی چغچران بازسازی گردید

ترمینال میدان هوایی چغچران بازسازی گردید 
 (( از سایت باختر نیوز 5 حنوری 2006 برابر با 15 جدی 1384)
ترمینال میدان هوایی شهر چغچران مرکز ولایت غور بعداز بازسازی امروز افتتاح گردید. ترمینال متذکره که در اثر جنگ های اخیر تخریب گردیده بود توسط وزارت فواید عامه بازسازی گردید. منبع افزود: یکپایه جنراتور به ظرفیت سی و پنج کیلو وات و حفریک حلقه چاه نیز شامل این پروژه میباشد . منابع مربوط میگویند بخاطر بازسازی ترمینال متذکره بیشتر از دو ملیون دالر از بودجه وزارت فواید عامه مصرف گردیده است .         
 
'تلفات' سرما در افغانستان
مقامات محلی ولايت غور در غرب افغانستان می گويند که سرمای شديد زمستان، حدود شش هزار خانواده را در ولسوالی های مختلف اين ولايت تهديد می کند.  يک مقام وزارت احيا و انکشاف دهات افغانستان در ولايت غور گفت که کمبود مواد خوراکی و عدم دسترسی کافی خانواده ها به امکانات صحی، مشکلات فراوانی را برای آنها بار آورده است.  نگرانی از وضعيت زندگی اين خانواده ها در ولايت غور در حالی مطرح می شود که باشندگان ولسوالی طيوره اين ولايت ادعا می کنند ظرف دو روز گذشته دست کم پنج کودک در اين ولسوالی از ابتلا به بيماری سياه سرفه جان داده اند.  مقامات وزارت صحت عامه افغانستان در ولايات غربی اگرچه در مورد اين خبر مشخص ابراز نظری نکرده اند اما می گويند که مشکلات ناشی از شدت سرما و نبود امکانات لازم در ولايت غور، احتمالا تلفاتی را سبب شده است.  رييس صحت عامه ولايت غربی هرات می گويد: "تاکنون از مرگ کودکان گزارشی نرسيده است اما خيلی دور از امکان نيست اگر چنين چيزی اتفاقی افتاده باشد."  او افزود: "ما به اين باور هستيم که احتمالا بيش از آنچه اعلام شده است از اثر سرما در غور تلف می شوند."  به گفته مقامات محلی در غرب افغانستان، سازمان خوار و بار جهانی (دبليو.اف.پی) تنها سازمانی است که حدود هشتاد تن مواد خوراکی را از پيش به ولايت غور انتقال داده است.  در اين حال مقامات وزارت صحت عامه افغانستان در کابل می گويند که هيچ گزارش رسمی در مورد بروز مشکلات صحی در ولایت غور به آنها نرسيده است.  عبدالله فهيم، مشاور در وزارت صحت عامه افغانستان به بی بی سی گفت که آنها امسال "تدابير لازم" را برای جلوگيری از وقوع تلفات انسانی در سرمای زمستان در ولايات دور افتاده از جمله غور، در نظر گرفته اند.  او گفت: "از سه ماه پيش بسته های داروی مورد نياز را به ولايت غور فرستاده ايم تا اگر در فصل زمستان راه ها مسدود می شود، باشندگان اين ولايت با کمبود دارو روبرو نشوند."  ده ها کودک در سال گذشته، در اثر ابتلا به بيماريهای سياه سرفه و سرخکان (سرخک) و به دليل نبود امکانات درمانی، در ولايات مختلف از جمله بدخشان، غور و هرات جان دادند.  برفباری ها سنگين در زمستان، سبب می شود راه های ارتباطی بيشتر ولايت دور افتاده افغانستان بسته شود و اين موضوع انتقال دارو و مواد خوراکی به اين ولايات را دشوار می کند.  مردم نقاط مختلف افغانستان، از جمله کابل پايتخت، با فرارسيدن فصل سرما، با مشکلات زيادی از جمله کمبود مواد سوختی و افزايش قيمت آن مواجه می شوند
 
سنگ تهداب لیسۀ یخن علیا گذاشته شد.
 أخبار از غور . شنبه 3 جدی  1384
سنگ تهداب لیسۀ یخن علیا با فرا رسیدن فصل زمستان در حال گذاشته شد  که شاه  عبدا لأ حد أفضلی والی ولایت غور جهت افتتاح دو کلینیک صحی در مناطق سر هلنگ وچهاردر صبح امروز وارد ولسوالی تیوره ولایت غور شد . مو صوف بعد از افتتاح کلینیک صحی سر هلنگ به مرکز ولسوالی رفته در مقر لیسۀ تیوره در جمع محاسن سفیدان وأهل معا رف ولسوالی تیوره سخنرانی نمود.این دوهمین سفر والی ولایت غور به ولسوالی تیوره از زمان تقررش میباشد .  لیسۀ یخن علیا از جملۀ چهار لیسۀ ذکور ولسوالی تیوره جایگاه دوم را بعد از لیسۀ مرکز تیوره دارد.با وصف اینکه درسال جاری از صنف دوازدهم فارغ داده است بعد ازینکه تعمیر آن تخریب گردیده تا هنوز تعمیر ندارد. نوت . گرچه فعلا فصل مناسب برای ساختن تعمیر نیست اما اینکه 3جدی برای افتتاح تعمیر لیسۀ یخن علیا تعین شده شا ید دلائل آن نزد والی صاحب ویا مسئولین دیگر ریاست محترم معارف غور باشد. به تعقیب بارش های هفته گذشته شب 27 قوس سال جاری برای اولین بار برف نازک همه ساحۀ ولایت غور را پوشید.امید امسال سال بر فی درغور باشد.         
                                                                     
دستگیری ملا مصطفی حقانی  بجرم قطاع الطرقی  .
  26 قوس 1384  
طبق إخبار واصله از ولایت غور ملا مصطفی حقانی یکی از قوماندانان سابق طالب ها در قریه ناسفنج ولسوالی شهرک ولایت غور به اتهام دزدی در مسیر راه هرات غور از طرف ندروهای امنیتی ولایت هرات دستگیر گردید. او بعد ازسقوط طالب ها روابط نزدیک با امیر اسما عیل خان داشته گاه گاه با استفاده از سلاح دست داشتۀ خود در آشوب های مناطق غور در سالهای گذشته دست داشته است .
 
هرگاه کارمندان دولتی سلاح شان را به کمیسون جمع آوری سلاح تسلیم نکنند از وظایف شان برطرف خواهند شد.
چهار شنبه 23 قوس 1384 برابر با 14 دسمبر 2005
       والی ولایت غور تهدید نمود هر گاه کارمندان دولتی این ولایت سلاح های شانرا به کمیسون جمع آوری سلاح آن ولایت تحویل ندهنداز وظایف شان بر کنار خواهند شد. عبدالاحد افضلی والی ولایت غورکه درجلسه ولسوالان ، قوماندان امنیه و روسای دوایر مکز و ولسوالی های آن ولایت صحبت می نمود ، به ولسوالان و قوماندانان امنیه آنولایت تفهیم نمودتا آن عده از قوماندانان محلی که شامل وظیفه رسمی دولتی بوده و تاکنون سلاح های دست داشته شان را به کمیسون جمع آوری اسلحه تحویل نداده اند ایشانرا وادار سازد تا هر چه زود تر در پروسه صلح یکجا شده و سلاح های شانرا به ارگان مربوط تحویل دهند. در غیر آن از وظایف شان سبکدوش و با ایشان رفتار قانونی صورت خواهد گرفت.            
                                       
درگیری مسلحانه پولیس با دزدان در هرات
      در اثر بر خورد مسلحانه میان گروه از دزدان و نیروهای پولیس در ولایت هرات، در غرب افغانستان ، یک فرد پولیس زخمی شده است.  این در گیری در ولسوالی چشت شریف ولایت هرات صورت روی داده است.  مسئولان امنیتی در هرات میگویند این افراد از باشندگان اصلی ولایت غور هستند و در حال حاضر مورد پیگرد پولیس قرار دارند.
 
قو ماندان محمد زمان عظیمی سا بق قوماندان امنیه ولایت غور بار دیگر چانس تقرر حاصل نمود.  
چهارشنبه 16 قوس 1384 برابر با 07 دسمبر 2005
محمد زمان عظیمی از قو ماندانان جهادی منطقۀ مرغاب است که از سقوط طالبان تا اسد 1383 بحیث قو ماندان امنیه ولایت غور ایفای وظیفه نموده است وبعدا با قوماندان احمد یکجا از شهر بیرون رانده شد. وی که تاهنوز بیکار بوده روزی شنبه 5 قوس توانست مجددا منظوری خود رابه حیث آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت غور به عوض دیگر وال عظیم آواره بدست آورد. 
 
چهار شنبه 16 قوس 1384
 2:- جلسه حدود 60 تن از وکلای پارلمان افغانستان مر بوط ولا یات غور فراه بادغیس هرات وبرخی از ولا یات دیگرکشور در یکی ازسا لون های هوتل انتر کانتینینتال کا بل داير گردید.این جلسه که به ابتکار نما یندگان ولایت غور برگذار شده بود از ساعت 10 صبح تا یک بعد ازطهر دوام کرد.هدف این جلسه تعارف وکلا وایجاد نقطه نطر ها وأهداف مشترک در پارلمان آینده کشور عنوان شده که اولین جلسه آن قرار است 29 قوس ماه جاری بر گذارگردد. شام این روز داکتر ابراهیم ملکزاده مهماندار آعضای مجلس متذکره بود.
 
  در ولایت غور فعالیتهای فرهنگی به ندرت دیده میشود 
محمد سرور آزاد رئیس اطلاعات ، فرهنگ و توریزم ولایت غور ضمن ابراز این مطلب گفت: از ایجاد دولت موقت تا جمهوری اسلامی  افغانستان صرف یک دستگاه  رادیو اف ، ام  که در سال 1383 در انولایت از طرف انتر نیوزفعال گردیده است.    رادیو تلویزیون ، جراید، مجلات و روزنامه های دولتی و غیر دولتی در ولایت غور و جود ندارد و تاکنون  توجه ئی جهت حل مشکلات نشده است. وی همچنان گفت:  مردم ولایت غور از نگاه فرهنگی عقب مانده، نیاز به کمکهای داخلی و خارجی دارند.   رئیس اطلاعات، فرهنگ و توریزم ولایت غور اقدامات دولت را به تناسب نیازمندی مردم ولایت  غور که یکی از عقب مانده ترین ولایات کشور میباشد ناچیز خوانده   گفت: ولایت غور از نگاه  تشکیلاتی آنقدر بزرگ نبوده و اقدامات جهت بهبود و ضعیت تشکیلاتی عملی گردیده است. برنامه همبستگی ملی درولایت  غور با تشکیل شورای محلی پروژه های شان را تطبیق میکنند البته نظر به ضرورت  های عامه، منابع اب های اشامیدنی  صحی در بعضی مناطق تهیه شده، بند های اب به منظوررفع نیازمندیهای زراعتی ایجاد گردیده ، و در بعضی قرای مربوط ولسوالی ها مکاتب دخترانه وبچه گانه به طور  مساویانه اعمار گردیده  است باید گفت در قرای که از طرف برنامه همبستگی ملی مکتب ایجاد شده اصلا" تعمیری  بنام مکتب و جود نداشته است .    موصوف همچنان گفت: تعلیم و تربیه در ولایت غور نیز رشد قابل ملاحظه ندارد  تنها در مرکز ولایت غور دولیسه پسران بنام سلطان علو الدین غوری ولیسه پسران کاسی و یک مکتب نسوان بنام سلطان راضیه و جود دارد. مکاتب مذکور به کمک مالی یونیسف ترمیم شده که تاحدی از مشکلات شاگردان کاسته شده است.   مشکلات عمده ریاست معارف  ولایت غور کمبود معلمین و بخصوص معلمین زن میباشد چون در ولایت  غور مکتب نسوان فارغ التحصیل ندارد و تاصنف نهم دختران میتوانند در این مکتب آموزش ببینند.  رئیس اطلاعات، فرهنگ  و توریزم ولایت غور در مورد مشکلات صحی مردم گفت: در مرکز ولایت یک شفاخانه چهل بستر فعال میباشد و در ولسوالی های تیوره ، دو لینه، شهرک، تولک و ساغر، کلینیک های صحی  فعال است اما مشکلات دوری مسافه راه و عدم وسایل نقلیه بخصوص درفصل زمستان که مدت چهار الی پنج ماه راه های مواصلاتی مسدود میباشد، مردم نمیتوانند مریضان شا ن را به اسرع وقت به مرکز برسانند. ادویه مورد ضرورت نیز در کلینیک ها نمیتواند مشکلات مردم را مرفوع سازد.   ولی در مورد فعالیت های زنان در ولایت غور گفت،ریاست امور زنان در ولایت ما بنام فعال است اما تاکنون کدام فعالیت مثمر ندارد.  چند پروژه آموزشی حرفوی، خامکدوزی ، خیاطی، کمپیوتر از طرف بعضی موسسات غیر دولتی به منظور آگاهی زنان و رسیدن آن به خود کفائی فعالیت دارد.  مشکلات زنان از نگاه  صحی در ولایت غور  بی نهایت زیاد میباشد و میزان مرگ و میر مادران حامله در این ولایت  نسبت به دیگرولایات کشور زیاد تر میباشد.   وی همچنان گفت:  نبود عمارات  اداری در ولایت غور از مشکلات  دیگر و بسیار عمده میباشد  صرف ریاست های انکشاف دهات، آبیاری  و مخابرات دارای تعمیر دولتی بوده و متباقی ارگانهای مربوط تعمیر  ندارند.  نامبرده در اخیر گفت: مشکل سرک از عمده ترین مشکلات مردم غور میباشد که تا هنوز کار موثری انجام نشده  و مردم در فصل زمستان ذریعه اسپ و قاطر رفت و آمد میکنند.   گفتنیت ولایت غور از جمله ولایات کوهستانی بوده و مردم آن اکثرا" مالدار اند که پیشه  قالین بافی و گلیم از جمله تولیدات عمده ان میباشد.
 
يك انباربزرگ سلاح و مهمات در ولايت غور منفجرشد
 تاریخ 10.11.2005   مطابق با 19 عقرب 1384
فرمانده امنيتي ولايت غور اعلام كرد: يك انباربزرگ سلاح و مهمات ازسوي افراد مسلح ناشناس سه شنبه‌شب منفجرشد.   فيض‌الله صالحي به خبرنگارايرناگفت:اين انباركه شامل سلاح ومهمات مختلف از جمله موشكهاي سام هفت بود توسط يكي از رهبران جهادي كه از ذكر نامش خودداري كرد به قصد عمليات خرابكارانه نگهداري مي‌شد.  وي بااشاره به‌اين كه براثراين انفجار به‌كسي آسيبي‌نرسيد،افزود: فرمانده يادشده با تعدادي از افراد مسلح خود هم اكنون متواري است كه از سوي پليس تحت تعقيب است .  صالحي تصريح كرد: به رغم اينكه بيشترين تعداد سلاح و مهمات در ولايت غور دردست مردم است، اماامنيت اين ولايت نسبت به ساير ولايت افغانستان به مراتب بهتراست.   به رغم گفته‌هاي اين فرمانده، وجود سلاح در دست افراد غير مسئول در ولايت غور هراز گاهي حوادثي مي‌آفريند، بطوريكه براثر درگيري ميان دو تن از فرماندهان مسلح غيرمسئول در چند روز اخير چندتن از افراد طرفين در اين ولايت كشته و يا مجروح شدند.  نوت: بنا بر اطلاعات موثق رسیده این انفجار دیپوی مهمات نبوده بلکه اصابت یک فیر راکت در قریه پاحصار ولسوالی تیوره بوده که خوشبختانه تلفات در پی نداشته است ، و اظهارات جناب فیض الله صالحی  درین مورد که گفته بود انفجار دیپو بوده است صحت ندارد.
 
اولین جلسه شورای ولایتی ولایت غود. 
 تاریخ 12.11.2005 مطابق با 21 عقرب 1384 هجری شمسی 
شورای 15 نفری ولایت غور دو تن را از بین خود بحیث نماینه در مشرانو جرگه یا ( سنا ) معرفی نموده اند و این دو تن عبارت اند از حیات الله بیک فرزند ابراهیم بیک و سید محسن فرزند سید محمود از والسوالی شهرک ، که بعداً به معرفی سان می پردازیم. و مولوی محمد عدیم بحیث رئیس شورای ولایتی و حاجی عبدالغفور تیمن بحیث معاون شورای ولایتی به اکثریت آراء انتخاب و تعین گردید.  
 
 
اخبار غور
 
افراد نا شناس وارد مناطق ولسوالی پسابند گردیدند.
جمعه 31 سنبله 1385 برابر با 22 سپتمبر 2006
طبق راپور های واصله از ولسوالی پسابند ولایت غور شب گذشته یکعراده موتر حامل افراد ناشناس از مرز های هلمند وارد مناطق سینی وسنگان ولسوالی پسابند گردیده اند.منابع امنیتی افزودند که افراد متذکره بعد از نفوذ به داخل مناطق پسابند  از زیر نظر عامه نا پیدید شده اند.معلوم نیست که این افراد وابسته به طالبان بوده اند ویا از دشمنان ملا جمعه گل سنگان که گاهی از طرف هلمند حمایت میشوند.به هر حال مسئولین ولسوالی ومردم محل از ورود افراد نا شناس به منطقه تشویش دارند.
 
کار إعمار تعمیر دارالمعلمین شهر چغچران ادامه دارد. 
جمعه 31 سنبله 1385 برابر با 22 سپتمبر 2006
إعمار تعمیر جدید لیسه سلطان علاء الدین غوری که سه سال قبل از طرف  تیم باز سازی ولایتی آمریکا منظور شده بود امسال آغلز شده است. این تعمیر که در قسمت غربی شهر مقابل تعمیر لیلیه لیسه إعمار میگردد طبق صوابدید مقامات ولایت برای دارالمعلمین ولایت غور در نظر گرفته شده است.چون تعمیر لیسه قبلا توسعه یافته است…هر چند کار إعمار لیلیه لیسه در حال إکمال است اما از کار تعمیر تدریسی لیسه ویا دارالمعلمین مدت کمی میگذارد وتازه دیوار های آن از زمین بلند شده است….کار سرک چغچران چارسده نیز از پروژه های جدید است که توسط شرکت غفوری ادامه دارد وطور جغله تمدید میگردد.
 
دادستان کل (لوی سارنوالیافغانستان از اصلاحات گسترده ای در نظام عدلی و قضايی اين کشور خبر داده است
چهار شنبه 20
 سپتمبر 2006
عبدالجبار ثابت، دادستان کل افغانستان که در راس يک هيات بيست نفری به ولايت غربی هرات رفته بود، در بازگشت به کابل به خبرنگاران گفت که مسئولان دادستانی استيناف، دادستانی نظامی و دادستان ولسوالی شيندند هرات را از وظايف شان برکنار کرده استسفر آقای ثابت به هرات که در آن مسئولان سه ولايت غربی فراه، بادغيس و غور نيز فراخوانده شدند، اولين سفر او به خارج از کابل پس از تقرر به حيث دادستان کل افغانستان استبه گفته آقای ثابت قرار است بزودی سفرهای مشابهی به ولايات شمالی و شرقی افغانستان نيز انجام شوددولتافغانستان ظرف بيش از چهار سال گذشته به دليل ناتوانی در مهار فساد اداری با انتقادهای روزافزونی مواجه بوده استبيشتر نهادهای مستقل، موجوديت فساد در ادارات دولتی افغانستان را مانع بزرگی سر راه پيشرف و اجرای برنامه های انکشافی در سطح کشور تلقی می کنندبا اين حال، پس از سالهای متمادی، اين اولين بار است که اصلاحات قضايی و اداری در افغانستان با چنين جديت پيگيری می شود.
 
حوزه امنیتی زون غرب کشور افتتاح شدیکشنبه 17 سپتمبر 2006 برابر با 26 سنبله 1385
محترم مقبل وزیر داخله کشور صبح امروز یکشنبه جهت افتتاح زون امنیتی ولایات  هرات، غور؛فراه وبادغیس وارد شهر هرات در غرب کشور شد. درین مراسم که چند ساعت کوتاه دوام کرد علاوه از روءسائی ادارات وزارت داخله محترم داکتر ابراهیم ملکزاده نماینده ولایت غور وعضو کمیسیون امنیتی پارلمان کشور ومحترم شاه جهان نوری قوماندان امنیه ولایت غور نیز حضور داشتند.
 
سرقت اموال مسافرین در مسیر راه چهار سده وچغچران. 
شنبه 16 سپتمبر 2006 برابر با 25 سنبله 1385
طبق راپور های واصله از چغچران مر کز ولایت غور روز پنجشنبه چهاردهم سیپتمبر افراد مسلح نا شناس تمام پول نقد واجناس قیمتی سواری ها دوموتر را در مسیر راه چغچران چارسده به یغما بردند.موتر هائیکه اموال واجناس تجار را به چهار سده انتقال داده بودند حین بر گشت مورد چور وچپاول دزدان قرار گرفتند. منابع امنیتی تا هنوز در مورد شناسائی ودستگیری جانیان کار را انجام نداده اند. در هفته که گذشت چندین موارد سرقت مسلحانه درمربوطات ولسوالی های تولک شهرک وچهار سده گذارش شده است.
 
آمادگی طالبان برای حمله مجدد بالای ولسوالی پسابند.
 چهار شنبه 13 سپتمبر 2006 برابر با 22 سنبله 1385
طبق اطلاعات مدیریت مبارزه با تروریزم ولایت غور طالبان  در منطقه یزدوان و چاه کاریز ولسوالی تیوره وپسابند تجمع نموده اند و قصد حمله مجدد  بالای ولسوالی پسابند را دارند. در حمله گذشته طالبان بالای ولسوالی مزکور دونفر از طالبان کشته وچهار تن شان بایک موتر مهمات دستگیر شد. نیروهای امنیتی آمادگی کامل دارند تا از حملات احتمالی حامیان طالبان در ولایت غور جلوگیری نمایند.هر چند ��ولت به ولایت غور کار را انجام نداده بازهم مردم ولایت غور از تحریک طلبه نفرت دارند.
 
دزدی مسلحانه در منطقه بند غوک ولسوالی شهرک. 
چهار شنبه 13 سپتمبر 2006 برابر با 22 سنبله 1385
سارقین مسلح درسا حه بند غوک ولسوالی شهرکراه موتر های تجار ومسافرین راگـر فتند که در اثر فیربالای موترها یک نفر ازولسوالی پسا بند به قتل رسیده ویکعراده موترفلانکوچ رانیز تلاشی ومبلغ پنجاه هزارافغانی به سرقت برده اند. وهمچنین در همین تاریخ یکعراده موتر سیکل درقسمت بندخیران بین ولسوالی تولک وشهرک نیز توسط افرادمسلح سارق به سرقت برده شد. در سال جاری ولسوالی شهرک از نا امن ترین ولسوالی های ولایت غور بوده است.تنها در زمان احمد ملجی ولسوال وقت امنیت کامل دران ولسوالی تأ مین بود.
بخــاطـر برسی موارد متعدد سر قت وقتل در ولسوالی شهرک هیت از جانب ولایت بشمول سرخارمن محمد زمان عظیمیآ مرامنیت،  مرتضی مدیر جنائ ،یک نفر نما ینده خارنوالی و نمایندهامنیت ملی نیز درترکیب همین هیـت با تعداد از سر بازان بتاریخ 20/6/1385عازم ولسوالی شهرک گردیده اند.