آرشیف

2022-9-18

جام غور

کارزار تطبیق واکسین پولیو در غور و بادغیس آغاز شد

کارزار تطبیق واکسین پولیو در ولایت‌های غور و بادغیس آغاز شد. در این کارزار حدود ۴٠٠ هزار کودک زیر سن پنج سال واکسینه می‌شوند.

محمدنادر آرمان، مسئول معافیت کتلوی ریاست صحت عامه غور می‌گوید که این کارزار سه‌روزه، مسجدبه‌مسجد در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت تطبیق می‌شود.

به‌گفته او، در غور حدود ۲٠٠ هزار کودک زیر سن پنج سال واکسین دریافت می‌کنند.

مسئولان صحی ولایت بادغیس نیز می‌گویند که در هفتمین دور کارزار تطبیق واکسین در این ولایت قرار است بیش از ۲٠٠ هزار کودک زیر سن پنج سال در برابر پولیو واکسینه شوند.

مسئولان صحی و علمای دینی در ولایت‌های غور و بادغیس بیماری فلج کودکان را یک مرض خطرناک می‌دانند و از مردم می‌خواهند که کودکان شان را واکسین کنند.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهایی‌اند که تاکنون موفق به محو پولیو نشده‌اند. در این دو کشور ناامنی همواره چالشی در برابر تطبیق واکسین پولیو بوده است. طالبان در گذشته در مناطق تحت کنترل خود مانع تطبیق واکسین می‌شدند.

در سال جاری میلادی با ثبت یک مورد جدید پولیو در کنر، تعداد موارد مثبت این بیماری در کشور به دو مورد افزایش یافته است.

پیشتر سازمان جهانی صحت گفته بود که پولیو در افغانستان در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود در تاریخ قرار دارد و این کشور فرصت فوق‌العاده برای محوی این بیماری دارد.

طبق آمار این سازمان، در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۶ مورد پولیو در افغانستان ثبت شده بود. این آمار در سال ۲۰۲۱ به چهار مورد کاهش یافت.