آرشیف

2021-8-24

جام غور

ورود طالبان به غور؛ هزاران جوان این ولایت را ترک کرده‌اند
شماری از این جوانان می‌گویند، آنان به دلیل فقر، خشکسالی و حاکمیت طالبان بر کشور مجبور به ترک کشور شده‌اند.
عبدالحمید، نام مستعار یکی از این جوانان است که همزمان با ورود طالبان به شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، تصمیم گرفت تا این ولایت را به مقصد ایران ترک کند.
او که یک هفته پیش از غور حرکت کرده بود و حالا در ایران به سر می‌برد، می‌گوید، او و ۲۵ تن دیگر از مسیر قاچاقی وارد ایران شده‌اند و اکنون در این کشور دنبال کار می‌گردند.
به گفتۀ عبدالحمید، آنان به دلیل تسلط طالبان بر افغانستان کشور را ترک کرده و اگر نتوانند در ایران کاری پیدا کنند، مجبورند راهی اروپا شوند.
محمدنادر، جوان دیگری اهل ولایت غور که پیش از این در یک نهاد خصوصی کار می‌کرد، می‌گوید که به دلیل بیکاری تصمیم دارد به ایران برود.
او می‌گوید، تنها نان آور خانواده‌اش است و به دلیل نامشخص بودن آینده، تلاش می‌کند تا با رفتن به کشورهای دیگر معیشت خانواده‌اش را تأمین کند.
او شرایط کار و زنده‌گی زیر حاکمیت گروه طالبان را ناممکن می‌خواند.
در همین حال، عبدالکریم جهادیار، والی طالبان برای غور می‌گوید، مردم نباید نگران باشند، زیرا طالبان عفو عمومی اعلام کرده و به هیچ کسی آسیبی نمی‌رسانند.
به گفتۀ او، رهبران طالبان در کابل روی ایجاد یک حکومت جدید کار می‌کنند و با تشکیل این حکومت تلاش می‌شود تا فرصت‌های کار ایجاد شده و به مردم خدمات ارایه شود.
از سوی دیگر، شماری از دکانداران شهر فیروزکوه از کم‌رونقی بازار و بیکاری شکایت می‌کنند و می‌گویند، روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ افغانی فروش دارند.
در حالی که طالبان یک هفته پیش شهر فیروزکوه را تصرف کردند، اما بیکاری، فقر و آیندۀ نامشخص مردم ولایت غور را نگران کرده است.
سلام وطندار