آرشیف

2023-3-8

جام غور

هشت مارچ؛ سرکوب اعتراضات و بازداشت یک زن معترض در غور

همزمان با هشت مارچ، روز جهانی همبستگی زنان، طالبان در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، اعتراض زنان را پراکنده و یکی از معترضان را همراه با پدرش بازداشت کرده‌اند.

منابع از ولایت غور به روزنامه اطلاعات روز گفتند که حبیبه شریفی، یک زن معترض امروز (چهارشنبه، ۱۷ حوت) به تنهایی در برابر محدودیت‌های طالبان در برابر زنان، دست به اعتراض زده بود.

به‌گفته‌ی منابع، شماری دیگر از زنان نیز در مقابل دروازه‌ی مقام ولایت غور به حبیبه شریفی پیوستند، اما پس از لحظاتی، طالبان اعتراض این زنان را پراکنده و حبیبه شریفی و پدرش را بازداشت کردند.

زنان معترض در غور شعارهای «منع کردن آموزش جنایت است، سکوت به جنایت ذلت است»، «آموزش، کار و عدالت اجتماعی حق ماست»، «نه به تبعیض» و «زنده باد برابری» را سر می‌دادند.

امروز، ۸ مارچ برابر است با روز جهانی همبستگی زنان. در سال‌های گذشته از این روز در ولایات مختلف افغانستان در مراسم‌های جداگانه تجلیل می‌شد، اما دو سال است که به‌دلیل حضور طالبان از این روز تجلیل نشده است.

امروز زنان در شماری از ولایات، از جمله کابل پایتخت به سیاست‌های محدودکننده‌ی طالبان در برابر زنان اعتراض کرده‌اند. «نه به آپارتاید جنسیتی» و «نان، کار، آزادی» از جمله شعارهای زنان معترض هستند.