آرشیف

2021-12-27

جام غور

نگرانی فعالان مدنی و آگاهان محیط زیست غور از قطع جنگلات

در هنگام سفر از غور به هرات و برعکس آن، گذر ما به منطقۀ «کمینج» ولسوالی شهرک و درۀ جام می‌افتد. این مسیر پوشیده از جنگلات طبیعی‌ست که به زیبایی این منطقه و دره می‌افزاید. اما با فرارسیدن زمستان، برخی از باشنده‌گان این منطقه بدون دانستن اهمیت جنگلات، دست به قطع درختان می‌زنند و از آن به‌عنوان مواد سوخت استفاده می‌کنند.

این اقدام باشنده‌گان منطقۀ کمینج سبب نگرانی‌ فعالان مدنی و آگاهان محیط‌ ‌زیست در این ولایت شده است.

محمداکبر، یکی از فعالان مدنی غور می‌گوید که در درۀ منارجام بسیاری از باشنده‌گان، درختانی که در داخل این دره قرار دارند را قطع و برای سوخت در زمستان از آن استفاده می‌کنند.

به باور آگاهان محیط زیست، جنگلات در کنار این‌که از آلوده‌گی محیط زیست جلوگیری می‌کند، بستر مناسبی برای رشد پرنده‌گان و سایر حیوانات وحش نیز است. آنان از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند که از قطع جنگلات طبیعی در این ولایت جلوگیری کنند.

با این حال، مسئولان ریاست اطلاعلات و فرهنگ غور تأکید می‌کنند که برای حفاظت و نگه‌داری از جنگلات طبیعی تلاش‌ها جریان دارد و با کسانی‌ که دست به قطع جنگلات می‌زنند، برخورد قانونی می‌شود. عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ غور می‌افزاید که به همۀ باشنده‌گان در این زمینه آگاهی داده شده است و اگر کسی چنین کاری انجام دهد، بازداشت خواهد شد.

به گفتۀ آگاهان محیط زیست و فعالان مدنی غور، جنگلات در رشد اقتصادی و شکوفایی زراعت از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند مانع خوبی در برابر سیلاب‌ها، کاهش گازهای مضره و فرسایش خاک باشد.

نویسنده: معروف سیدی