آرشیف

2023-9-15

جام غور

موسسه امدادی بین‌المللی در غور بازداشت ۱۸ کارمندش را تایید کرد

موسسه امدادرسان ماموریت کمک بین‌المللی تایید کرد که طالبان ۱۸ کارمند این نهاد بشردوستانه را دستگیر کرده‌ است.
این سازمان بشردوستانه با اظهار بی‌اطلاعی از انگیزه این دستگیری‌ها در بیانیه‌‌ای نوشت که کارمندانش پس از بازداشت به کابل منتقل شده‌اند.

موسسه ماموریت کمک بین‌المللی (IAM) با ابراز تاسف در این بیانیه نوشته است که افراد طالبان یکبار روز یکشنبه ۱۲ سنبله سه کارمند این سازمان به شمول یک تبعه خارجی را در دفتر ولایت غور دستگیر کرده‌اند و به دنبال آن روز چهارشنبه، ۲۲ سنبله ۱۵ کارمند دیگر را نیز دستگیر کرده‌اند.

این سازمان امدادی مسیحی با اظهار بی‌اطلاعی از انگیزه این دستگیری‌ها می‌گوید که طالبان توضیحی درباره بازداشت کارمندان این موسسه نداده‌ است.

سخنگوی والی طالبان در غور به رسانه‌ها گفته این گروه ۲۱ کارمند یک نهاد بین‌المللی را بازداشت کرده است. سخنگوی والی طالبان در غور گفته این کارمندان به دلیل «تبلیغ دین مسیحیت» بازداشت شده‌اند.

منابع محلی از ولایت غور روز پنجشنبه به افغانستان اینترنشنال گفتند که در میان بازداشت شدگان هفت زن، به‌شمول یک “شهروند امریکایی” شامل هستند.

این موسسه بین‌المللی می‌گوید که از سال ۱۹۹۶ نقش اساسی در تغییر زندگی و توانمندسازی جوامع در افغانستان ایفا کرده است.

به گفته این سازمان امدادی، تلاش‌های اختصاصی این نهاد بر زندگی بیش از چهار میلیون نفر در افغانستان تاثیر عمیقی گذاشته است.

این نهاد خاطر نشان کرده که تاکنون چهل میلیون دالر را برای ابتکارات در راستای بهبود مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و توسعه‌ای هزینه کرده است.

موسسات امدادی پیش از این نیز گزارش داده بودند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان نیروهای این گروه بارها در فعالیت‌های سازمانی این نهادها مداخله کرده‌اند.

پیش از سازمان ملل متحد نیز گزارش داده بود که مداخله طالبان در کار موسسات بشردوستانه در مواردی به خشونت منجر شده است.

اداره بازرسی امریکا برای بازسازی افغانستان در ماه اسد گزارش داد که طالبان نفوذ خود بر سازمان‌های امدادی را شدت بخشیده است.

طبق گزارش سیگار، مداخله طالبان در فعالیت‌های سازمان‌های امدادی کارمندان این سازمان‌ها را آسیب‌پذیر کرده است.