آرشیف

2022-12-10

جام غور

فصل زمستان و خرابی جاده‌ها؛ «غور محروم را دریابید»

همزمان با فرارسیدن فصل زمستان، جوانان و باشندگان ولایت غور به تازگی کارزاری را تحت نام «غور محروم را دریابید»، راه‌اندازی کرده و خواستار توجه حکومت مرکزی طالبان و نهادهای امدادرسان به این ولایت شده‌اند.

گل احمد، باشنده‌ی ولایت غور امروز (شنبه، ۱۹ قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این ولایت در طی چندین دهه و در حکومت‌های گذشته در بخش‌های انکشافی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به‌گفته‌ی گل احمد، با سرازیر شدن پول‌های هنگفت در طی چند دهه گذشته در افغانستان، با آنکه باشندگان غور بارها دست به اعتراضات مدنی زده و دادخواهی کرده بودند، اما در بخش‌های انکشافی هیچ توجهی صورت نگرفته است.

او گفت: «نه سرک ساخته شد و نه برق. اکنون خواست ما از حکومت طالبان این است که در راستای ساخت سرک توجه جدی کنند.»

باشندگان غور شاهراه مرکزی را راه کوتاه برای وصل‌کردن شرق و غرب افغانستان می‌دانند و می‌گویند که در صورت ساخت این شاهراه، ساکنان مناطق مرکزی، از جمله ولایت غور به سهولت‌های فراوان دست می‌یابند.

صبغت‌الله یکی دیگر از باشندگان غور می‌گوید که شاهراه مرکزی برای ساکنان این ولایت به یک کابوس مبدل شده و همواره برای مردم غور چالش‌زا بوده است.

به‌گفته‌ی ساکنان غور، با آمدن فصل زمستان و ریزش برف و باران هر از گاهی شاهراه مرکزی و راه‌های مواصلاتی این ولایت به‌روی ترافیک بسته شده و از مردم این ولایت قربانی گرفته است. آنان می‌گویند که بارها اتفاق افتاده است که مریضان به‌دلیل خرابی راه و نرسیدن به شفاخانه در مسیر راه جان باخته‌اند.

در همین حال، عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی طالبان در ولایت غور به روزنامه اطلاعات روز گفت که اداره‌ی محلی صدای مردم را به مسئولان مرکزی رسانده‌اند.

حماس همچنین گفت که مسئولان مرکزی نیز برای حل مشکلات مردم غور وعده داده‌اند اما متأسفانه این وعده‌ها هنوز عملی نشده است.

کارزار «غور محروم را دریابید» درحالی راه‌اندازی شده است که کار ساخت ۴۰ کیلومتر سرک در مسیر شاهراه مرکزی با برگشت طالبان به قدرت متوقف شده و تاکنون آغاز نشده است. معلوم نیست کار ساخت این سرک چه وقت آغاز خواهد شد.

غور در مرکز افغانستان از ولایات کوهستانی و دورافتاده‌ی کشور است که همه‌ساله با فرارسیدن فصل زمستان و ریزش برف و باران شاهراه‌های عمومی و راه‌های مواصلاتی این ولایت به‌روی ترافیک مسدود و باشندگان با چالش‌های فراوان مواجه می‌شوند.