آرشیف

2022-11-14

جام غور

طالبان در غور یک کودک ۱۵ ساله را به سه سال زندان محکوم کردند

منابع معتبر محلی در ولایت غور می‌گویند که دادگاه شهری طالبان در این ولایت یک کودک ۱۵ ساله را در شهر فیروزکوه به اتهام انجام «لواطت» به سه سال زندان محکوم کرده‌اند.

منابع روز یک‌شنبه، ۲۲ عقرب، به روزنامه ۸صبح می‌گویند که این کودک عبدالصابر نام داشته و باشنده شهر فیروزکوه، مرکز این ولایت، بوده است.

یک منبع با نام مستعار «ولی‌احمد» می‌گوید که حدود سه روز پیش به دیدن یکی از دوستانش که در زندان طالبان در شهر فیروزکوه زندانی است، رفته بود.

به گفته او، پس از دیدن دوستش، در میان زندانیان یک کودک توجه او را جلب می‌کند.

ولی‌احمد افزوده است: «وقتی چشمم به این کودک افتاد، رفتم پیشش و پرسیدم که نامش چیست و چند سال دارد. در جوابم گفت که نامم عبدالصابر است و ۱۵ ساله هستم. گفتم که در زندان چه می‌کنی؟ آیا جرمی انجام داده‌ای؟ اشک در چشمانش حلقه زد و پاسخ داد که بی‌گناه استم، جرمی انجام نداده‌ام، اما دادگاه شهری طالبان در حکم ناعادلانه مرا به اتهام انجام فعل لواطت به سه سال زندان محکوم کرده است.»

ولی‌احمد می‌افزاید که عبدالصابر برایش درباره داستان زندانی شدن‌اش بیشتر جزییات داده است؛ این‌که بخش جنایی و دادگاه شهری طالبان در غور او را شکنجه و تهدید کرده و از او اعتراف اجباری گرفته‌اند.

منبع به نقل از عبدالصابر ۱۵ ساله افزوده است: «رییس دادگاه شهری طالبان در غور مرا تهدید ‌کرد که اگر اعتراف نکنم، برایم شش سال زندان حکم صادر خواهد کرد. بخش جنایی نیز در نظارت‌خانه مرا شکنجه کردند تا این‌که مجبور شدم به جرمی که انجام نداده‌ام، اعترف کنم.»

ولی‌‌احمد در ادامه گفته است که آثار شکنجه در ناحیه پشت این کودک ۱۵ ساله دیده می‌شد.

قابل یادآوری‌ است که پس از روی‌کار‌آمدن طالبان در افغانستان، دادگاه شهری طالبان در شهر فیروزکوه تا کنون دست‌کم در نزدیک به ۱۵ مورد، شماری از جوانان دختر و پسر را به

اتهام‌ رابطه خارج از ازدواج و لواطت به زندان و شلاق محکوم کرده‌ است.

در تازه‌‌ترین مورد، ملا هبت‌الله، رهبر طالبان، به قاضیان این گروه دستور داده است که «حدود و قصاص» را عملی کنند.

این در حالی است که بر‌بنیاد قانون جزای افغانستان، افراد پایین‌تر از ۱۸ سال کودک هستند و اگر‌ مرتکب جرمی شوند، به تأدیب‌خانه‌ برده می‌شوند.

بر‌اساس این قانون، مجازات کودکی که سن دوازده‌ساله‌گی را تکمیل کرده و شانزده‌ساله‌گی را تکمیل نکرده باشد، از یک سوم حداکثر مجازاتی که برای عین جرم ارتکاب‌شده توسط اشخاص بلندتر از سن هژده‌ساله‌گی در قانون جزا پیش‌بینی شده است، بیشتر بوده نمی‌تواند.