آرشیف

2015-12-16

جام غور

شاهراه غور الی کابل برای دومین بار به روی ترافیک مسدود شد

<p dir="rtl" justify;"="">چهارشنبه 25 قوس 1394 برابر است با 16 دسامبر 2015
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور

شاهراه غور-کابل از سوی قوم تیمنی در ولسوالی دولتیار ولایت غور در اعتراض به فرار دادن یک دختر به روی باشندگان ولسوالی لعل و سرجنگل آن ولایت مسدود شد.
اعتراض کنندگان مدعی اند که دختر توسط پسر فرار داده شده است و این طرح سازمان یافته ی بود که از سوی تعداد از وکلای قوم هزاره در ولسی جرگه نیز حمایت میشد.
حدود یک ماه قبل نیز قوم تیمنی در ولسوالی دولتیار شاهراه غور-کابل را به روی ترافیک بسته بودند اما بعد از 4 روز این مسیر مشروط بر برگشتاندن دختر به خانواده اش بازگشایی شد.
عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور می گوید که هیئتی را از فیروزکوه، مرکز ولایت غور، به ولسوالی دولتیار فرستاده اند تا در بازگشایی این مسیر با قوم تیمنی صحبت نمایند. 
عبدالعزیز باشنده ولسوالی دولتیار می گوید که دختر با پسر فرار نکرده بلکه وی را فرار داده اند، وی گفت:" تلیفون و بوت های دختر در مسیر فرار وی یافت شده و همچنان قوم هزاره برای دختر از روز فرار تا الحال اجازه گفتگو با خانواده اش نداده است".
عبدالعزیز می گوید که فرار دادن دختر طرح سازمان یافته ی بود و حمایت کلی تعداد از وکلای شورای ملی را با خود داشت.
گفته میشود که قوم تیمنی خواهان حل این موضوع از مراجع عدلی-قضایی و عرفی هستند اما قوم هزاره تا اکنون به هیچ یکی از شرایط توافق نکردند.
قوم تیمنی در ولسوالی دولتیار بعد از آن برای دومین بار مسیر شاهراه غور-کابل را به روی ترافیک (لعل و سرجنگل) مسدود کرد که یک روز قبل محمد صادق یوسفی عضو اسبق شورای ولایتی غور در صفحه فیسبوکش عطا محمد بزرگ قوم تیمنی را متهم به حق تلفی قوم هزاره نمود.