آرشیف

2005-6-9

جام غور

زده خورد در ولسوالی تیوراه ولایت غور

زده خورد در ولسوالی تیوراه ولایت غور
دو فرمانده محلی در ولسوالی تیواره ولایت غور روزگذشته  به زده خورد مسلحانه پرداخته اند،مسوولین امنیتی ضمن تائید این خبر از تلفات جانی و مالی ابراز بی اطلاعی نمودند. مسوولین امنیتی ولایت غور ضمن تائید این خبر مدعی می باشند که اینها افراد غیر مسوولی می باشند که هنوز سلاح در دست دارندو امنیت منطقه را از بین می برند. در این حال عده ای زیاد از باشنده گان ولسوالی تیواره ولایت غور که تحت ساحه زده خورد این دو فرمانده جنگ به سر می برندند  از خانه هایشان متواری شده و به مناطق امن فرار نموده اند. نثار احمد جویا 34 ساله یکتن از باشنده گان ولسوالی تیواره ولایت غور در این مورد گفت:" روز گذشته دو قوماندان که از گذشته ها میان هم زده خورد انجام میدادند باز به جان هم افتاده اند و به حدود 50 خانه را از منطقه تحت جنگ فرار داده اند.وی افزود:" این جنگ به صورت دوامدار نیست بلکه گاهی اوقات با حملات راکت انداز و کلاشنیکوف صورت می گیرد". میا جان کاکر 28 ساله در این مورد گفت:" احتمال خیلی زیاد می رود که تعدادی در این زده خورد کشته و زخمی شده باشند و چون که در مرحله اول زده خورد بسیار شدید بود . وی همچنان علاوه کرد:" درقریه بزک دو خانه تخریب شده بود. الحاج نبی الله قانع 55 ساله یکتن دیگر از باشنده گان ولسوالی تیواره ولایت غور در این مورد گفت:"این دو قوماندان در گذشته ها هم گاهی اوقات به جان همدیگر لشکر کشی می کردند که مسوولین امنیتی منطقه به فکر آنها نیستند. وی افزود:" این وضعیت برای ما مردم کاملا غیر قابل تحمل می باشد چرا که هر از چند گاهی اینها به جان هم می افتند و باعث کشته شدن عده ای می گردند. فیض الله صالحی قوماندان امنیه ولایت غور ضمن تائید این خبر در مورد تلفات این زده خورد چیزی نگفت . اما وی ادعا کرد:" چنین  افراد مسلح غیر مسوول در تمام افغانستان موجود می باشند و تا صلاح و مهمات از میان آنها جمع آوری نشود هیچ امکان ندارد که جلوی چنین حرکاتی را گرفت.آقای صالحی همچنان گفت:"ما کوشش می کنیم تا امنیت را در منطقه کاملا حکمفراما بسازیم و کسانی که دست به چنین اعمالی زندند را دستیگر کنیم. ولسوالی تیواره حدودا در 200 کیلومتری چخچران مرکز ولایت غور موقعیت دارد
 
جلسۀ وکلا، نمایندگان وتحصیل کرده های ولایت غور در کابل.     
نماینده گان ولسی جرگه ومشرانو جرگۀ ولایت غور  امروز پنجشنبه 25 حوت 1384 جلسۀ بزرگ را با اشتراک دانشمندان وتحصیل کرده های ولایت غور در کابل دائر وتصامیم را به خاطر بهبود وضعیت غور اتخاذ نمودند.هدف اساسی این جلسه را نحوۀ سهمگیری متخصصین ودانشمندان ولایت غور در دولت وتثبیت بودجۀ کافی انکشافی متوازن ومتعادل با سائر ولایات به ولایت غور بوده است. حاضرین مجلس محترم داکتر محمد ابراهیم ملک زاده نمایندۀ ولایت غور در ولسی جرگه را به حیث نمایندۀ با صلاحیت خود تعین نمودند.تا زمینۀ ملاقات با رئیس دولت واعضائی کابینه را مساعد واز آدرس کل مردم غور درین محافل صحبت نماید. اشخاص شامل در مجلس علاوه از نمایندگان ولسی جرگه ومشرانو جرگه عبارت بودند از.  داکتر محمد انور غوری ،استاد خالقداد فیروز کوهی ،استاذ ظریف از اساتیذ پوهنتون وبرخی محصلین. قوماندان احمد مر غابی،  کمال الدین مودودی، فضل احمد کوهستانی .محمد حسین خادم ، محمد داود غفاری،وجمع دیگر ازموی سفیدان ولایت غور.استاذ خیرالا حد رئیس شورائی غور در کابل،  استاذ عبدالغیاث، مولوی غلام محمد حقجو، جنرال عبدالحق، جنرال یارگل ودگروال نوراحمد.نور احمد خسروی وغیره
.
ولایت غور از جمله 13 ولایتی است که دران کشت خشخاش درسال 2005 افزایش یافته است. .
  ( دوشنبه 06 مارچ 2006 برابر با  15 حوت 1384 )
وزارت مبارزه با مواد مخدر افغا نستان سروی اخیر دفاتر ملل متحد را که در مورد کشت کوکنار در سال 2005  صورت گرفته بود طی یک گذارش مفصل به نشر رسانید.درین گذارش آمده است که در سال 2005 کشت کوکنار در سیزده ولایت افغانستان افزایش یا فته است که ولایت غور نیز ازان جمله میباشد.ودر 16 ولایت کشت کوکنار به حالت خود باقی مانده ودر سه ولایت نورستان ،سمنگانوسرپل کاهش یافته است.
 
شورائی ولایتی ولایت غور مشکلات آن ولایت را به مر کز گذارش دادند.
  ( دوشنبه 06 مارچ 2006 برابر با  15 حوت 1384 )
شورائی ولایتی ولایت غور  که جهت تشریح مشکلات ونیاز های مردم ولایت غور به کابل دعوت شده بودند بعد از یکهفته جلسات مکرر با مقامات دولت دوباره دست خالی به غور بر گشتند.   شورائی ولایتی با جمع موی سفیدان ضمن بر شمردن مشکلات عدیدۀ آن ولایت از شیوع بی امنیتی در مناطق، گسترش فساد در ادارات دولتی ، کم کاری وبی کفایتی شخصی والی وقوماندان امنیۀ ولایت نیز یاد آوری نمودند. طی سالهای گذشته نیز شکایت از مسئولین ولایت جزء از مصروفیت های زمستانی بعضی قوماندانان جهادی وموی سفیدان آن ولایت بوده است.

بمبهای پاکستانی به نام شاهان افغانستان
 ( چهار شنبه 22 فبروری برابر با 2 حوت 1384 )
وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با ارسال نامه رسمی به پاکستان، از آن کشور خواسته است سلاح های خود را به نام اقوام ساکن در افغانستان مسمی نکند.  بر اساس گزارشها، اخيرا دولت پاکستان تعدادی سلاح های توليد شده در اين کشور را به نام قوم های غوری ها و ابدالی ها مسمی کرده است. سيد مخدوم رهين، وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان به بی بی سی گفت: "عبدالی ها و غوری ها دو خانواده سلطنتی در افغانستان بوده اند که صدها سال پيش موفق به تسخير نيم قاره هند شدند."  او افزود: "ما از مقامات پاکستان می خواهيم از نامگذاری وسايل کشتار به نام اقوام معتبر افغانستان خودداری کنند.
 
  پاکستان موشک ميان برد جديدی را آزمايش کرد 
از سال 1998 پاکستان چند موشک از نوع غوری را با موفقيت آزمايش کرده است                     
مقامات ارتش پاکستان اعلام کرده اند اين کشور يک موشک ميان برد جديد را با موفقيت آزمايش کرده که قادر به حمل کلاهک هسته ای نيز هست. اين موشک که "هاتف پنج" نامگذاری شده و يک هفته پس از آغاز زمامداری دولت جديدی در هند آزمايش می شود 1500 کيلومتر برد دارد و براساس گزارش ارتش پاکستان از نقطه نامعلومی به سوی هدف خود شليک شده است. سخنگوی ارتش پاکستان گفته است که اجرای آزمايش اين موشک قبلا به اطلاع مقامات هندی رسيده بود. به گفته وی پاکستان در صدد بهبود توان موشکی اين کشور است و آزمايش روز شنبه، 29 مه، در راستای دستيابی به همين هدف صورت گرفته است. موشک جديد از نوع موشک های غوری ساخت پاکستان است که برنامه توليد و تکميل آنها از سال 1998 آغاز شده است.  به گفته سخنگوی ارتش پاکستان، موشک جديد پس از طی يک مسافت 900 کيلومتری به هدف خود اصابت کرد. اجرای اين آزمايش يک روز پس از برگزاری مراسمی به مناسبت ششمين سالگرد آزمايش موفقيت آميز بمب هسته ای پاکستان انجام شده است. مقامات پاکستانی همواره تاکيد داشته اند که برنامه های تسليحاتی اين کشور صرفا واکنشی نسبت به دنبال کردن برنامه های مشابه توسط هند است. دو کشور هند وپاکستان از زمان کسب استقلال در سال 1947 بر سر حاکميت بر کشمير اختلاف داشته و سه بار وارد جنگ تمام عيار با يکديگر شده اند. ظفرالله جمالی، نخست وزير پاکستان، در محل اجرای آزمايش موشکی حضور داشت و در سخنانی گفت که اين کشور هرگز در مورد سياست برخورداری از حداقل توانايی هسته ای به منظور جلوگيری از حمله خارجی مصالحه نخواهد کرد.
 
نماینده گان ولایت غور به کمیسیون های مختلف پارلمان عضویت حاصل نمودند.
 (15 فبروری 2006 برابر با 26 دلو 1384)
برای عضویت در أکثر کمیسیو نها رأئی گیری صورت گرفت  ووکلای ولایت غور به کمیسیون های ذیل  عضویت حاصل نمودند.
1:- محترم قاضی عبدالقادر امامی عضو کمیسیون تقنینی .
2:- محترمه رقیه نائل عضو کمیسیون مواصلات ومخابرات .
3:- محترم داکتر محمد ابراهیم ملکزاده عضو کمیسیون دفاع وامنیت داخلی .
4:- محترمه دوکتوره نوش آفرین شـــهاب دولتی عضو کمیسیون صحی .
5:- محترم حاجی محمد قربان عضو مؤقتی کمیسیون اقتصادی.
6:- محترم مولوی دین محمد عظیمی عضو کمیسیون امور معارف وتحصیلات عالی .
برای تعین رؤسائی کمیسیون ها رائی گیری مجدد صورت میگیرد. تا هنوز از غور محترمه داکتر نوش آفرین کاندید ریاست کمیسیون صحی پارلمان میباشد.
 
 تمام مناطق ولایت غور از روز دوشنبه به این طرف زیر بارش برف وباران قراردارد.
 (14 فبروری 2006 برابر با 25 دلو 1384 )
حیدر خان سر پرست ریاست مخابرات ولایت غور طی تماس تلیفونی اظهار داشت که در اثر ریزش برف وباران شدید در مناطق ولایت غور راه های مواصلاتی مسدود گردیده است.اوگفت در زمستان سال جاری بر خلاف ولسوالی ها  در مرکز چغچران ریزش برف بیسیار کم بوده که باعث مأیوسیت مردم گردیده بود اما با ریزش این برف  که با رطوبت زیاد همراه بوده  مایۀ خورسندی وامید مردم به اینده وبهار خوب شده است. قابل یاد آوری است که سر ازاین تاریخ ریاست مخابرات ولایت غور گذارش تحولات خبری ولایت غور را به سایت جام غور به عهده گرفته است که کمک  وهمکاری قابل قادر به حساب میرود.
 
تعمیررالحاقی لیسۀ سلطان علاء الدین غوری بنام لیلیۀ مؤقتی این لیسه تکمیل گردید.  (14 فبروری 2006 برابر با 25 دلو 1384 )
از سالها به این طرف لیسۀ سلطان علاءالدین غوری در چغچران فا قد تعمیر لیلیه میباشد وشاگردان شامل در لیلیه در تعمیر های کهنۀ محبس خانه ولایت وغیره شب سپری میکردند . در اثر بی توجهی مقامات وزارت معارف به این مشکل مردم غور مجبور شدند درسال 2003 میلادی مبلغ دوملیون وسه صدهزار افغانی جهت إعمار لیلیه از تمام مناطق غور جمع آوری نمایند اما مبلغ متذکره کافی نبود تا اینکه وزیر فوائید عامه در سال 2005 وارد چغچران شد ومبلغ سه ملیون افغانی از بودجۀ این وزارت به خاطر إعمار لیلیه علاوه کرد. ازان جائیکه تیم باز سازی ولایتی إعمار لیلیه را در غرب شهر شروع کرده اند مقام ولایت تصمیم گرفت از پول کمک تعمیر مؤقتی بنام لیلیه در جوار لیسه ساخته شود. وحین تکمیل لیله این تعمیر مؤقتی  به دسترس مدیریت تدریسی لیسه قرار گیرد ودر انکشاف صنوف درسی از وی استفاده شود.
 
وکلا ونماینده گان ولایت غور چگونگی تمدید شاه راه کابل هرات را از مسیر غور مورد بر رسی قرار دادند.
 (12 فبروری 2006 برابر با 23 دلو 1384)
طبق برنامه های وزارت فوائد عامۀ دولت جمهوری اسلامی افغانستا ن چغچران مرکز ولایت غور محل تقاطع دو شاهراه عمومی است که کشور را از شرق به غرب واز شمال به جنوب وصل مینماید. وکلا ونماینده گان ولایت غوردرین مورد بحث و درموردتمدید شاه راه ها طرح های ذیل را پیشکش نمودند.
1:- شاه راه کابل هرات بعداز چغچران با عبور از بند باین – ولسوالی دولینه –شهرک – تولک فارسی شیندن
   درین وریانت مناطق بیشتر زیر پوشش قرار میگیرد ومنافع بیشتر به مردم دارد با فاصلۀ ومصرف زیادتر. ویا اینکه از چغچران مسیر بره خانه بیدان منار جام غوک وکمنج تا هرات که فاصلۀ کوتاه است واما از حاشیۀ غور عبور مینماید.
2:- شاهراه که شمال را به جنوب وصل میکند. مزار تا نیمروزو چاه بهار. عدۀ بر این نظر اند که این شاه راه از طریق فاریاب از مناطق ولسوالی چهارصده وغلمین عبور نموده به مرکز چغچران وصل گردد. با فاصله ومصرف کمتر. اما عدۀ بر این عقیده اندکه ازچهارصده باید به طرف مرغاب تمدید شود وبه دولت یار به سرک عمومی وصل گردد درین صورت ساکنان ولایت غور علاوه از فاریاب به ولایات جوزجان وسرپل نزدیکتر میشوند ومنافع بیشتر را در بردارد. محل دیگر که مورد مناقشه تمدید سرک مزار تا نیمروز با عبور از بند بایان دولینه پسابند تیوره پرچمن گلستان ودلارام است. ویا از طریق پسابند باغران تا موسی قلعه وگرشک به سرک عمومیوصل گردد. نوت : یکی از نمایدگان طی تماس تلیفونی خواهان نظر صاحب نظران غور در خارج از کشور درین زمینه شد.
 
طرح های انتقادی نماینده گان پارلمان ومشرانو جرگۀ ولایت غور در آستانۀ رائی إعتماد به کابینۀ دولت. 
(11 فبروری 2006 برابر با 22 دلو 1384 )
نمایندگان ولایت غور در مجلس ملی  افغانستان با برخی از موی سفیدان واعضائی شورائی ولایتی که به کابل آمده طی دوروز نشست ها وجلسات مکرر در کابل طرح ها وپیشنهادات انتقاد آمیز خویش را در آستانه رائی إعتماد به کابینه توحید وتنظیم نموده که برخی ازین پیشنهاد چنین گذارش شده است.
. 1:- از لحاظ سهمگیری ومشارکت در حکومت.: ولایت غور یگانه ولایت است که درتمام دستگا های دولت اعم از وزرارت خانه ها وسائر ادارات دولتی کارمند حتی در سطح معاون رئیس هم ندارد.وکا ملا از صحنه سیاست وادارۀ کشور کنار زده شده است.
2:- از لحاظ باز سازی : در بازسازی غور توجۀ بسیار اندک صورت گرفته چنانچه ادارۀ استحکام وثبات ملی افغانستان که باز سازی ادارات دولتی را طور استندرد به عهده دارد  علاوه ازاینکه درغور هیچ کاری را انجام نداده سهم غور را نیز به ولایات دیگر بخشیده  است.
3:- ریاست شورا های همبستکی ملی وزارت إنکشاف دهات از جملۀ نه ولسوالی صرف دو ولسوالی ولایت غور را با گوشۀ از مرکز ولایت زیر پوشش پروژه های این وزارت قرار داده  سائر ولسوالی ها حتی سروی هم نشده اند. وآنعده پروژه هائیکه عملی شده بسیار محدود وبی کیفیت است.
4:- از لحاظ عرضۀ خدمات صحی: ولایت غور از نیاز مند ترین ولایات کشوراست  علاوه از مناطق دور دست مرکز ولایت وولسوالی ها کلینیک مجهز به لوازم طبی ندارد . نبود داکتر، متخصص و أدویۀ کافی از مشکلات است که هر لحظه مردم ما به آن مواجه اند. در ولایت غور نه بانک خون وجود دارد ونه هم گروپ خون برای مریضان تعین میشود.  ودر تمام ولایت غور داکتر نسائی وجود ندارد سالانه صد هازن در اثر مریضی  هائی ولادی نسائی جان خود را از دست میدهند .                                                                                                                                
5:- از لحاظ معارف:  کمبود معلم، نبود لوازم درسی  ومحیط سالم تعلیم وتربیه درتمام ولایات کشور مشکل قابل محاسبۀ است اما در ولایت غور از حد محاسبه ویا دداشت بیرون است. ریاست محترم دولت فرمان منظوری یک باب دارالمعلمین را در تمام ولایات کشور صادر نمود  تا هنوز سه سال از عمر این فرمان میگذرد اما در ولایت غور روی دلائل عدیدۀ عملی نشده است. در حالیکه در ولایات دیگر این دارارلمعلمین ها به پوهنتون ارتقا یافته است. محصل ولایت غور اگر از فا کولتۀ حقوق فارغ گردد به سختی میتواند به در وازه های وزارت خارجه آمد وشد نماید. اما محصلین ولایات دیگر رأسا به نماینده گی های سیاسی کشور در خارج مقرر میشوند.
6:-. از لحاظ برخوردهای اجتماعی: تمام أعضای کابینه ودولت بلا إستثنا  برای مردم غور تبعیض را قائل اند  اول مردم غور را به دربار خود نمی پذیرنذ  ودرصورت پذیرش با لبخند سرد ووعده های غیر عملی رخصت شان میکنند.ما خواهان رفع تبعیض وتعمیم عدالت اجتماعی در کل کشور میباشیم 
7:- از لحاظ اقتصادی: از آنجائیکه ولایت غور یکی از ولایات مرکزی وکم عاید کشور بوده  دولت بودجۀ سالانۀ ولایت غور را مطابق به معاش عادی کارمندان در نظر میگیرد که بدین ترتیب برای باز سازی ویا ترمیم تعمیرات دولتی ویا تنظیفات شهری وپارک های تفریحی وغیره وجوه مورد ضرورت را در نظر نمیگیرد بناء ما از دولت تقاضا مینمایم تا تعین وتثبیت بودجه های انکشافی ولایات را طور صریح وروشن در شورای محترم وزراء تصویب وبودجۀ سالانۀ ولایات از طریق رسانه های اطلاعات جمعی کشور به سمع همگان رسانیده شود  تا وزرائ محترم مطابق ذوق وسلیقه وارتباطات شخصی با والی ها وولایات طزر انفرادی درتاریکی به تقسیم بودجه تصمیم نگیرند وتفاوت تقسیم بودجه به میزان قضاوت مردم گذاشته شود. از  زمان سقوط رژیم طالبان تا کنون هیئات عالی رتبۀ دولت  به نوبت در ولایت غور سفر ووعده های را به مردم سپرده  اند هرگاه یکی ازین وعده هارا عملی نموده باشند بفر مایند ما برای ابد ممنون شان هستیم.  ما از ریاست محترم دولت وکابینۀ شان تقاضا مینمائیم  تا ماه یکمرتبه جلسات شورائی وزیران را به مشکلات ولایات تخصیص داده وطور نوبت نمایندگان  ولایات را  با خود در جلسه شریک سازند. تا بدین وسیله از مشکلات ولایات آگاه وبه مشکلات شان رسیده گی به عمل آید. 
 
شورائی علمائی ولایت غور مسئولین روز نامه های کشور های اروپائی را محکوم کردند
 ( 9 فبروری 2006 برابر با 20 دلو 1384)
        روز چها رشنبه هشتم فبروری  تظا هرات مسالمت آمیز به رهبری شورائی علمائی ولایت غور در مرکز چغچران بر گذار گردید. مردم ولایت غور با شعار های مرگ بر دشمنان إسلام  خواستار محاکمۀ روز نامه نگاران که کارکاتور را نشر کرده اند شدند. علمائی ولایت غور غربی هارا متهم به نا آگاهی نسبت به مقد سات اسلام نمودند وایشان را مسبب ومقصر قتل ها وخسارات ناشی از تظاهرات خشونت آمیز در کشور های جهان دانستند.
 
نمایندگان ولایت غور در ولسی جرگه ومشرانو جرگه جلسۀ مشترک را بعد از ظهر امروز در کابل دائر نمودند.
 سه شنبه 7 فبروری 2006
طبق راپورهای واصله وکلائی مردم غور در پارلمان ومجلس سنائی کشور باجمع موی سفدان وآعضائی شورائی ولایتی بعد از ظهر امروزدر کابل شورائی مشترک رادائر وروئی مشکلات  ولایت غور وطرح آن در دومجلس کشور طور هم آهنگ بحث ومشوره نمودند. ایشان در مورد اتخاذ موقف واحد در مورد تحولات سیاسی درداخل دولت نیز تصامیم را اتخاذ نموده اند . جز ئیات فیصله ها  عندالموقع نشر خواهد شد.
 
صادرات مواد زراعتى ومالدارى ولايات غربى کشور افزايش يافته است
صادرات اقلام زراعتی ومالداری حوزۀ غرب کشور، درسال جاری به بيش از سيزده ميليون و دوصدوهشت هزار دالرامريکايى  رسيده است . غلام قادر اکبر، رئيس اتاقهاى  تجارت وصنايع ولايت هرات  به آژانس خبرى پژواک گفت که   ميزان صدور محصولات واقلام توليدى  اين حوزه (ولايات هرات ، فراه ، بادغيس و غور ) در سال گذشته  به حدود ده ميليون دالر مى  رسيد .آقاي اکبر دليل افزايش اين صادرات را لغو ماليات محصولات وتوليدات صادراتى  وپديدار شدن بازارهاى  جديد خارجى دانسته و افزود که  اين يک افزايش اضافه ازبيست درصد را نشان مى  دهد . اين درحاليست که بر اساس فرمان مورخ اواخر ماه سنبله سال جارى حامد کرزى  رئيس جمهور کشور ، ماليات برصادرات توليدات کشور  براى سه سال و محصول گمرکى مواد خام وارداتى صنعت قالين بدون قيد زمان  معاف گرديده است .    رئيس اتاقهاى تجارت هرات   بيشترين ميزان صادرات را شامل انواع  ميوه   خشک از قبيل  مغزبادام ، چهارمغز، کشمش وگياهان طبى از جمله شيرين بويه  و زيرۀ  سفيد و محصولات حيوانى شامل پشم  خوانده و علاوه نمود که اين اقلام  به کشورهاى  عربى  وبعضاً همسايه و تعدادى  ازممالک اروپايى  صادر شده است . سيد عبدالحکم خطيبى مدير حفاظت نباتات وقرنطين رياست زراعت هرات،  که يک مرکز کنترول ونظارت برکيفيت محصولات وتوليدات صادراتى  است ، با تائيد ازدياد صادرات   اظهارداشت : (( از حمل سال جارى  تا اخير ماه جدى  بيش از يکهزار ودوصد سند تائيد کيفيت به سى  شرکت تجارتى  بخاطر انتقال اضافه از يازده ونيم هزار تُن از محصولات وتوليدات داده شده است.)) اين تحول در حالى رونما شده است که تجار هميشه ازاخذ ماليات بر صادرات و محصول گمرکى بر مواد خام شکايت داشتند و مسؤولين دولتى در زمينۀ حل اين مشکلات به آنها وعده مى دادند  . محمد صادق عظيمى  رئيس شرکت تجارتى  مصطفى  سينا ازجمله صادر کننده گان سال گذشته مى گويد که  درسال جارى  بيش ازدوصدو پنجاه تُن ريشه بيخ که ازجمله گياهان طبى  بوده و درمناطق کوهستانى  هرات بشکل خودرو مى  رويد ، از طريق اين شرکت به کشورترکيه صادر شده است.  وي لغوماليات برصادرات را ازجانب دولت گام ارزشمند دانسته و متذکر شد : (( حالا بازار فرو ش محصولات وتوليدات داخلى  درخارج از افغانستان خوب است  .))  عبدالظاهر بهادرى  رئيس مجتمع غذايى  صدف  در مورد صادرات داخلى به خارج مى  گويد که  يک مجتمع درجريان سال جارى ، ماهانه اضافه  از يک صد وبيست  تن بيسکويت آناتاب را شامل پنج نوع به مبلغ تقريباً   دوصدو چهل هزار دالرامريکايى  به کشور پاکستان صادر نموده است . افاي بهادرى  در حاليکه گفت که آنها درسال گذشته اصلاً صادراتى  نداشتند، اظهار اميدوارى  نمود که با طرح هاى  حمايتى دولت ،صنايع داخلى  رشد نموده وتوانايى  صدور اقلام توليدى  داخلى  را به ديگر کشور ها بدست آورند.