آرشیف

2009-6-11

جام غور

ریزش برف و باران بی سابقه در غور

ریزش برف وباران بی سابقه در غور

دوشنبه 19 دلو 1388 برابر با 8 فبروری 2010

جام غور

طبق گزارشهای واصله از مناطق مختلف ولایت غوری طی هفته جاری بارانها وبرف های بی سابقه  زندگی عادی مردم را به چالش کشیده است.در اثر ریزش باران وبرف تر سیل وآب خیزی غیر منتظره مردم را غافلگیر وباعث مسدودیت راه ها شد وعلاوه ازان هزاران اصله درخت مثمر وغیر مثمر از ریشه به زمین افتیده وزمین های زراعتی در معرض برش اب ها قرار دارد مواشی در زیر انبار استبل های ویران به هلاکت رسیده است..به هر حال مردم خیلی راضی به نظر میرسند که از خوف خشکسالی نجات یافتند.

 

سيلاب در فراه جان يازده تن را گرفت

 اژانس خبرى پژواک

یکشنبه 18 دلو 1388 برابر 7 فبروری 2010

در  اثر جارى شدن سيلاب در ولسوالى پرچمن ولايت  فراه ، تا حال از کشته شدن ١١ تن خبر داده شده است . محمد يونس رسولى معاون ولايت فراه ، عصر امروز (١٧د لو) به آژانس خبرى پژواک گفت که  ٦ خانم و ٥ طفل شامل کشته شده گان مى باشند .  وى افزود که اين ارقام  به اساس گزارشى  است که  ظهر امروز دريافت نموده، اما شايد ارقام افزايش يابد .  وى افزود که اجساد افراد مذکور تا هنوز لادرک مى باشد .رار معلومات موصوف ، باران مسلسل آب دريا ى فراه رود را طغيانى نموده و باعث جارى شدن سيلاب گرديده است .  به گفته معاون والى ، وى خبر هلاک  شدن ٢٠٠٠ راس مواشى و تخريب  صدها  جريب زمين زراعتى را نيز دريافت نموده است . 

عين الدين همدرد باشنده پرچمن و نماينده مردم فراه در ولسى جرگه  گفت که  سيلاب  مناطق  نزگان و کمرک که شامل ١٥ قريه است ، متضرر نموده . وى افزود : (( هنوز هم از شدت سيلاب کاسته نشده . ))  عبدالکريم شفق سرپرست کميته مبارزه با حوادث ولايت فراه ، به آژانس خبرى  پژواک گفت که آنها نيز از کشته شدن ١١تن ا طلاع بدست آورده اند .  اما وى گفت که آنها به دليل نبود امکانات نتواسته تا حال همراى متضررين کمک کند . شفق افزود که  مناطق خسارمند شده از مرکز فاصله زيادى دارد و فردا در مورد تصميم گرفته خواهد شد .  ولسوالى پرچمن،در سمت شرق شهر فراه در فاصله حدود ٤٠٠ کيلومتر موقعيت   دارد . اين ولسوالى که درياى فراه رود از آن عبور ميکند، با ولايت غور سرحد مشترک دارد. 

 

برگزاری نمایشگاه آثار هنری بزم سوری در شهر فیروزکوه

یکشنبه 11 دلو 1388 برابر با 31 جنوری 2010

جام غور

بتاریخ 8 و 9 دلو 1388 سال روان از طرف ریاست اطلاعات و فرهنگ و نهاد فرهنگی توسعه ملی در سالون ریاست اطلاعات و فرهنگی ولایت غور نمایشگاه از آثار هنری هنرمندان و نقاشان برگزار گردید. این نمایشگاه که بخاطر تشویق هنر و هنرمندان برگزار شده بود از همه هنرمندان بخاطر اشتراک درین نمایشگاه دعوت به عمل آمده بود.

درین نمایشگاه اکثرآ کار های هنری استاد محمد ندیم غوری و محمد الله یعقوبی و دیگر هنرمندان به نمایشگاه گذاشته شده بود. و همچنان بعضی تابلو هایی از اطفال دارالایتام و هم چنان بعضی تصاویر از اطفال کشور لیتوانیا به مدت دو روز بر روی هنردوستان و علاقه مندان به نمایش گذاشته شده است. البته قابل ذکر است که ازین نمایشگاه استقبال کمی صورت گرفته است و تعداد کمی از مردم درین نمایشگاه اشتراک کرده اند

 

ملاقات جمعی از فرهنگیان و جوانان ولایت غور در کابل با وزیر اطلاعات و فرهنگ

پنجشنبه 8 دلو 1388 برابر با 28 جنوری 2010

جام غور

بتاریخ 7/11/1388 دیپلوم انجنیر عبدالرحمن غوری و نثار احمد حبیبی غوری با جمعی از جوانان متعهد و با احساس غور ملاقات تعارفی را با جلالتمآب دکتور سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ کشور انجام دادند و بخاطر فعالیت های فرهنگی فرهنگیان غور و توجه به آثار باستانی و تاریخی غور صحبت بعمل آمد و جناب وزیر اطلاعات و فرهنگ بسیار دلسوزانه وعده همکاری دادند و در مورد تدویر سمینار امپراطوری غوری ها در سال 1389 وعده دادند که طور مشترک از جانب وزارت اطلاعات و فرهنگ و بنیاد فرهنگی امپراطوری غوری ها تدویر خواهد شد و سهم فعال و حمایت و پشتیبانی همه جانبه را اعلان نمودند پیشنهاد جوانان غور در مورد اعمار یک کلوپ جوانان در غور مورد تائید جناب وزیر صاحب قرار گرفت و در مورد هنر موسیقی محلی غور نیز از جانب وزیر صاحب تأکید بعمل آمد..

درین ملاقات تندیس منارم جام – سه لوح یادگاری سلطان غیاث الدین غوری، سلطان شهاب الدین غوری و سلطان رضیه غوری با 9 جلد کتاب که طی یکسال گذشته چاپ و مرتبط با تاریخ غوری ها و مسایل اجتماعی بود به وزیر اطلاعات و فرهنگ اهدا گردید و ضمناً مطلب که پیام تبریکی غوری ها و یک سلسله پیشنهادات در ارتباط با غور و فرهنگیان غور و توجه به ولایت غور بود تقدیم گردید. همچنان یک کاپی از قطعنامه سمینار بین المللی 1388 غوری ها به وزیر اطلاعات و فرهنگ تقدیم گردید و در آخر چند قطعه عکس از دروازه مسدود شده آرامگاه سلطان بزرگ غیاث الدین غوری نیز به وزیر اطلاعات و فرهنگ تقدیم شد.

 

دعوت دفتر جهانی غذا از رؤسای انکشاف ملی غور به هرات.

یکشنبه 4 دلو 1388 برابر با 24 جنوری 2010

جام غور

طبق راپور های واصله رؤسای انکشاف ملی ولایت غور بشمول رئیس انکشاف دهات به دعوت دفتر پروگرام جهانی غذا دبلیو اف پی جهت اشتراک در سیمینار استراتیژی انکشاف ملی تمام کار مندان این بخش در حوزه غرب وارد هرات شده اند.این سیمینار روزسه شنبه 25 جنوری دائر وتا اخر هفته ادامه خواهد یافت.واینکه این سیمینار دارائی چه بر نامه های خاص خواهد بود معلوم نیست اما در مجموع دفتر بر نامه غذائی جهان در جهت تر میم وإحداث سرک ها  وحفر چا ها وغیره زیر بر نامه کار در برابر غذانقش فعال داشته .این در حالی است که اجوره حدود پنجهزار نفر در ولسوالی های تیوره وپسابند تا هنوز پرداخته نشده است.