آرشیف

2021-12-4

جام غور

دو پوسته امنیتی بخاطر محافظت از منار جام غور ایجاد شد.

دو پوسته امنیتی بخاطر محافظت از منار جام غور ایجاد شد.

مقامات امنیتی و مسئولان محلی طالبان غور روز گذشته ضمن دیدار از منار باستانی جام از وضعیت بدی منار ابراز نگرانی کرده و نیز یک تیم ۳۰ نفری نیروهای شان را بخاطر تامین امنیت این منار گماشته اند.
آنان دراین دیدارشان از فروپاشی منارجام غور هشدار داده اند.
مولوی احمدشاه دین دوست، والی غور که به دیدار منارجام رفته می‌گوید:« هدف از سفرما دیدن از وضعیت منار جام بود که ما در ۵۰ متری این منار که بالا رفتیم علایم از فروپاشی آن را متوجه شدیم.»
والی طالبان غور از سازمان یونسکو وسایر نهاد های بین المللی می‌خواهد تا به وضعیت منار جام توجه کنند در غیر آن این منار فرو می‌ریزد.
ازسوی هم مولوی عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که مسئولان دولت پشین هیچ توجه‌یی به وضعیت این منار نداشته و نیاز جدی می‌رود تا دیوارهای استنادی اساسی در مسیر رودخانه جام ساخته شود تا این منار را از خطرسیلاب‌های موسوی نجات دهد.
موصوف می‌گوید:« بدنه منارجام از اثر سیلاب ها واحوادث تخریب شده و تزیینات آن از بین رفته است، ما هم انتظار داریم تا این منار بازسازی شود در غیر آن منار کج شده و درحال تخریب است.»
درهمین حال مولوی حمدالله لبیب،‌ قوماندان امنیه طالبان غور می‌‌گوید که آنان دراین سفرشان یک قطعه ۳۰ نفری نیروهای شان را بخاطر تامین امنیت و حفاظت از منار جام گماشته‌اند.
قوماندان امنیه‌غور می‌گوید:« یک پوسته امنیتی سی نفری را در خود منار جام ایجاد کردیم و یک پوسته ده نفری دیگر را در منطقه الله یار در مسیر راه منار جام بخاطر تامین امنیت منارجام ایجاد کرده‌ایم.»
پیش ازاین نیز مسئولان حکومت پشین و باشنده گان این ولایت ازوضعیت بدی منارجام بارها ابراز نگرانی کرده‌، اما باوجود اینکه سازمان یونسکو دو میلیون دالر را برای بازسازی و حفاظت از این منار اختصاص داده بود،‌ اما تاهنوز هیچ کاری برای بقایی منارجام صورت نگرفته است.
منارجام غور پس از منارقطب دهلی نو،‌ دومین منار خشتی جهان است. این منار در ولسوالی شهرک غور در میان دره های سربه فلک کشیده منطقه جام واقع شده است.
منارجام درسال ۲۰۰۲ در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان یا سازمان یونسکو و در دهم دسمبر ۲۰۲۰ درفهرست میراث های فرهنگی جهان اسلام قرار گرفت.
منارجام غور ۶۳ میتر ارتفاع دارد و در زمان امپراطوری غوریان توسط سلطان غیاث‌الدین غوری ساخته شد.
معروف سیدی