آرشیف

2015-12-29

جام غور

دو قوم بزرگ در غور به اختلافات 30 ساله شان نقطه پایان گذاشتند

سه شنبه 8 جدی 1394 برابر است با 29 دسامبر 2015
نویدالله پژواک
وبسایت جام غور
 
اقوام مهری و رضا که از 3 دهه به اینسو درگیر اختلافات قومی بودند و حدود 300 تن از طرفین در این میان کشته شده بود، امروز سه شنبه یکدیگر را به آغوش کشیده و اختلافات شان را نقطه پایان گذاشتند.
محفل که در مسجد جامع شهدا در شهر فیروزکوه برگزار شده بود سران این دو قوم در حضور داشت غلام ناصر خاضع والی غور، جنرال غلام مصطفی محسنی قوماندان امنیه، حاجی فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی، مولوی عصمت الله ندیم رئیس شورای علما و شهروندان فیروزکوه یکدیگر را به آغوش کشیدند.
عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور می گوید که این دو قوم در صلح نامه ی 6 ماده ی شان اعلام داشتند که هیچ فرد و گروهی از این دو قوم علیه یکدیگر اقدام مسلحانه نمیکنند و همچنان هیچ گونه حساب و کتابی، دیت و خسارات جنگی سر از تاریخ آشتی قومی، در میان نخواهد بود.
قبل ازین نیز اقوام تایمنی و رضا در یک حرکت بی سابقه خود جوش باهم آشتی کردند که از چند ماه به این سو این دو قوم در مناطق یکدیگر بگونه آزادانه و بدون کدام حراس رفت و آمد دارند هم چنان گفته میشود که سران رضا و تایمنی اکثراً یکجا در ضیافت ها و محافل کنار هم دیگر استند.
اختلافات قومی در ولایت غور یکی از چالش های بزرگ امنیتی محسوب میشود که در حال حاضر سه قوم بزرگ (تایمنی، رضا و مهری) که همواره گزارش های درگیری و قتل و کشتار آنان در رسانه ها منتشر میشد، اختلافات شانرا نقطه پایان گذاشتند و به باور آگاهان، برچیدن دامن اختلافات قومی از غور، این ولایت  به یکی از امن ترین مناطق کشور مبدل خواهد شد.