آرشیف

2022-8-9

جام غور

خشک‌سالی شدید در غور کِشت زعفران را متضرر کرده است

کشاورزان در ولایت غور می‌گویند که در پی خشک‌سالی و کاهش آب‌های زیرزمینی در این ولایت، مزارع زعفران به‌گونه‌ی بی‌پیشینه خشک شده و از بین رفته است.

فیض‌الله از کشاورزان ولسوالی تیوره ولایت غور که سال گذشته یک جریب زمین‌اش را زعفران کِشت کرده است، می‌گوید که به‌دلیل خشک‌سالی شدید و کمبود آب مزرعه‌اش از بین رفته است.

او می‌گوید: « مه/من پارسال تیرماه یک جریب زمین را زعفران کشت کردم اما به‌دلیل نبود آب کاملاً خشک شده و از بین رفته است، در اول سال از سیلابه یکبار آبیاری کردم، دیگه آب نبود که آبیاری کنم فعلاً هیچی نمانده است.»

این کشاورز غوری اضافه کرد، با آن‌که چندین بار به نهادهای دولتی و موسسات مراجعه کرده است، اما دولت و نهادهای امدادرسان تاکنون برای جلوگیری از تخریب مزارع‌شان هیچ اقدام نکرده‌اند.

با این حال، آگاهان امور کشاورزی در غور زعفران را بهترین بدیل برای مواد مخدر می‌دانند و از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهند که در این راستا توجه کنند.

محمد رسول سلطانی از آگاهان امور کشاورزی در غور می‌گوید، در صورتی‌که برای مهار خشک‌سالی چاره‌ای سنجیده شود، آب و هوای این ولایت برای کشت زعفران مناسب بوده و زعفران غور از کیفیت بالای برخوردار خواهد بود.

از سوی هم، مسئولان محلی طالبان در ولایت غور می‌گویند که در پی خشک‌سالی شدید در سال جاری بیش از ۸٠ درصد کشت و زراعت کشاورزان از بین رفته است.

محمد نبی احمدی، رئیس زراعت و دامداری طالبان در غور می گوید که سال گذشته برای کشاورزان در ولسوالی‌های تیوره، پسابند، شهرک، چهارسده و فیروزکوه زعفران توزیع شده اما تا هنوز حاصلات جمع‌آوری نشده است.

غور در غرب کشور از جمله ولایات کوهستانی افغانستان است، که دارای آب و هوای مناسب برای اکثریت نباتات زراعتی، به‌ویژه زعفران می‌باشد.