آرشیف

2022-11-29

جام غور

خانه‌تکانی طالبان در غور؛ ۸۰ درصد کارمندان ریاست معارف برکنار شده‌اند

مسوولان محلی طالبان در غور در یک سال گذشته حدود ۸۰ درصد کارمندان ریاست معارف این ولایت را برکنار و به جای آنان افرادی با گرایش‌های طالبانی را استخدام کرده‌اند. منابع می‌گویند که مسوولان محلی طالبان در اوایل سال روان خورشیدی در مرحله نخست حدود ۱۷ تن از آمران و مدیران ریاست معارف این ولایت را از وظایف‌شان برکنار کردند و به دنبال آن شمار زیادی از کارمندان بست‌های پایین‌تر را نیز سبک‌دوش کرده‌اند.

فهرست‌های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ نفری که در اختیار روزنامه ۸‌صبح قرار گرفته است، با مهر و امضای مولوی احمدشاه دین‌دوست، والی و مولوی حفیظ‌‌الله محفوظ، رییس معارف طالبان در غور، مزین است. یک منبع معتبر به روزنامه ۸صبح می‌گوید که این فهرست‌ها در آغاز سال روان خورشیدی ترتیب شده و حدود ۵۱ تن از دوستان و نزدیکان این دو مقام محلی طالبان به‌عنوان کارمند در بست‌های دوم تا ششم ریاست معارف این گروه در غور به وزارت معارف زیر اداره طالبان پیشنهاد شده‌اند.

یکی از این فهرست‌ها که به تاریخ سوم حمل ۱۴۰۱ خورشیدی صادر شده و با مهر و امضای مولوی احمدشاه دین‌دوست، والی طالبان در غور، عنوانی وزارت معارف فرستاده شده است، دیده می‌شود که ۱۸ تن از دوستان و نزدیکان مولوی دین‌دوست به‌عنوان کارمند در بست‌های دوم تا پنجم ریاست معارف طالبان در این ولایت پیشنهاد شده‌اند.

منبع می‌گوید که این افراد به جای کارمندان برحال ریاست معارف غور از سوی والی طالبان در این ولایت پیشنهاد شده‌اند. منبع توضیح می‌دهد: «در دو فهرست دیگری که با مهر و امضای مولوی حفیظ‌الله محفوظ، رییس معارف طالبان در غور صادر شده، نیز دیده می‌شود که افراد کم‌تجربه و فاقد ظرفیت علمی صرف به دلیل تفکر طالبانی به‌عنوان کارمندان به جای کارمندان برحال به وزارت معارف زیر اداره این گروه پیشنهاد و استخدام شده‌اند.»

بر‌بنیاد اظهارات منبع، فهرست‌های پیشنهادی والی و رییس معارف طالبان در غور از سوی وزارت معارف زیر اداره این گروه تأیید و افراد پیشنهادشده به‌‌عنوان کارمند در ریاست معارف طالبان در این ولایت به جای کارمندان برحال استخدام شدند. هرچند تلاش کردیم دیدگاه شماری از کارمندان برکنارشده ریاست معارف طالبان در غور را نیز در گزارش داشته باشیم، اما آنان به دلیل نگرانی‌های امنیتی که از سوی طالبان متوجه آنان است، حاضر به گفت‌وگو نشدند.

یک منبع دیگر نیز در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که فردی به نام مولوی محمدحافظ صابری، باشنده روستای «غلمین» از مربوطات فیروزکوه، مرکز غور و آمر تعلیمات عمومی ریاست معارف طالبان در این ولایت، نیز حدود ۲۰ تن از خویشاوندان و ‌روستایی‌های خود را به جای کارمندان برحال در بست‌های مهم این ریاست استخدام کرده است. به گفته منبع، افزون بر این موارد، مسوولان محلی طالبان در غور در این اواخر شماری از آموزگاران و آمران مکاتب این ولایت را نیز از وظایف برکنار و یا به جاهای دیگری تبدیل کرده‌اند.

طبق اطلاعات منابع، ده‌ها تن از کارمندان برحال ریاست معارف طالبان در غور که در یک سال گذشته به‌گونه هدف‌مند از وظایف‌شان برکنار شده‌اند، اکنون در حالت بی‌سرنوشتی و با مشکلات شدید اقتصادی روبه‌رویند و شماری از آنان برای تأمین نیازهای زنده‌گی به انجام کارهای شاقه روی آورده‌اند. منابع می‌افزایند که در یک سال گذشته در اداره‌های دولتی دیگر ولایت غور نیز کارمندان حکومت پیشین به‌تدریج از وظایف‌شان برکنار و به جای آنان افراد طالبان استخدام شده‌اند.

قابل یادآوری است که مسوولان محلی طالبان در ولایت‌های دیگر کشور نیز به‌گونه هدف‌مند و در مواردی با رویکرد قومی کارمندان حکومت پیشین را از اداره‌های دولتی برکنار و به جای آنان افراد خود را استخدام کرده‌اند. در موارد مشابه، فردی به نام مولوی اسلام‌الدین عثمانی، رییس پیشین معارف طالبان در بامیان نیز در یک سال گذشته ده‌ها کارمند از قوم هزاره را از این اداره برکنار و به جای آنان خویشاوندان، دوستان و روستاییان خود را استخدام کرده است.