آرشیف

2023-2-27

جام غور

توقف توزیع کمک‌های بشردوستانه در غور

با ادامه‌ی توقف فعالیت مؤسسات کمک‌رسان در غور، نیازمندان در این ولایت از طالبان می‌خواهند که مانع فعالیت این مؤسسات نشوند.

آنان می‌گویند که چند ماهی می‌شود که کمک‌های نهادهای امدادرسان به‌ویژه سازمان جهانی غذا در غور متوقف است و این امر باعث گسترش فقر و تنگ‌دستی شده است.

فیض‌الله ۵۰ ساله که سال گذشته به‌دلیل فقر و خشک‌سالی از ولسوالی پسابند به شهر فیروزکوه، مرکز غور آمده است، می‌گوید که با قطع شدن کمک‌های مؤسسات، در وضعیت بدی به‌سر می‌برد.

او می‌گوید که اکنون هیچ چیزی برای خوردن ندارد و اگر کمک‌های نهادهای امدادرسان از سرگرفته نشود، وضعیت‌اش از این بدتر خواهد شد.

او گفت: «نه کار است و نه وظیفه. هیچ چیزی هم در خانه نداریم. کمک‌های مؤسسات را هم بالای ما بند کردند. اگر کمک‌های مؤسسات شروع نشود، وضعیت ما از این هم بدتر خواهد شد. ما از مسئولان محلی طالبان می‌خواهیم که مانع فعالیت‌های مؤسسات نشوند تا آنان برای مردم کمک‌رسانی کنند.»

غلام‌حیدر، یکی دیگر از باشندگان غور می‌گوید که کمک‌های مؤسسات به‌خصوص سازمان جهانی غذا برای نیازمندان حیاتی بود، اما چند ماه می‌شود که این کمک‌ها متوقف شده است.

او می‌افزاید: «در حالی‌که در دیگر ولایت‌ها روند توزیع کمک‌ها به مردم جریان دارد، ما انتظار داریم که در ولایت غور هم توزیع کمک‌ها برای مردم از سرگرفته شود.»

مسئولان محلی طالبان در ولایت غور می‌گویند که به‌دلیل عدم شفافیت در توزیع کمک‌ها، فعالیت نهادهای امدادرسان متوقف شده است.

عبدالواحد حماس، سخن‌گوی والی طالبان در غور می‌گوید: «دلیل مسدود شدن مؤسسات این بود که مسئولین در غور خواهان شفافیت در روند توزیع این نهادها شدند، متأسفانه این‌ها هدف شان شفافیت نیست و نمی‌خواهند کمک‌ها به مستحقین واقعی برسند.»

این در حالی است که منابع می‌گویند که سازمان جهانی غذا در غور به‌دلیل وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان، فعالیت خود را در این ولایت متوقف کرده است.

طالبان کار زنان در نهادهای کمک‌رسان را منع کرده‌اند و این ممنوعیت نیز باعث توقف فعالیت برخی از مؤسسات شده است.