آرشیف

2008-6-10

جام غور

توزیع مساعدت کمیته ملی مبارزه با حوادث درولایت غور آغاز شد

توزیع مساعدت کمیته ملی مبارزه با حوادث درولایت غور آغاز شد 

سه شنبه اول دلو 1387 برابر با 20 جنوری 2009

منبع: آژانس اطلاعاتی باختر
به گزارش آژانس باختر، درمحفلیکه درلیسه سلطان رضیه شهرچغچران دایرشده بود، سید محمد اقبال منيب والی غور گفت ، گندم این مساعدت به اساس سروی که قبلاً صورت گرفته برای افراد مستحق توزیع میشود. موصوف ازعلمأ، شوراهای ولسوالی ،متنفذین وگروپهای موظف توزیع گندم تقاضا نمود که دررسانیدن این مساعدت برای افراد بی بضاعت ومستحق بطورهماهنگ کارنمایند.به گفته تاج محمد زلال رئیس احیا وانکشاف دهات ولایت غور دوازده هزار وچهار صد بیست وپنج تن گندم ازطرف کمیته ملی مبارزه باحوادث برای این ولایت اختصاص داده شده وتاکنون چهارهزار وپنجصد دوازده تن آن به این ولایت انتقال شده است.زلال افزود، توزیع گندم به استثنی ولسوالیهای تیوره  وپسابند که راه های مواصلاتی آن ازاثر برف باریها مسدود است درسایر مناطق این ولایت آغاز شده است.

 

موادکمکى براى اطفال در ولايت غور بى کيفيت خوانده شد

سه شنبه اول دلو 1387 برابر با 20 جنوری 2009

آژانس خبرى پژواک 

شمارى از مردم ولايات غور و بدخشان، از بى کيفيت بودن گندم و بسکيت کمک شدۀ  سازمان غذايى جهان WFP شکايت دارند. آنها ميگويند که گندم  بد مزه  و بسکيت تاريخ گذشته بوده  و در برخى موارد، باعث مريض شدن اطفال گرديده است. بى بى مينا  يكتن از باشندگان شهر چغچران( مرکز غور) به آژانس خبرى پژواک گفت که گندمى که براى آنها توزيع شده؛ بد مزه بوده، رنگ خراب دارد و بعد از آرد کردن و تهيۀ خمير، با مشکل پُخته ميشود. اين زن مى افزايد: (( از بس که گندم خراب اس، در تندور( تنور) پُخته نمى شه و او ره در تاوه( تابه) پُخته مى کنيم!)) بى بى مينا  ميگويد که  شوهرش٤ سال قبل به اثر اعتياد به مواد مخدر فوت کرده ، پنج طفل دارد و به جزء از  پسر ١٣ ساله اش  که در نانوايى کار مى نمايد؛ ديگر نان آورخانه ندارد. وى که يک بورى گندم پنجاه کيلويى را بدست آورده، ادعا کرد که بيشتر گندم کمک شدۀ سازمان غذايى جهان، حيف و ميل ميشود. غلام محمد يكتن از شهروندان ديگر چغچران نيز شكايت دارد که گندم توزيع شده، بى کيفيت بوده و كمك هاى كه صورت ميگيرد، کمتر به مستحقين ميرسد. 

 انجنير تاج محمد ذلال رئيس احيا و انكشاف دهات غور ميگويد که اخيراً ٤٥٠٠ تُن گندم از سوى سازمان غذايى جهان به غور انتقال گرديده و  ٢٠٠ تُن آن در چغچران به مردم توزيع شده است. وى نيزميگويد که بيشتراين گندم بى کيفيت بوده و مردم از آن شکايت دارند. نامبرده اظهار داشت: (( ما كدام لابراتوار نداريم تا بتوانيم ثابت کنيم كه گندم از كيفيت خوب بر خورداراست يانه؛ ولى با آنهم گندم کمک شده، از كيفت خوب بر خوردارنيست.)) رئيس احيا و انكشاف ��هات غور افزود که٣٠ هزار تُن مواد غذايى را به دولت و سازمان خواركى جهان پيشنهاد نموده بودند؛ در سفرى كه چندى قبل محمد كريم خليلى معاون دوم رئيس جهمور و رئيس كيمسيون حالات اضطرار به غور داشت، وعدۀ ١٢هزار تُن مواد غذايى را نموده؛ اما  تنها پنچهزار تُن از طرف  WFP پذيرفته شده است. از آن جمله حدود ٨٠٠ تُن تا حال  به  غور انتقال نگرديده است، در حالى که مردم به اثر خشکسالى متضرر و به مواد خوراکى نياز شديد دارند؛اگر دولت توجه نكند فاجعه انسانى رُخ خواهد داد. انجنير ذلال مدعى است که نصف مواد كمک شده، به مستحقين نمى رسد و توسط زورمندان حيف ميل مى شود. موصوف از زورمندان نام نبُرد و خواستار جلوگيرى از توزيع مواد به غير مستحقين گرديد. مسوولين محلى ميگويند که اکثر راه هاى مواصلاتى مرکز با ولسوالى ها به اثر برفبارى مسدود شده ؛ تا حال مواد خوراکى به آنجا نرسيده  و مردم را در شرايط دشوار قرار داده است. غور يکى از ولايات مرکزى ، کوهستانى و صعب العبور بوده و خشکسالى به زراعت آن ، صدمۀ شديد وارد نموده است. سازمان غذايى جهان در غور دفتر ندارد که در رابطه اظهارنظرنمايد.

 

برفباریها هاى اخيرپاعث مسدودشدن راه وتلفات جانى شده 

دوشنبه 30 جدی 1387 برابر با 19 جنوری 2009

آژانس خبری وخت 

مسئولین اداره ملی آماده گی مبارزه با حوادث دولت میگوید از اثر برف باری های سه روز متواتر گذشته راه های مواصلاتی تعدادی زیادی از قریه ها و ولسوالی های کشور با مراکز شان بسته شده و در بعضی از مناطق تلفات جانی را نیز به بار آورده و کمک های اولیه غذایی تاهنوز به یک تعداد ازین مناطق بخاطر راه بندی نرسیده است. این مطلب را دوکتور عبدالمتین ادراک رئیس عمومی اداره ملی آماده گی مبارزه با حوادث در صحبتی که با آژانس خبری وخت داشت ابراز نمود. 

ولسوالی های لعل سر جنگل،بندبایان و کوتل ولایت غور به اثربرفباری های متواتر سه روزه مسدود گردیده که تاهنوز نیز مسدود و به روی ترافیک بسته میباشد.  رئیس مبارزه با حوادث در رابطه به تلفات ناشی از برف باری ها میگوید: ((از سرمای شدید طی دو هفته قبل 2 تن در مرکز ولایت غور و 2 تن دیگر در ولسوالی دولینه و 3 نفر دیگر در ولسوالی لعل سرجنگل هلاک شده اند.))