آرشیف

2022-8-2

جام غور

تعطیلی انجمن‌های فرهنگی در غور

شماری از شاعران و نویسندگان در غور می‌گویند که با روی‌کارآمدن طالبان، فعالیت‌های فرهنگی در این ولایت متوقف شده است.

آنان می‌گویند که در گذشته انجمن‌های فرهنگی و ادبی هر هفته گردهمایی داشتند و برنامه‌های شعری و نقد ادبی برگزار می‌کردند؛ اما اکنون از این برنامه‌ها خبری نیست.

امان‌‌الله وفایی، شاعر و نویسنده غوری می‌گوید: «اکنون ما حتا جایی برای نشستن و نقد و جلسه انجمن ادبی را نداریم. در گذشته ما هر هفته جلسه نقد و نظر را در ریاست اطلاعات و فرهنگ برگزار می‌کردیم».

او همچنین می‌افزاید شاعران و نویسندگان، بی‌کار و خانه‌نشین شده‌اند.

گل‌رحمان فراز، یکی دیگر از نویسندگان در غور می‌گوید که با روی‌کارآمدن طالبان، شاعران و نویسندگان کشور با مشکلات اقتصادی و روحی مواجه شده‌اند.

نویسندگان در غور می‌‌گویند که طالبان به فعالیت‌های فرهنگی و مدنی بی‌توجه هستند.

برخی دیگر از شاعران در ولایت غور می‌گویند که پس از تصرف قدرت توسط طالبان، به‌دلیل عدم حمایت و مشکلات اقتصادی نتوانسته‌اند آثار شعری شان را چاپ کنند.

آنان از حکومت طالبان و نهادهای بین‌المللی می‌خواهند که از فعالان فرهنگی و مدنی حمایت کنند.

برخی از ساکنان غور فعالیت نهادهای مدنی را مؤثر می‌دانند و می‌گویند که این نهادها برای تحقق خواست مردم دادخواهی می‌کردند.

محمدعارف، از باشندگان غور می‌گوید: «در حکومت گذشته فعالان مدنی غور همواره دست به تظاهرات و دادخواهی زده و فعالیت‌های دولتی را نقد می‌کردند، اما با تسلط طالبان در کشور فعالیت‌های این نهادها متوقف شده و حالا هیچ فعالیتی انجام داده نمی‌توانند؛ به‌خاطر این‌که نمی‌توانند فعالیت کنند».

در همین حال، عبدالحی زعیم، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در غور می‌گوید که آنان برای حمایت از فعالان فرهنگی تلاش خواهند کرد.

او می‌گوید که به‌زودی برنامه‌های فرهنگی را نیز دایر خواهد کرد.

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در ولایت غور با نشر اطلاعیه‌ای از شاعران و نویسندگان این ولایت خواسته که نام‌نویسی نموده و فعالیت‌های‌شان را ثبت کنند.