آرشیف

2021-12-14

جام غور

بیوه زن غوری برای زنده ماندن کودکانش، گدایی می کند.

نامش فاطمه و باشنده اصلی منطقه الله یار در غرب شهرفیروزکوه، مرکز ولایت غور است او می گوید، ماه ها می شود هیچ مواد خوراکی را در خانه اش نداشته تا برای کودکانش بدهد.

فاطمه می گوید، شوهرش پیش از سقوط حکومت کشته شده و پس از آن سرپرستی کودکان خورد سالش را بدوش گرفته است.

فاطمه می گوید، به دلیل سردی هوا کودکانش بیمار شده و اگر دولت و موسسات برایش کمک نکنند تمام کودکانش را ازدست خواهد داد.

او می گوید، بارها به درب موسسات عریضه کرده، اما هیچ کسی به دادش نرسیده است. فاطمه می گوید:« روزانه به شهر و به دمی دوکان ها می روم و از مردم میخواهم کمکم کنند، اما بسیاری روزها را با دست خالی به خانه برمی گردم.»

برای این بیوه زن همسایه های آن کمک می کنند تا از گرسنگی کودکانش تلف نشود.

برخی از همسایه های این بیوه زن می گویند که آنان نیز توان درمان کودکان این زن را ندارند و تنها از غذایی خود برای سیرکردن کودکانش می دهند.

نظام الدین یکی از همسایه های فاطمه می گوید:« همی بیوه زن هیچ چیزی ندارد، فقط خدا را دارد، هیچ کسی به دادش نمی رسد و ماهم که زیاد سرمایه نداریم و بخاطریکه کودکان همی زن از سردی تلف نشوند و ماهم چیزی که در خانه های خود داریم با اینها می خوریم، حالا هم دولت و امارت اسلامی باید برای این خانواده کمک کنند تا از سردی زمستان کودکانش نمرند.»

حبیب الله از دیگر همسایه های این بیوه زن می گوید:« ما که همسایه این زن هستیم از مشکلات او با خبریم که هیچ چیزی برای خوردن و گرم کردن خانه اش ندارد، کودکانش مریض است، پول نیست که تداوی کند کسی را ندارد مشکلاتش زیاد است.»

آنان از دولت محلی و موسسات می خواهند تا هرچه عاجل برای کمک به این خانواده به شتابند تا کودکان این خانواده از سردی هوا و گرسنگی جان ندهند.

ازسوی هم مسئولان ریاست مهاجرین و بازگشت کننده های غور می گویند که آنان تلاش می کنند تا برای خانواده های نیازمند و کسانیکه در فقر شدید زندگی می کنند کمک رسانی کنند.

به گفته مولوی سلطان محمد حماس، سرپرست ریاست مهاجرین غور، آنان از زمان حاکمیت شان تاهنوز برای بیش از پنج هراز خانواده در همکاری با موسسات کمک رسانی کرده اند و تلاش می کنند تا بتوانند خانوادهای نیازمند را پیدا و شامل برنامه کمک ها کنند.

موصوف می گوید:« همه تلاش مااین است که بتوانیم به خانواده های که واقعین در فقر شدید زندگی می کنند کمک رسانی کنیم و موسسات را وادار بسازیم تا به همچو خانواده ها کمک کنند.»

تنها این بیوه زن نیست که با مشکلات زیادی اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، بلکه ده ها خانواده دیگری نیز وجود درد که در شرایط دشواری زندگی می کنند.

نویسنده: معروف سیدی