آرشیف

2021-12-15

جام غور

بهای مواد اولیه در بازار غور چند برابر شد.

شماری از باشنده گان شهرفیروزکوه، مرکز ولایت غور می گویند، همزمان با افزایش نرخ دالر در برابر پول افغانی، تفاوت زیادی در نرخ مواد اولیه دراین ولایت به میان آمده است.

محمدلعلی، یکی از باشنده گان ولسوالی لعل و سرجنگل غور با ابراز نگرانی از وضعیت بدی اقتصادی مردم می گوید که در حال حاضر در نرخ مواد اولیه همچو آرد، روغن، برنج، گازمایع، تیل و سایر مواد تغییرات چشم گیری به میان آمده که هیچ فردی به ویژه خانواده های که در فقر و گرسنگی به سر می برند توان خرید آن را ندارند.

وی می گوید، اگر نرخ مواد اولیه در بازارکنترول نشود، فاجعه انسانی رخ خواهد.

موصوف می گوید:« متاسفانه زمانیکه نرخ دالر بالا رفت قمیت های مواد اولیه هم در تمام افغانستان به ویژه ولایت غور به اوج خود رسیده که این واقعین نگران کننده است و اگر نرخ ها کنترول نشود ما درآینده نزدیک شاید فاجعه انسانی خواهیم بود.»

عبدالرحیم یکی دیگر از باشنده گان شهرفیروزکوه می گوید که از دیروز تاهنوز یک لتر پطرول و یک کیلوگاز مایع در بازار این ولایت از 110 تا 115 افغانی خریده شده که این اوج بدبختی را برای مردم به بار آروده است.

وی می گوید، درکنار افزایش نرخ مواد نفتی دراین ولایت همچنان در قیمت های مواد غذایی نیز از 200 تا 280 افغانی تغییرات آمده است.

موصوف می گوید:« قیمت ها خیلی بلند رفته سابق اگر ما یک بوشکه روغن سه لیتره را به 400 یا 500 افغانی می خردیم حال همین سه کیلو روغن را به 800 الی 1100 افغانی می خریم،  همچنان یک بوجی آرد را به 2250 می خردیم حالا به 3100 افغانی می خریم همان طور برنج هم قمیت هایش بلند رفته، کسی چیزی خریده نمیتوانه مردم در فقر شدید زندگی می کنند، دولتی هم نیست که نرخ بازار را کنترول کند حیران هستیم که چی کنیم.»

ازسوی هم شماری از دوکانداران شهرفیروزکوه می گویند که آنان به دلیل بلند رفتن نرخ دالر مجبور اند که جنس های شان را به بهای بلند به فروش برسانند در غیر آن ضرر می کنند.

حاجی رحیم، یکی از دوکانداران شهرفیروزکوه می گوید:« دالر بلند رفته ما هم جنس رابه دالر می خریم بالای ما گران تمام می شود، ما هم که به مردم به قیمت می فروشیم شکایت مردم بلند میشه که شما چرا قیمت فروش هستید، وقتکه نرخ دالر پایان بیاید ما هم جنس را به قیمت پایان وارد می کنیم و قیمت ها هم پایان می آید.»

باشنده گان و دوکانداران شهرفیروزکوه همچنان از مسئولان امارت اسلامی می خواهند تا در این بخش توجه ی جدی داشته باشند تا بیشتر از این مردم متضرر نشوند.

خواستیم تا دیدگاه مسئولان محلی غوررا نیز داشته باشیم، اما آنان در این مورد ابرازی نظری نکرده اند.

پیش از این مسئولان در اداره شهرداری غور گفته بودند که آنان تلاش دارند تا نرخ مواد اولیه را در بازهای این ولایت کنترول کنند، اما دیده می شود که با هر روز با افزایش نرخ دالر قیمت های مواد اولیه نیز بلندتر می رود.

نویسنده: معروف سیدی