آرشیف

2022-12-24

جام غور

بانویی در غور جلسات کتاب‌خوانی برگزار می‌کند

بانویی در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور، برای نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب‌خوانی و رشد فکری زنان، جلسات کتاب‌خوانی راه‌اندازی کرده است‌. این بانوی غوری در حالی تصمیم گرفته جلسات کتاب‌خوانی را برای دختران و زنان برگزار کند که این قشر جامعه از حدود یک‌ونیم سال‌ به این‌سو از رفتن به مکتب محروم بوده‌اند و اکنون دانشگاه‌ها نیز به روی آنان بسته شده است.

مریم صمیم، دانش‌آموخته رشته حقوق است‌. او در جریان تحصیل عضو یکی از مرکزهای فرهنگی در ولایت هرات بوده‌؛ جایی که تحصیل خود را به پایه اکمال رسانده است. او پس از فراغت و برگشت به زادگاهش، تصمیم گرفته تا اندوخته‌هایش را به بانوان دیگر انتقال‌ دهد.

بانو صمیم در صحبت با روزنامه ۸صبح می‌گوید که در دوران دانشجویی عضو فرهنگ‌سرای «استاد عبدالواحد بهره» که یک مرکز فرهنگی در شهر هرات است، بوده و در جلسات کتاب‌خوانی بانوان هراتی شرکت می‌کرد. او پس از بازگشت به غور، طرح برگزاری جلسات کتاب‌خوانی برای بانوان دیگر را روی دست گرفته است. مریم صمیم درباره راه‌اندازی این طرح و انگیزه‌اش می‌گوید: «جلسات کتاب‌خوانی بانوان در ولایت غور در واقع تطبیق طرح کتاب‌خوانی بانوان در ولایت هرات در فرهنگ‌سرای استاد عبدالواحد بهره است که من عضو دایمی این گروه هستم. پس از ختم دانشگاه در هرات و برگشت به زادگاه خود، تصمیم گرفتم تا تجارب و اندوخته‌هایی که از جلسات کتاب‌خوانی بانوان در هرات فرا گرفته‌ام را به زنان در ولایت غور انتقال دهم.»

او از تاثیر عمیق کتاب بر زنده‌گی‌اش سخن می‌زند و توسل به کتاب را از عوامل تقویت فکری زنان توصیف می‌کند: «در مدتی که در جلسات کتاب‌خوانی بانوان در فرهنگ‌سرا اشتراک می‌کردم، تغییرات عمیق فکری برای من ایجاد شد و توسل به کتاب‌ها و افکار متفاوت مرا قوی‌تر و مصمم‌تر ساخت و مرا واداشت تا برای رشد فکری زنان از کتاب بهره ببرم. مطمینم که از این طریق می‌توانم برای زنان در زاد‌گاهم و حتا کشورم خدمت کنم. در واقع این مسوولیت تک‌تک افراد جامعه است که باهم و برای هم کار کنند و از اندوخته‌های یک‌دیگر استفاده کنند تا بتوانیم جامعه پیشرفته و مترقی داشته باشیم.»

بانو صمیم که بیش از یک ماه می‌شود دست به چنین ابتکاری زده، از افزایش روزافزون علاقه‌ بانوان به برنامه کتاب‌خوانی خوش‌بین است‌. او علاوه می‌کند: «این جلسات به مدت چهل روز می‌شود که شروع شده است. در جلسه اول تعداد بانوان اشتراک‌کننده ۱۲ نفر بودند که بعداً به‌تدریج هر هفته حضور بانوان افزایش یافت و فعلاً هفته ششم است و بیش از ۲۰ بانو در جلسه اشتراک می‌کنند. خوش‌بختانه نسبت به روزهای اول علاقه‌مندی بانوان بیشتر شده است.»

به گفته بانو صمیم، در این برنامه برای اشتراک‌کننده‌گان کتاب‌های مختلف در نظر گرفته شده است تا آگاهی بانوان در زمینه‌های گوناگون بلند برده شود و زنان به نیروهای تاثیرگذار در جامعه مبدل شوند: «در این برنامه کتاب‌های متفاوت برای مطالعه است. تلاش می‌کنیم کتاب‌های تاریخی، ادبی، اجتماعی، دینی و غیره را بخوانیم تا سطح دانش و آگاهی بانوان نسبت به همه‌ موضوعات بلند برود و از این طریق زنان آگاه تقدیم جامعه شوند؛ چون باور دارم که زنان آگاه یک نسل آگاه را تقدیم جامعه می‌کنند و یک نسل آگاه باعث پیشرفت کشور خود می‌شود.»

این بانوی غوری با آن‌که از کمبود جای و امکانات‌ برای برگزاری جلسات کتاب‌خوانی شکایت دارد، با آن‌ هم صمیم به دوام این برنامه و گسترش‌ آن برای بانوان علاقه‌مند در این ولایت محروم است. او خاطرنشان می‌سازد: «به ‌رغم این‌که امکانات لازم را در اختیار نداریم، بازهم تلاش می‌کنیم تا این جلسات پابرجا بماند. در هر جلسه از یک مکتب و یا مرکز فرهنگی تقاضا می‌کنیم تا اجازه دهد جلسات خود را برگزار کنیم.»

فریده اکرامی، از گروه کتاب‌خوانی بانوان فیروزکوه، در مورد اشتراکش در این برنامه و همچنان موثریت آن می‌گوید: «دلیل اشتراک در این برنامه، علاقه‌مندی‌ای است که به مطالعه داشتم و این‌که کاری شود که برنامه کتاب‌خوانی همه‌گانی شود و بتوانم مطالعه و معلوماتم را زیاد کنم. تجربه‌ای که تاهنوز به دست آورده‌ام، این است که این برنامه خیلی مفید و ارزنده است و باعث شده هم جرئت و هم معلومات من زیاد شود. نظرات دیگران برایم جالب و مفید بوده و همچنان برای فن بیان هم خیلی مفید است.»

ابتکار خانم صمیم از نظر روشن‌فکران و فعالان مدنی این ولایت نیز تحسین‌برانگیز است. فعالان مدنی در غور این اقدام خانم صمیم را گامی بزرگ در جهت تقویت فرهنگ به‌ویژه آگاهی زنان می‌دانند. عزیزاحمد محب (نام مستعار) فعال مدنی در غور، از کار بانو صمیم چنین ستایش می‌کند: «ابتکار این خواهر غوری خود را می‌ستایم. او نه‌تنها برای زنان، بلکه برای مردان یک الگوی فوق‌العاده است. بانو مریم به همه ما فهماند که بیش از هر چیزی، این جامعه نیاز به دانش و آگاهی دارد و زنان این سرزمین در خط مقدم جست‌وجوگران علم و دانش قرار دارند.»

مریم صمیم در حالی طرح کتاب‌خوانی بانوان را در ولایت غور روی دست گرفته است که طالبان پس از آغاز حاکمیت دوباره‌شان بر کشور، مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی دختران بسته‌ و اکنون ورد دانشجویان دختر به دانشگاه‌ها را نیز تعلیق کرده‌اند. طبق تازه‌ترین آماری که روز جمعه، ۱۸ قوس، از سوی یونیسف اعلام شد، امسال دست‌کم ۴.۲ میلیون کودک در افغانستان از آموزش باز مانده‌اند. در این میان ۶۰ درصد آن را دختران شکل می‌دهند.

 

۸ صبح