آرشیف

2021-11-18

جام غور

آوارگان غوری به دلیل درخواست مکرر اسلحه توسط طالبان به کوه‌ها پناه بردند
رخی از ساکنان غور می‌گویند که قبل از پس سقوط حکومت به‌دست طالبان، اقوام «زی، رضا و غلامک» درغرب شهر فیروزکوه مرکز غور که شامل نیروهای خیزش مردمی بودند و در کنار نیروهای امنیتی علیه طالبان می‌جنگیدند، با طالبان نشست کرده و به آنان تسلیم شدند.
به‌ نقل از آماج نیوز، به گفته‌ منابع، والی سابق غور همه امکانات و سلاح‌ها را به طالبان تسلیم کرد، اما اکنون طالبان بعد از اعلام عفو عمومی تا هنوز شش نفر از همین مردم را کشته‌اند.
این منابع که نمی‌خواهند نام شان در خبر ذکر شود، می‌گویند که «ملا احمدشاه دین دوست» والی جدید طالبان برای غور که از خود غور است و با این اقوام اختلافات و مشکل‌های شخصی دارد از دو روز به این طرف نزدیک به ده‌ها طالب مسلح را به این منطقه فرستاده تا انتقام‌گیری کنند‌.
منابع خاطر نشان می‌کنند که هم اکنون ده‌ها زن، مرد و کودک از ترس از خانه‌های شان بی‌جا شده و به کوه‌ها رفته‌اند و طالبان بر خلاف اعلام عفو عمومی در حال خلق فاجعه هستند.
ویدیوی‌که در اختیار آماج‌نیوز قرار گرفته نیز پیر زنی را با کودکان نشان می‌دهد. این زن کهن سال که به گفته‌ی خودش به کوه پناه برده ‌است، می‌گوید: «یک‌بار به طالبان سلاح تسلیم داده شده‌است، اما حالا هم تقاضای سلاح و پول می‌کنند که ما نداریم. به همین خاطر مجبور شدیم به کوه‌ها پناه ببریم.»
مسئولین طالبان تاکنون در مورد چیزی نگفته‌اند.